Stressad hund *jättelångt*

Sv: Stressad hund *jättelångt*

*KL*

En allmän fundering ang. rutiner osv. Kan hundar verkligen uppfatta tidsrymd? Ex. 'Nu är klockan 13.00, dags för lunch!', eller beror det mer på omständigheterna runt omkring? Ex. 'Matte kommer hem = dags för promenad'

Våra hundar får mat på relativt oregelbundna tider, men dom visar ändå inga tecken på stress förrän man är i fodertunnan och rotar.. Oavsett tid :p
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Visst kan de det!! När jag var liten mötte vår grannes hund mej vid skol-bussen varje eftermiddag. Samma tid var dag gick den från tomten! (Den låg alltid ute lös)

Om den av någon anledning - ex. dåligt väder - hade följt med in i huset gick den till dörren och krävde att få bli utsläppt.

Detta trots att hundens ägare var lantbrukare och inte följde några 8-16-rutiner!

/Swat
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Och som jag skrivit tidigare - Det viktiga är att man hittar den lösning som funkar för den enskilda hunden! Det finns inga förhållningssätt som passar för alla - oavsett om vi pratar dressyr/stresshantering/anti-jaktträning eller vad som helst.

/Swat
Skulle vilja tillägga att det inte enbart handlar om den enskilda hundindividen, utan även om föraren o att varje kombination är unik!
De som ev skall iakta/bilda sig en uppfattning/hjälpa gör inte så stor nytta om de inte behärskar det synsättet.

Själv är jag lyckligt lottad vad gäller rutiner att jag i stort sett inte har några, förutom mat o sömn o prommenader o träning o annat på alltid varierande tidpunkter, dygnet runt, dvs inga alls, förutom att de inte svälter ihjäl eller gör på sig eller klättrar på väggarna.

Till TS:
Jag är extremt allergisk emot:
"Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.."

Det får det att riktigt klia i fingrarna på mig:grin:
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Självklart!! Dåligt formulerat av mej! Du är så klok! :bow:

/Swat
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Till TS:
Jag är extremt allergisk emot:
"Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.."

Det får det att riktigt klia i fingrarna på mig:grin:

Haha det skulle nog få det att klia i mina fingrar också :D
Men om jag skrivit det så kanske jag slipper ödsla energi på dessa urbota dumma och onödiga inlägg som skrivs ibland. Dock verkar inte alla fatta det :devil:
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Jag fick tji för att jag berättade om våra framsteg.. Promenaden strax efter det inlägget resulterade i att S såg vovve innan mig, skällde galet, slutade inte när jag bröt hennes synkontakt med vovven osv.. Kändes som ett kliv bakåt, men det tog vi igen på senaste promenaden!

Vi kom gåendes mot en vovve som satt stilla. Hon började titta, höjde huvudet, spände hela kroppen och gjorde ett liiiitet knappt märkbart ljud som var en antydan till att hon snart skulle skälla. Jag tog nytta av haltin och vände henne och hennes huvud lite åt sidan, så vi gick fortfarande framåt, men hon såg inte vovve mer än i ögonvrån max. Då slappnade hon av igen. Lät henne titta igen, ingen antydan till att skälla men jag tog inga risker, vände om, bad henne sitta och gav beröm. Hon försökte inte ens titta bakåt :love:

Sista gången vi gick mot vovven igen så kände jag att hon blev väldigt exhalterad, så jag vände henne igen, bad henne sitta tills vovve försvann ur räckhåll. Därefter vände vi och fortsatte hemåt :) Kanske låter virrigt och rörigt, men det funkar iallafall väldigt bra!! :D (Verkar det som hittills)
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Två steg framåt, ett steg bakåt...Ett steg framåt, ett bakåt...Tre steg framåt, två steg bakåt... Så är det ofta i hundträning och det är inget konstigt! Kämpa på! Stay cool! Luuuuugn! Din hund ska känna att du är jordens coolaste och säkraste person! Som aldrig stressar eller blir upprörd. Då kommer den att vända sig till dig som sin Guru! Till slut!
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Två steg framåt, ett steg bakåt...Ett steg framåt, ett bakåt...Tre steg framåt, två steg bakåt... Så är det ofta i hundträning och det är inget konstigt! Kämpa på! Stay cool! Luuuuugn! Din hund ska känna att du är jordens coolaste och säkraste person! Som aldrig stressar eller blir upprörd. Då kommer den att vända sig till dig som sin Guru! Till slut!

Tack!! Kändes verkligen toppen att höra!! :bow:
God jul på dig!
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Inte läst hela tråden (men vad bra att det går framåt :laugh: ), men skulle rekommendera Leslie McDevitts Control Unleashed-program. Läs boken, finns en dvd också. Annars kan jag inte säga annat än, ha is i magen och kämpa på. Låter ju som det går framåt iaf! Och bry dig inte om folk som tittar på dig och tänker "Gud vad ouppfostrad hund hon har". Du försöker ju iaf!
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Och bry dig inte om folk som tittar på dig och tänker "Gud vad ouppfostrad hund hon har". Du försöker ju iaf!

Ja, jag kan inte låta bli att undra vad andra tänker, och framför allt om jag ska ignorera vissa beteenden, vad tror inte folk då?

Till alla:

Det har gått upp och ner sedan sist. Hennes osäkerhets syns som svart på vitt nu. Antingen har jag börjat lära mig hennes signaler bättre, eller så visar hon dom bättre nu, alt har hon blivit mer osäker. Jag hoppas på de båda första! Numera trycker hon sig mot mitt ben när folk går förbi :confused:

För någon vecka sedan skällde hon ut en mamma med barn :eek: Innan har hon skällt på folk (vissa) med väskor. Jag tänkte att hon antingen bara tog förgivet att det var en hund, eller att hon helt enkelt behövde uttrycka sin ängslighet på något i brist på hundar. Dock slutar hon väldigt fort och är helt tyst när hon går förbi, tittar inte ens. Förutom med mamman och barnen. Hon skällde tills dom var 10 meter bakom oss.. Någon dag innan det skällde hon på en hund, och när jag bröt synkontakten så satt hon och skakade och morrade. Efter det var jag helt uppriven och sa till sambon att nu ringer vi tränaren. Sedan dess har dock promenaderna gått från klarhet till klarhet, så vi avvaktar ännu en stund. Jag har ju med mig klickern och godis ut. Lär henne att när jag säger hennes namn ska hon titta på mig, då klick-godis.

Senaste hundmötet tittade hon på mig i flera sekunder förbi en hund :love: Hon skällde knappt på den efter att jag började med skvallerträningen! (Heter det så?) När hon är mitt i skällandet och jag påkallar hennes uppmärksamhet så tittar hon på mig :love: Jag har hittat våran grejj nu!

Människoproblemet ska lösas med mycket promenader bland folk. Hon har varit skygg som valp men det tränade vi bort fort. Nu kan hon vara osäker om någon närmar sig för fort, men hälsar gärna osv.

Nu ska jag försöka ta vissa promenader med båda hundarna tänkte jag, vad tror ni om det? Gjorde det igår kväll och imorse. Det gick betydligt bättre än när jag och sambon gick med varsin samtidigt :confused:

Idag på morgonpromenaden med båda så fick dom rasta sig (dom får nosa en och en) och sedan tog jag båda två i en hand. Hade Haltis munsele på båda, och satte öglorna runt handleden på andra handen.

Dom såg en liten vovve precis utanför huset och S börjar skälla. Detta brukar trigga igång den andra vovven (T) men istället för att T skällde också så gick T på S, sa till henne att sådär får du minsann inte hålla på! S tystnade :eek: Skällde efter en stund igen, T på henne och S tystnade, blev till och med lite lugnare. Sen satte jag dom på varsin sida om mig, då skällde S en gång till, sen var det bra. Får erkänna att jag har lust att låta T uppfostra S, men jag är osäker..

Nu har jag massor av frågor här som jag hoppas att alla underbara stöttande människor i den här tråden vill hjälpa mig med!

Vilket ord tycker ni passar vid skvallerträning? Vill inte använda namnet, utan ett unikt ord, kanske "skvaller"?

Det gick betydligt bättre när jag gick själv med båda, än när jag och sambon har varsin samtidigt.. Vad kan det bero på?

När T gick på S, tyder det på att hon anser sig vara flockledare? Hon är ju högre i rang än S, men inne är T väl medveten om att jag och sambon är ledare, för hundar "spelar" väl inte sådant? Inte låter man en flockmedlem med lägre rang bestämma över en? Ute försöker T gå framför mig, korsa min väg osv men det får hon icke. Däremot misstänker jag att hon kör med sambon.. Varje gång jag promenerar med T för första gången på ett tag är hon odräglig, efter andra promenaden går hon där jag säger åt henne att gå osv, då kan jag ge henne mer frihet!
Kan jag låta T säga till S? Eller sätter jag mig själv i en underlägsen position då?

Hur kan jag enklast jobba med S och hundmöten när T är med? T är inklickad så hon förväntar sig godis vid klick=kan inte använda mig av klickern..

Ja, jag har massor av frågor egentligen, men dom kommer väl med tiden ^^
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Vilket ord tycker ni passar vid skvallerträning? Vill inte använda namnet, utan ett unikt ord, kanske "skvaller"?
Skvallra/skvaller/berätta tja, vad sjutton som helst som du tycker känns bra

Det gick betydligt bättre när jag gick själv med båda, än när jag och sambon har varsin samtidigt.. Vad kan det bero på?
Distraktion - Har jag sambon med mig när jag är ute med min, har jag inte samma kontakt och likadant om sambon är med när jag tränar. Då försöker hunden hos båda om möjlighet ges för kanske kommer man undan någonstans.

Däremot misstänker jag att hon kör med sambon.. Varje gång jag promenerar med T för första gången på ett tag är hon odräglig, efter andra promenaden går hon där jag säger åt henne att gå osv, då kan jag ge henne mer frihet!
Kan mycket väl vara så att sambon har ett annat sätt när han är ute. Min sambo har och jag tjafsar inte om det. Vill killarna hålla på att tjafsa med varandra när de är ute så får de göra det.

Kan jag låta T säga till S? Eller sätter jag mig själv i en underlägsen position då?
Har svårt att se varför du skulle bli underlägsen. Vi har nästan alltid haft mer än en hund inom familjen och även hundar har perioder då de gnabbas och tjafsar. Sedan får man ju bryta om det blir riktigt sur men det har jag bara varit med om en gång och då var det en unghund som hade provocerat en äldre

Hur kan jag enklast jobba med S och hundmöten när T är med? T är inklickad så hon förväntar sig godis vid klick=kan inte använda mig av klickern..
Något hon kan bära? En leksak eller något. En kompis till mig använder det när hon är ute med sina två hundar samtidigt. Den som är lite stökig av sig har en leksak som den får att bära som belöning.
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Hej!
Jag tror inte det är MER stimulans din hund behöver utan snarare MINDRE en tid. När man bor på landet och sedan flyttar till staden bör man tänka på att så fort du tar ut din hund från lägenheten så bombarderas hon av intryck som hon inte är van vid. Hon SER folk/hundar/bilar/barn/främmande fåglar, hon HÖR folk/hundar/bilar/barn/främmande fåglar och hon känner VITTRING av folk/hundar/bilar/barn/främmande fåglar och gud vet vad.

Detta ger en kraftig överlastning av samtliga sinnen och för att hon ska orka med att sortera detta så ökar stresshormonet som ju har till uppgift att göra så att vi orkar mer. Men att öka stressen hjälper henne inte tillräckligt utan du får en hund som inte hinner sortera sina intryck. Kanske har hon på promenaden sett en mkt otrevlig hund som velat ryka på henne, sedan åker du ut till stallet. Din hund har inte hunnit sortera klart och överför då det otrevlig på en annan hund för att kunna avreagera sig.

Det kan också vara så att din hund inte hinner/orkar läsa av en annan hunds signaler tillräckligt noga. Kanske ville hunden i stallet säga att det var nog med lek, men signalerna misstolkades? Två hundar som väl rykt ihop brukar ha stora problem med att tåla varandra igen sedan.

Oftast stirrar man sig blind på att det är BC i och lösningen kommer då atomatiskt, aktivera mera. Men jag skulle tro att du behöver ta med dig din hund ut på promenader där du vet att det inte kommer någon, ev omkring där ni bodde förut. Gå lugna promenader, träna lite mindre och låt henne återhämta sig och sortera allt det hon har upplevt.

Det din hund har upplevt kan jämföras lite med (som exempel bara)att du jobbat som vi säger förrådsövervakare. Du skriver vilka bilar som kommer (ca 3/timmen) i övrigt sitter du och läser. En dag får du ett nytt jobb på ett stort företag och du sitter i växeln. Framför dig har du 7 telefoner och alla ringer konstant. Detta pågår hela dagen.

När du kommer hem är du tokstressad, trött i huvudet och förmodligen något vimsig. Vad gör du då för att slappna av? Inte ger du dig iväg på en kvällskurs i matte för att "aktivera dig"? Snarare lägger du dig i sängen,badet el framför TV:n medans du dyrt och helig lovar dig själv att aldrig gå tillbaka till det jobbet.

I vår välvilja gentemot hunden kan det bli mkt fel även fast vi absolut inte menar det, du bryr dig ju uppenbarligen väldigt mkt om din hund. Men som sagt jag tror att din hund snarare behöver lugn, fast det är BC i, än rutiner/mer aktivitet just nu. När hon fått chansen att vänja sig ska hon givetvis aktiveras igen. Du får gärna maila mig om du vill fortsätta konversationen.:)
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Skvallra/skvaller/berätta tja, vad sjutton som helst som du tycker känns bra
Blir nog skvallra tror jag :d

D
istraktion - Har jag sambon med mig när jag är ute med min, har jag inte samma kontakt och likadant om sambon är med när jag tränar. Då försöker hunden hos båda om möjlighet ges för kanske kommer man undan någonstans.
Kan mycket väl stämma, sambon är inte mycket för träning om han slipper :angel:


Kan mycket väl vara så att sambon har ett annat sätt när han är ute. Min sambo har och jag tjafsar inte om det. Vill killarna hålla på att tjafsa med varandra när de är ute så får de göra det.
Ja, inget man vill lägga sig i, men det är lite irriterande när hon försöker vara bossig när jag går med henne.. Det har aldrig funkat :devil:


Har svårt att se varför du skulle bli underlägsen. Vi har nästan alltid haft mer än en hund inom familjen och även hundar har perioder då de gnabbas och tjafsar. Sedan får man ju bryta om det blir riktigt sur men det har jag bara varit med om en gång och då var det en unghund som hade provocerat en äldre
När T sa till gjorde hon det snällt men bestämt, absolut ingenting jag blev orolig över. Men när jag såg hur väl S svarade på det (blev tyst och lugnare) såg jag ut såhär :eek: Kanske man kan använda T som lite hjälpmedel ibland :angel:


Något hon kan bära? En leksak eller något. En kompis till mig använder det när hon är ute med sina två hundar samtidigt. Den som är lite stökig av sig har en leksak som den får att bära som belöning.

Tyvärr har hon så dålig koncentration ute, så hon släpper direkt :( Är inte ha-saker-i-munnen hunden.. (tyvärr)
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Uppdatering igen! :D Sedan sist har det gått toppen! Hon lägger mer fokus på mig och godis än hunden. Inga problem att få henne fokuserad på mig under promenader! Skvallerträningen funkar toppen, fast vi har ett eget litet sätt att göra det på :p Än så länge måste vi stå stilla, om vi går och tränar skvaller stressar hon upp sig. När hon ser en hund tittar hon på mig: klick-godis. Ibland kan hon tjuvkika åt vovvens håll men som mest kommer det nåt litet morrande som ingen hör utom hon själv (inte riktigt, men ni förstår;)) Dock har hon svårt att välja ögonkontakt istället för godiskontakt :angel: Men det är ett mindre problem. Igår gick en vovve förbi och då blev en sak så himla tydlig. Den var bara några meter bort och S var URDUKTIG!! Den lunkade förbi långsamt och S var bara :love: när vi tränade!! Inte förrän då märkte jag att det är inte hunden i sig som är problemet!!! Alltså, hon skäller inte på just hunden för att det är en hund, utan troligtvis pga att hon är stressad. Kanske alla hade förstått innan mig, men igår var det så övertydligt!!

MEN

Jag tycker hon blivit mer stressad i alla andra lägen.. Hon har börjat reagera starkare på folk, hon håller superkoll på dom tills dom gått förbi, vissa skäller hon på. Tystnar dock efter ett skall, alltså inget långvarigt. Hon är även mer stressad innan promenader..

Så medan det ena problemet blir bättre blir de andra värre :/

Jag tänkte börja vänja henne vid promenader bland folk, börja med några få och eskalera tills vi kan gå i stan. Hon kan gå i stan, då blir hon lugn (utvändigt) och väldigt fokuserad, beter sig som en normal hund. Men jag misstänker att stor stress och oro döljs bakom det.

Frågan är ju, vågar jag börja öka på folkmängden, när hon inte ens är trygg i en människa per promenad? Är jag kanske lite väl försiktig?

Den andra vovven som är ängslig, men inte stressad, gick det bra med. Jag började med att gå "utanför" folkmassan, när hon var lugn i det gick jag längre och längre in i stan sas.

Men det kan väl slå tillbaka på en stressad hund? Göra det värre?

Jag vill bara att min älskling ska må bra och känna sig trygg :cry:
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Hejsan! Har en hund liknande din. Jag vet inte om mina råd är bäst, för hon är fortfarande stressad. Men vi har fått ner stressen betydligt. Det jag försöker tänka på:

-Konsekvens! Regelbundna mattider, och gå och lägga sig tider + så lika promenadtider och rutiner som möjligt. Samma sovplats (hon är kvalsterallergiker och sover i badrum). Egen bädd.

-Promenader där hon INTE får nosa. Nosandet gjorde min hund hur stressad som helst. Varje dag promenerara vi där hon kan springa den mesta av tiden löst och få utlopp för sitt nosbehov och även få springa som hon vill.

-Hon får vara med, verkligen vara en i flocken. Är vi i soffan, är hon i våra knän. (modell schäfer:cool:). Vi har försökt att låta henne ligga bredvid men då blir hon stressad värre, under våra fötter är okey.

-SLUTAT cykla med hunden. Det gav utlopp för hennes fysiska energi, men stressade henne otroligt psykiskt.

-Går gärna själv med henne på promenader, alternativt tillsammans med några vi brukar umgås med. Hon blir stressad av nytt/mycket folk.

-Mycket positivt beröm!

-Visar tydligt när jag är missnöjd med hennes beteende.

-Går en bit bort om jag vet att hon inte ska hälsa på andra hundar, annars blir det gärna utfall. Beröm och godis om hunden sitter still.
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Uppdatering

Har en uppdateringskväll här på buke ;)
Det går väldigt bra med S, hon kan ignorera hundar i de flesta lägen, men börjar dom skälla ryter hon tillbaka. Men hon är utan problem kontaktbar på promenaderna, har inga problem med att "rulla runt" eller "spela död" ute, vilket jag tycker tyder på att hon inte är helt osäker ute längre. Vi träffar väldigt sällan hundar nu vintertid, tyvärr. Men jag tar varje tillfälle i akt. Om jag träffar en hundägare jag pratat med innan så stannar jag och pratar tills S suckandes lägger sig ner som om hon tänker "ska hon tjöta klart snart" utan att bry sig om den andra människans hund.

Hon blev ju mer osäker på människor ett tag, men detta har också blivit betydligt bättre, träningen fortsätter såklart ändå. Knalleland ser mer och mer av S nu :angel:

Hon är allt som oftast mycket mer harmonisk på promenaderna, men vi har ju fortfarande mycket träning kvar. Klickertränar henne och det ÄLSKAR hon! :love: Hon är otroligt lyhörd och snabblärd, börjar få brist på idéer nu :angel:

Den psykiska utmaningen ger henne utan tvivel mest! Så det siktar vi in oss mycket på, det allra bästa tror jag är när hon går bland folk, så att hon får fysisk motion samtidigt som hon får jobba psykiskt.

Jag ville iallafall mest droppa in och säga att hon gör otroliga framsteg!!! :bump:

Tack alla för era svar, tips och råd. Vet inte vad jag hade gjort utan er! :bow:
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Jag vet inte om någon fortfarande prenumererar på denna tråden, men jag uppdaterar ändå :)

Som jag skrivit innan så "flyttar sig" hennes stress. Hon går från klarhet till klarhet på promenaderna, men har börjat gnälla innan promenad/i trappuppgången istället/igen. Men det är faktiskt ett ganska litet problem.

Jag brukar åka iväg med henne och gå med henne på nya ställen. På tisdagar går jag alltid i en park där det finns ganska gott om andra hundar. Hon skäller numera ALDRIG på andra hundar där! Vi mötte 12 st på en promenad runt där (tar bara 25 min) och hon sa inte ett knyst någon gång. Några gånger har hon knappt tittat på hunden. Dock går jag av vägen en liten bit, mellan 10-20 m beroende på. Oftast sitter hon och bara lägger all fokus på mig, det är jätteenkelt att bryta hennes fokus när hon väl tittar på en annan hund. Hon är helt kontaktbar vart vi än är (har lite selektiv hörsel ibland bland nytt folk som vill hälsa på henne dock :p) Nu har jag passat på att ta med mig inställningen från den parken till promenaderna hemma. Vilket har resulterat i att jag har avbrutit skällande och hysteri redan innan hon börjar, med bara rösten. Så fort jag ser att hon blåser upp sig och börjar flåsa (gör hon alltid innan hon skäller) så gör jag ett ljud, antingen som ett "nej" eller som ett "titta hit", då bryter hon fokus på hunden. Självklart kommer det ju komma några gånger då detta inte funkar, men jag känner att vi är på väg åt rätt håll! i parken har vi upplevt några hundmöten där jag inte ens behövt korrigera eller kalla på uppmärksamhet, hon har (i flexikoppel) gått förbi en hund som var ca 10 meter bort osv. Jag gjorde INGENTING, likaså hon. :bump:

Hon är betydligt lugnare på promenaderna nu, kan gå fot med slakt koppel ganska så länge i sträck osv. Mycket lugnare i hela sitt beteende!
Jag gör som så att när hon drar i kopplet stannar jag, säger åt henne att gå fot (då backar hon till fot-position) och fortsätter gå när hon är i rätt position. Harar, kaniner och katter gör henne fortfarande väldigt exhalterad, men det har varit värre det med.

Ang gnällandet så kommer hon inte ett steg fram om hon gnäller. Då får hon vackert lägga sig medan jag hittar på något annat i nån/några minut, sedan försöker vi igen. I onsdags höll jag på i 40 min, innan middagspromenaden idag, 30 min. Men vissa gånger säger hon inte ett knyst.

Har fortfarande inte släppt ihop henne med nån mer hund, hon har hundförbud tills hon lugnat sig helt.
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Mina hundar är ju "rutin-programmerade" - som ni säkert redan förstått :)
- på vardagarna. Av rent praktiska skäl!

På helgen, om jag är sjuk, när någon passar dem osv så följs dock dessa rutiner inte alltid och det påverkar inte hundarna alls... De börjar inte drägla när det närmar sej mat-dags, eller ranta omkring när det närmar sej/har passerat rastningsdags.
Nu är det inga stressade individer jag har, så jag förväntar mej inte att de skall spela någon roll heller!

Om jag gör i ordning maten innan vi går ut och promenerar så är däremot min äldsta väldigt duktig på att hitta hem! Vilket är väldigt praktiskt när man är på nya områden.
Jag gör i ordning maten, lasta mat och hundar i bilen. Kör ut och promenera på nya platser och om/när man blir tveksam på vägen tillbaka så säger man bara "Nu går vi till bilen och äter mat!" :D Det slår aldrig fel, hon hittar som världens bästa GPS!

/Swat

Lite OT,men..

Din GPS är det din riesen? Min riesen är lite likadan,om jag går ut med henne precis när sambon kommer hem(hon ser nästan ut så här:eek:),så skits det och pissas det i rasande tempo..för att sen "springa" hemåt..och få sista macksnutten av sambon..Annars är det lull-lull-tempo om gäller..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
649
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 188
Senast: Acto
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 570
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp