Stressad mamma pajar allt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tican

När jag har suttit i 10 minuter vid datorn så kommer mor. Säger att jag bara sitter vid datorn och att jag itne har nåt liv. Att jag bara strular omkring och inte gör det jag borde. Hotar med att sälja djuren. Det händer JÄMT. Klagarklagarklagar, fast jag VET att jag är en ganska bra dotter. Om man jämför med kompisar osv.

Hon jobbar JÄMT. Pappa bara gör det han har lust med ungefär. Har väldigt mycket fritid, egen företagare, och jagar, reser och träffar polare (inte otrogen, som det kanske låter :D) Så mamma har hand om tre ungar o två hundar, är VD för ett hotell, vi bor stort och allt är bara för mycket för lilla mor. Sömnproblem p g a hemskt dålig rygg också.

FAAN. Nu kom hon igen. Lite lugnare, inte bara fräser det hon fräser varje dag. Jag - redan irriterad, arg och lessen, orkar inte lyssna. När jag pratar tillbaka, frågar vad hon tycker saknas så svårt i mitt liv som jag inte har, vad som är så otroligt hemskt att hon måste bråka jämt, svarar hon att jag är provkativ jämt. Jaha. Typ vad? Jo att jag inte har diskat en kastrull som jag använt. Ursäkta, jag glömde, vad är det provokativa? Hon påminde mig igår kväll. Sen går hon. GÅR. Nu bara gråter jag. Jag blir så jävla trött på henne. Allt går ut över mig och min lillasyster, äldsta systern är så duktig så, jag däremot tycker bara hon är glättig.

Liknande med pappa. Fast han är proffsigare i sitt tjat liksom. Men fast övertygad om att jag är bortskämd, otrevlig och konfliktsökande. Jag blir absolut galen. Vad är felet? Det kan dom ju inte ens klämma ur sig. Der är ju bara bullshit man får som svar.

En annan sak, som kanske låter lite löjlig, är att vi verkligen gör allt själva. Jag tvättar, tar helt hand om min häst och mina smådjur, har ansvar för lillsyrran på bussen hem från plugget (en timme), hjälper dessutom till med hundarna, och dukar/dukar ut några gånger i veckan, lagar mat själv när jag behöver, osv. Och hon klagar på att hon är en curlingmamma? Det låter såklart som en replik från ett äkta curlingbarn, men så är det faktiskt inte. Det enda, skulle man faktiskt kunna säga, hon gör för oss ungar, är att köra till skolan på morronen. Annars måste vi gå upp vid typ fem för att hinna hästarna och allt, nu kan vi gå upp halv åtta. Men det ska hon sluta med nu, vilket på ett sätt ska bli skönt, att inte vara beroende av henne.

En till jobbig småsak, är att mitt rum är hemskt. Hemskt. Tapeterna sitter fast vid taket och golvet, hänger annars 2 dm utanför väggen, är spruckna och i nån gul konstig färg som man får ont i huvudet av. En mardröm för ett inredningsfreak som jag. Fast jag vet att vi har pengarna vägrar dom göra om.

Det känns verkligen som om dom försöker förstöra. Så fort jag ber om något (oftast att bli körd nånstans, eftersom vi bor mitt ute i skogen) så är det sånt gnäll (om det ens blir nåt) att det roliga förstörs helt. Hur kul är det då att åka på tävlingar och träningar med hästen, till exempel? Det känns som att dom är dom enda som står i vägen för mig, och det med flit.

Vad i helvete gör man? Ska det behöva vara såhär? Det är itne så hemskt som det låter såhär nedskrivet, men ändå, det är ju inte roligt.
 
Sv: Stressad mamma pajar allt.

Nej det ska inte vara så.
Det är för mycket för dig också.
Hur gammal är du? Har en dotter som är 15 (de andra två är 13,snart 14, - 11, snart 12). Visst kan jag gnata och tjata på dem men oftast fräser de i från och talar om det för mig, och om jag då tänker efter är jag trött och sliten. Vi är väldigt öppna mot varandra.

Det låter som dina föräldrar har för mycket om sig, man måste leva också.
Tala om att du blir sårad, tala om att du har gjort si och så och bara suttit i 10 min. vid datorn.

Försök sätt er tillsammans och du verkligen säger hur du tycker det är och hur du upplever det. Försök prata med varandra.

Jätte många kramar till dig från mig......
 
Sv: Stressad mamma pajar allt.

Några snälla kramar och tankar till er! Det är inte lätt att vara tonåring (hatade det ordet då jag var där...) och det är inte lätt att vara tonårsförälder som jag är idag.
Din mamma verkar ha för mycket om och kring sig och det går ju tyvärr ut över de närmaste då...typ att hon inte har balans i sitt liv. Som småbarnsförälder kan man ta 25% tjänstledigt tills barnen är 8 år men sen förväntas man jobba heltid, ta hand om hemmet (ja, efter vad du beskrev så är ju ni verkligen delaktiga i att hjälpa till hemma men ändå) och hela tiden vara spindeln i nätet för att allt ska funka, allt från att "faster Agdas katt har namnsdag" dvs uppvakta div släktingar, till att se till att det faktiskt finns rätt antal kalsonger, trosor osv i allas lådor och att allt är helt och rent och att alla skjutsar funkar när alla barnen ska ta sig till sina aktiviteter osv.
Mina barn är superduktiga på att hjälpa till att hålla hemmet på en acceptabel nivå :angel: men ansvaret ligger ändå på mig (min man har också eget företag och han veckopendlar så jag är ensam med 5 skolbarn mesta tiden av året, jobbar själv heltid).

Nu blev det långt och lite virrigt MEN vad jag menar är: jag tror inte du gör något "fel", och jag har ingen "lösning" åt er (så mycket vet jag ju inte om er familj!) men ni låter som en helt vanlig familj, bara det att din mamma kanske jobbar för mycket och har helt enkelt inte energi till att vara "snäll". Men det är inte ditt ansvar att se till att hon har balans i sitt liv. Som det stod i förra inlägget, säg till henne när du blir ledsen av något hon säger.
Kan du inte önska dig till julklapp att få fint i ditt rum, det är ju inte dyrt med nya tapeter men det är ju lite jobb att göra. Mina barns tapeter ser ut som "kom-och-hjälp-mig" men vi har tänkt fixa det efter jul...om vi hinner och orkar...
 
Sv: Stressad mamma pajar allt.

Tror som de som har svarat tidigare att din mamma helt enkelt har för mycket att göra. Kunde ni inte få er (lata) pappa att göra lite mer? Det låter som det skulle kunna göra under för familjefriden?
 
Sv: Stressad mamma pajar allt.

Det är inte lätt att vara tonåring och inte att vara tonårsförälder heller.

Jag kan faktiskt förstå din mamma till viss del. Vad är det som är så duktigt i att ta hand om SINA djur ? Vad väntar du dig, att nån annan skall göra det ?

Vad är det som är så duktigt med att duka några gånger i veckan ? Eller att tvätta sina kläder ?

Inte fasen tycker du väl att din mamma skall serva dig med sånt ?

Jag blir otroligt provocerad av att mina barn sitter och dumglor på TV, det finns TUSEN saker som de kan göra istället tycker jag, det tycker inte dom. Sen kan de komma på att ojdå, jag har visst plugg att göra när klockan är tio. DET provocerar mig ! Jag tror att din mamma upplever saken ungefär likadant, fast det handlar om andra saker.

Sen tycker jag att om man har egen häst och möjlighet till träning och tävling så skall man vara tacksam om föräldrarna orkar/har tid/har råd att sponsra det. Inte gnälla för att man måste be om hjälp.

Vad menar du med glättig ?

Ursäkta att jag inte håller med dig, men försök att se saken lite från hennes håll också. Hon sliter skiten ur sig för att du skall kunna ha häst och träna och greja och vad får hon tillbaka av dig ? När är du glad och tacksam ? När gör du något annat än kräver ? När hjälper du till utan att hon behöver be om det ? och nu menar jag inte det självklara som du redan har nämnt, utan när hjälper du din mamma med sånt hon behöver hjälp med ?

Att säga att föräldrarna står ivägen förstår jag inte ett dugg av ? Hur menar du ? Du får inte allt du pekar på ?

När det gäller rummet - ett par pytsar färg kostar inte så jättemycket så det borde du kunna åtgärda alldeles jälv om du tycker att det är så illa. OCh att måla fyra väggar kan vem som helst göra.
 
Sv: Stressad mamma pajar allt.

Xeline skrev:
Jag blir otroligt provocerad av att mina barn sitter och dumglor på TV, det finns TUSEN saker som de kan göra istället tycker jag, det tycker inte dom. Sen kan de komma på att ojdå, jag har visst plugg att göra när klockan är tio. DET provocerar mig ! Jag tror att din mamma upplever saken ungefär likadant, fast det handlar om andra saker.
Haha, DET retar jag mig också på med mina barn. Hävda att man måste vara uppe jättesent (=dödstrött på morgonen) för att göra läxor som de inte har gjort fast de har haft hela kvällen på sig. När man säger att det är läggdags så blir det värsta martyrminen "mamma FÖRBJÖD mig att göra läxorna".

Men jag tror mest att trådskaparen hade ett behov av att skriva av sig lite och som tonåring så har man nog att tänka på sig själv, empati för en förälder är nog inte nr 1 på listan. Men givetvis är det bra att tänka på att föräldern också är en människa med behov, drömmar och önskningar och framför allt en begränsad ork, precis som alla människor har...
 
Sv: Stressad mamma pajar allt.

Om din mamma gör det här:

Så mamma har hand om tre ungar o två hundar, är VD för ett hotell, vi bor stort och allt är bara för mycket för lilla mor.

Medan din pappa gör det här:

Pappa bara gör det han har lust med ungefär. Har väldigt mycket fritid, egen företagare, och jagar, reser och träffar polare

- då förstår jag om din mamma inte orkar med er.

:mad: för din pappa.
 
Sv: Stressad mamma pajar allt.

Jag kan faktiskt förstå din mamma till viss del. Vad är det som är så duktigt i att ta hand om SINA djur ? Vad väntar du dig, att nån annan skall göra det ?

Vad är det som är så duktigt med att duka några gånger i veckan ? Eller att tvätta sina kläder ?

Jag ville få fram att jag inte är ett curlingbarn. Jag sköter min del, liksom. Har redan rätt mycket för mig, med häst och allt.

Sen tycker jag att om man har egen häst och möjlighet till träning och tävling så skall man vara tacksam om föräldrarna orkar/har tid/har råd att sponsra det. Inte gnälla för att man måste be om hjälp.

Du verkar inte förstå mitt resonemang nånstans. Det jag menar är att de vill att jag ska tävla och träna, de har köpt min fina ponny osv, men det roliga försvinner, eftersom det är sånt gnäll jämt.

Ursäkta att jag inte håller med dig, men försök att se saken lite från hennes håll också. Hon sliter skiten ur sig för att du skall kunna ha häst och träna och greja och vad får hon tillbaka av dig ? När är du glad och tacksam ? När gör du något annat än kräver ? När hjälper du till utan att hon behöver be om det ? och nu menar jag inte det självklara som du redan har nämnt, utan när hjälper du din mamma med sånt hon behöver hjälp med ?

Jag kräver inte speciellt mycket. Jag hjälper till, som du sa med lite udda ordval, med vanliga hjälpatillhemma-saker, annars sköter jag mitt. Om man itne jämför vad hon gör och vad jag gör - utan vad jag hjälper henne med och vad hon hjälper mig med - så drar vi nog ganska jämt, jag drar väl lite mer skulle jag tro. Jag vet inte vad jag ska göra för att hon ska jobba mindre. :crazy:

Du får inte allt du pekar på ?

Jag pekar inte.

När det gäller rummet - ett par pytsar färg kostar inte så jättemycket så det borde du kunna åtgärda alldeles jälv om du tycker att det är så illa. OCh att måla fyra väggar kan vem som helst göra.

Det handlar även om att knacka ur en garderob och isolera. Jag KAN göra det själv, men VARFÖR när pengarna finns? Det är det jag menar, det är där jag tycker dom står ivägen. Som om dom inte VILL hjälpa till, bara för att.


Jag anade att det var några som skulle se saken på det här sättet.. "Åh, en tonåring. Aha! Hon gnäller dessutom! En curlingtonåring, kan det bli värre?" Det tycker jag är illa. Att alla över 25 ser tonåringar som en otrevlig massa istället för att försöka leva sig in i, vilket jag faktiskt inte tror är såå svårt i det här inlägget? Du säger att jag ska leva mig in i mammas situation, vilket jag GÖR så gott jag kan, men det är itne så lätt, eftersom jag aldrig haft ett jobb, barn, man och villa. NI däremot, har fanimej varit en av dessa bedrövliga tonåringar.
 
Sv: Stressad mamma pajar allt.

Pappa är nog lite bortskämd ja. :crazy:
 
Sv: Stressad mamma pajar allt.

Nidorina skrev:
När man säger att det är läggdags så blir det värsta martyrminen "mamma FÖRBJÖD mig att göra läxorna".

Man är väl inte dum. :cool:

Men jag tror mest att trådskaparen hade ett behov av att skriva av sig lite och som tonåring så har man nog att tänka på sig själv, empati för en förälder är nog inte nr 1 på listan. Men givetvis är det bra att tänka på att föräldern också är en människa med behov, drömmar och önskningar och framför allt en begränsad ork, precis som alla människor har...

Precis så är det. :bow:
 
Sv: Stressad mamma pajar allt.

Fast det är klart. Vill man bara ha medhåll i detta ämne så bör man nog skriva tråden på Ungdom :devil: :rofl:
 
Sv: Stressad mamma pajar allt.

Ursäkta men när jag läser vissa av svaren här så blir jag bara så :devil: förbannad (därmed kommer jag säkerligen uttrycka mej ointelligent också)!

Har ni växt upp med en stressad/utbränd mamma själv?
En mamma som inte är sen att berätta hur fel allt man gör är, en mamma som nästan aldrig är hemma, en mamma som inte vill eller har tid för kramar, en mamma som är helt uppe i sejsjälv och också till viss del personlighetsförändrad?

Det har jag. Från lågstadet (eller kanske tidigare, vad vet jag..) och framåt till slutet av högstadiet (som jag inte klarade mej igenom) så hade jag ingen mamma!

Jag hade en person som kom hem sent, en person som ringde och sa jag är hemma en viss tid, som sedan kom hem flera timmar senare.

Nästintill en främling som blev jätte förbannad för allt! välte man ett oboyglas gick världen under. En person som mitt i natten drog fram damsugaren och tvingande familjen till städning.

Ett tag berätta dessutom stora delar av min omgivning att allt var mitt fel! Det har jag hört, oftast i antydningar, ibland rent ut, sedan jag var elva,tolv.
Tillslut börjar man tro på det själv, blir tonåring, förvirrad, känner att man inte orkar, blir rädd för allt vad stress heter, skadar sejsjälv. Fast det är till viss del en annan historia.

Visst var jag borskämd såsätt att jag fick mycket prylar. Prylar jag egentligen inte ville ha. Hellre än glad mamma än en massa saker. Större delen i mitt liv har jag fått höra att jag är bortskämd och länge trodde jag också på det.

Fast det jag önskade mej mest då jag var liten var att äta middag, så som de andra famlijerna gjorde klockan sex.
 
Sv: Stressad mamma pajar allt.

Jag är tonårsmamma så det kanske är så att jag inte förstår.

Vi har antagligen helt olika definition på vad ett curlingbarn är. Jag har inte påstått att du är det, däremot har jag bara tyckt att du gör ditt - inte konstigt alls - men vad förväntar du dig i gengäld ?

OM dina föräldrar gnäller när de skall skjutsa dig till träningar och du känner att de har köpt ponnyn för SIN skull och om du INTE vill träna och tävla och om det dessutom blir gnäll från deras sida så förstår jag inte varför du överhuvudtget håller på med träning och tävling, alla verkar ju lida av det ?

Jag förstår inte ditt resonemang, dina föräldrar vill inte betala renoveringen för ditt rum, men du anser att de borde prioritera det ? Men det kanske inte alls är så att pengar finns, de kanske vill prioritera annat ? Och är det så viktigt för dig så är mitt råd, gör det själv !

Som sagt jag har också tonårsbarn och jag är inte särskilt imponerad av att de gör "sitt". Däremot när de gör grejer utöver vad jag anser deras blir jag glad och tacksam.

HUr man får sin mamma att jobba mindre ? Det kan jag inte svara på. TYvärr funkar det inte så att man kan göra om andra, de måste själva komma till insikt. Och ofta sker inte det förrän det är riktig kris.
 
Sv: Stressad mamma pajar allt.

*host* *host*

Nu tycker jag att du överreagerar lite. Trådskaparen har inte skrivit att hon har det som du hade det...

Ta det lugnt! Gör skillnad på egna upplevelser och det du faktiskt läser. det skulle jag vilja råda dig. En och annan på detta forumet ser sig själv i allt... :angel:

/priffe - trött
 
Senast ändrad:
Sv: Stressad mamma pajar allt.

Det största felet med dagens tonåringar (och äldre än så) är att de bor kvar hemma.

Flytta om inte skorna passar och skaffa dig ett eget liv får du se vad lätt det är ;)
 
Sv: Stressad mamma pajar allt.

Det talade hon inte om....

Då får man gilla läget ett par år.

Det är tråkigt att många familjer prioriterar jobb och dyrt boende framför att ha tid för sina barn. Men det är ju tyvärr inte barnens beslut.

Antagligen tror mamman att hon gör barnen en tjänst genom att jobba jämt så de ska få ha råd med boende, hästar och prylar. Att driva ett hotell låter sig säkert inte göras på halvfart.

Vill man ta del av den standarden ens föräldrar jobbar sig till så får man förstå att de är trötta och utslitna, och underlätta desto mer för dem hemma. Varför tjata om att de ska engagera sig i ditt rum om du KAN göra det själv och då få det precis som du vill :confused:

Jag håller också med mandalaki - varför ska pappan ha ett guldläge? ÄR det så eller ser det bara ut så? Har mamman ett barn till att ta hand om och försörja i honom kan jag förstå ännu bättre om hon är trött och irriterad.

Men, det är inte barnens sak.
 
Sv: Stressad mamma pajar allt.

Jag läste artikeln om din pappa i Svenskan, och han borde väl ha mer tid för sina barn nu än tidigare?? Det kanske är så att det nu är dags för din mamma att göra sin karriär och din pappa får ta mer ansvar för livet hemmavid?

Jag tycker att det låter som om det först och främst är dina föräldrar som måste reda ut sin familjesituation och vem som ska ta ansvar för vad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 317
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: miumiu
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag känner och tänker allt som man inte får känna eller tänka. Eller inte ska iallafall. Tillexempel så vill jag så jävla gärna kunna ha...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 290
Senast: Luff
·
L
  • Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 763
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp