Stressad schäfer...

lizzie

Trådstartare
Min schäfertik är 1,5 år och hemma är hon hur cool som helst. Jag har gått på kurser, träningar och hängt med på promenader i stan för att hon ska få den stimulans hon behöver. Hon är suverän på att spåra.

Problemet är att hon blir helt galet stressad så fort vi lämnar gården :banghead: Det blir bara värre och värre ju fler träningar och promenader vi hänger med på och idag blev det helt galet.

Vi skulle göra MH-test på fröken. Vi var nr 3 ut och vovven satt snällt i bilen bortsett från ett par promenader - eller dragkamp ska jag erkänna. För gå i koppel kan vi inte lyckas lära henne.

Så var det vår tur och min hund var som hon brukar vara i ny miljö. Går upp i energinivå och drar som bara den. Vi lyckades gå runt publiken och så skulle vi hälsa på den personen som skulle gå med oss på MH-testet. Det var inga problem för mig att hälsa på personen, men när personen skulle klappa vovven :nailbiting:. Då fick min hund någon form av överslagshandling och visade upp aggressioner som jag inte sett tidigare. Hon började hugga vilt omkring sig, både den jag hälsade på och mig. SJälvklart avbröts MH:t och det kommer skickas en rapport.

Så nu sitter jag här och känner mig som världens absolut sämsta hundägare :cry:. Jag har försökt träna så som alla hundtränare sagt och det blir bara värre och värre :crazy:.

/Lizzie
 
Är det nerverna som brister? Jag tänker att såna överslag kanske kan grundas i rädslor som "maskeras" av stress?

Jag vet inte. Jag upplever inte hunden som rädd. Däremot har hon mycket attityd och tar inge skit. Hon är högtempererad och går upp i energinivå när vi kommer bort (t ex för att gå kurs/träna) att det tar lång stund innan hon är kontaktbar. När hon väl lugnat ner sig så har man jättefin kontakt med henne.

/Lizzie
 
Helt ärligt, jag hade aldrig behållit en sån hund.

Lite så börjar jag känna. Maken är dock helt nöjd med att bara vara hemma och ha henne som gårdshund. Jag vill ju kunna ta med mig hunden ut på aktiviteter utan att hon börjar bete sig som en "cujo".

Övriga i kullen har också gjort sitt MH i dag, men på annan ort. Jag har meddelat uppfödaren att vårt gick åt skogen. Väntar på någon form av återkoppling.

Eftersom uppfödare säljer schäfrar till väktare och polisen så är det kanske så att hunden bara är "för mycket" för oss. Jag har haft schäfrar tidigare - min senaste fick somna in för 2 år sedan - och visst är det "mycket hund" - men jag har aldrig haft en hund som varit blir så stressad utanför gården.

De som höll i testet idag tyckte inte alls att det är kört för hunden, men att det är en bra idé att kontakt uppfödaren.

/Lizzie
 
Jag kan tillägga att hon är inte alls stressad hemma. Inga problem att lämna ensam, eller att jag och husse är på olika håll ute/inne. Reagerar ingenting på konstiga eller plötsliga ljud. Skäller inte i tid eller otid. Har en tydlig "avknapp" inomhus etc.

/Lizziie
 
Jag kan tillägga att hon är inte alls stressad hemma. Inga problem att lämna ensam, eller att jag och husse är på olika håll ute/inne. Reagerar ingenting på konstiga eller plötsliga ljud. Skäller inte i tid eller otid. Har en tydlig "avknapp" inomhus etc.

/Lizziie

Ja, det beror såklart på hur man lever sitt liv.
För mig är det ett måste att kunna ha med hunden eftersom jag är iväg så mycket. Det är många timmar i stallet, på träningar, tävlingar, hos vänner, på fest, tågresor osv osv.
Hunden behöver bara chill med allt.

Jag tänker att det måste vara otroligt svårt att lämna bort en sån hund om ni behöver resa bort, något händer osv.
 
Jag har försökt träna så som alla hundtränare sagt och det blir bara värre och värre :crazy:.

Det låter ju inte som att det funkar som tänkt då. Antingen är de instruktioner du fått helt fel, eller så har något brustit i kommunikationen kan man väl lugnt konstatera. Hur har ni tränat hittills, när började ni, och hur har utvecklingen sett ut?

Spontant - och förstås mest bara gissningar då - låter det som hennes erfarenheter av att vistas i nya miljöer och tex stadspromenader varit långsiktigt stresshöjande för henne även om ni lyckats få henne lugnare där och då. Hade nog letat mig en ny tränare med ett helt annat upplägg.
 
Precis som @Monstermom börjar jag undra hur ni tränat. "Som alla sagt" säger inte så mycket eftersom det finns extremt stora variationer i hur folk tänker att hundar ska tränas och olika metoder fungerar olika bra på olika hundar. Om du säger på ett ungefär var i världen du bor så kanske du kan få bra tips på tränare härifrån? Att en hund går upp i varv så fort den kommer hemifrån behöver inte betyda mer än att den av någon anledning får mer stress/förväntan på "äventyret" än vad den klarar att hantera. Att lära om och lära rätt behöver inte alls vara omöjligt.
 
Har du tränat något på Tassa rätt? Om inte, så tycker jag att du ska kontakta Elin som äger stället. Jag upplever henne som väldigt duktig och kunnig med ”svåra” hundar!
 
Svarar flera: det jag menar med att träna som alla sagt så handlar det om miljöträning. Att hänga med på stadspromenader och när hon betett sig "illa" använda stryphalsband och lyfta upp henne tills hon lugnat ner sig. När hon lugnat ner sig så här jag jobbat med kontaktövningar så hunden håller fokus på mig istället för på omgivningen.

Just nu ligger "eländet" i soffan och trynar

/Lizzie
 

Bifogade filer

  • 20180929_142512.jpg
    20180929_142512.jpg
    295,2 KB · Visningar: 117
Min schäfertik är 1,5 år och hemma är hon hur cool som helst. Jag har gått på kurser, träningar och hängt med på promenader i stan för att hon ska få den stimulans hon behöver. Hon är suverän på att spåra.

Problemet är att hon blir helt galet stressad så fort vi lämnar gården :banghead: Det blir bara värre och värre ju fler träningar och promenader vi hänger med på och idag blev det helt galet.

Vi skulle göra MH-test på fröken. Vi var nr 3 ut och vovven satt snällt i bilen bortsett från ett par promenader - eller dragkamp ska jag erkänna. För gå i koppel kan vi inte lyckas lära henne.

Så var det vår tur och min hund var som hon brukar vara i ny miljö. Går upp i energinivå och drar som bara den. Vi lyckades gå runt publiken och så skulle vi hälsa på den personen som skulle gå med oss på MH-testet. Det var inga problem för mig att hälsa på personen, men när personen skulle klappa vovven :nailbiting:. Då fick min hund någon form av överslagshandling och visade upp aggressioner som jag inte sett tidigare. Hon började hugga vilt omkring sig, både den jag hälsade på och mig. SJälvklart avbröts MH:t och det kommer skickas en rapport.

Så nu sitter jag här och känner mig som världens absolut sämsta hundägare :cry:. Jag har försökt träna så som alla hundtränare sagt och det blir bara värre och värre :crazy:.

/Lizzie

Min spontana tanke är att hon var inte redo för att göra ett MH efter vad du beskrivit. Vem bestämde att det skulle genomföras nu, pga åldern? Nu är det gjort, och ni vet vad ni får jobba med. Ingen fara på taket, och jag hoppas att uppfödaren kan ge bra tips.

Du är ingen dålig hundägare, utan snarare att du inte fått den stöttning för att hjälpa din hund framåt. Du skriver att det blir värre och värre, alltså är det inte rätt metod för din hund.
 
Har du tränat något på Tassa rätt? Om inte, så tycker jag att du ska kontakta Elin som äger stället. Jag upplever henne som väldigt duktig och kunnig med ”svåra” hundar!

Det senaste vi testat är Flockens hundcenter och de fick "godkänt" av de som arrangerat testet idag.

/Lizzie
 
Svarar flera: det jag menar med att träna som alla sagt så handlar det om miljöträning. Att hänga med på stadspromenader och när hon betett sig "illa" använda stryphalsband och lyfta upp henne tills hon lugnat ner sig. När hon lugnat ner sig så här jag jobbat med kontaktövningar så hunden håller fokus på mig istället för på omgivningen.

Just nu ligger "eländet" i soffan och trynar

/Lizzie

Lyfta upp ?! Varför? Hur anser instruktören som gett dig detta tips att det skulle hjälpa med att få henne lugn
 
Min spontana tanke är att hon var inte redo för att göra ett MH efter vad du beskrivit. Vem bestämde att det skulle genomföras nu, pga åldern? Nu är det gjort, och ni vet vad ni får jobba med. Ingen fara på taket, och jag hoppas att uppfödaren kan ge bra tips.

Du är ingen dålig hundägare, utan snarare att du inte fått den stöttning för att hjälpa din hund framåt. Du skriver att det blir värre och värre, alltså är det inte rätt metod för din hund.

Tack för de uppmuntrande orden. Uppfödaren ville ha MH gjort nu.

/Lizzie
 
Svarar flera: det jag menar med att träna som alla sagt så handlar det om miljöträning. Att hänga med på stadspromenader och när hon betett sig "illa" använda stryphalsband och lyfta upp henne tills hon lugnat ner sig. När hon lugnat ner sig så här jag jobbat med kontaktövningar så hunden håller fokus på mig istället för på omgivningen.

Just nu ligger "eländet" i soffan och trynar

/Lizzie
Jag förstår verkligen(!) om hunden går upp i stress av det där...
Om hunden börjar bete sig illa, då är det ett tecken på att du som hundägare satt hunden i en situation den inte klarar av. Då är det du som gjort något tokigt och inte hunden som ska straffas. Istället behöver ni backa träningen, göra det lätt för hunden att göra rätt. Om hunden får lyckas och hamnar i situationer den klarar av så blir det lättare för den att slappna av och känna sig trygg i sig själv och i sin omgivning. Allt eftersom hunden klarar svårare miljöer så får man öka svårighetsgraden, men det måste få ta tid och stegen framåt måste vara små. Blir det så stora kliv att hunden åter igen stressar upp sig osv, då har man gått för fort fram.
 
Det senaste vi testat är Flockens hundcenter och de fick "godkänt" av de som arrangerat testet idag.

/Lizzie

Jag har dålig koll på det stället men Elin som äger tassa rätt är utb hundpsykolog. Det skadar ju inte att slänga iväg ett mail till henne och beskriva situationen. Hon håller till i stjärnhusen så är inte så långt att åka :)
 
Jag förstår verkligen(!) om hunden går upp i stress av det där...
Om hunden börjar bete sig illa, då är det ett tecken på att du som hundägare satt hunden i en situation den inte klarar av. Då är det du som gjort något tokigt och inte hunden som ska straffas. Istället behöver ni backa träningen, göra det lätt för hunden att göra rätt. Om hunden får lyckas och hamnar i situationer den klarar av så blir det lättare för den att slappna av och känna sig trygg i sig själv och i sin omgivning. Allt eftersom hunden klarar svårare miljöer så får man öka svårighetsgraden, men det måste få ta tid och stegen framåt måste vara små. Blir det så stora kliv att hunden åter igen stressar upp sig osv, då har man gått för fort fram.

Tack! Du upprepar ungefär det som testledare så till oss.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 353
Senast: Milosari
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 590
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 212
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp