Stressade hästar på ridskola

Nej jag har ju inte det och det är väl det som man först ska göra, problemet är väl dels att jag tror att det är just ledningen (ägaren) som delvis orsakar detta genom att inte hantera skötsel på bästa sätt och dels är jag rädd att det ska påverka mina barn. Det är oerhört svårt att få plats på en ridskola i Stockholm och såklart kan det påverka hur väl mina barn tas hand om. Är ganska säker på att de (Ledning) inte har kunskap eller möjlighet att ändra på det som nu sker för då borde väl rutiner ändrats ? Ponnyer som är opålitliga inte få vara med små barn och hästar som sparkas stå i box och inte spilta. Men som sagt jag vet inte . Det finns ju ridskolor som verkar väldigt uppstyrda.
Det låter absolut inte normalt. Det finns massor av ridskolor i stockholmsområdet, och många bättre alternativ än vad du beskriver. Bara det att de fortfarande har spiltor skulle göra att jag drog öronen åt mig, ofta blir hästarna trevligare och säkrare att hantera när de står i box.

De där längsta köerna är ofta för nybörjare - om dina barn har kommit förbi det absoluta nybörjarstadiet så är det ofta lättare att få plats. Det kan vara värt ett försök att se över alternativen. (PMa gärna om du vill ha lite tips)
 
Det låter absolut inte normalt. Det finns massor av ridskolor i stockholmsområdet, och många bättre alternativ än vad du beskriver. Bara det att de fortfarande har spiltor skulle göra att jag drog öronen åt mig, ofta blir hästarna trevligare och säkrare att hantera när de står i box.

De där längsta köerna är ofta för nybörjare - om dina barn har kommit förbi det absoluta nybörjarstadiet så är det ofta lättare att få plats. Det kan vara värt ett försök att se över alternativen. (PMa gärna om du vill ha lite tips)
Lite sidospår men just spiltor minns jag själv med rädsla som barn. Man får lära sig att inte vara bakom en häst men plötsligt skulle man gå in vid rumpan, gärna med utrustning. Vet att jag kände mig ganska liten och klämd inne i spiltorna som barn på ridskolan
 
Du kan kontakta ridsportsförbundet och framföra dina åsikter. Ingen vettig ridskola behåller hästar som visar så tydligt att de vantrivs.

Här https://www.ridsport.se/forening/Drivaridskola/kvalitetsmarkning kan du läsa lite om vilka krav som ställs för att ridskolan ska bli godkänd av ridsportsförbundet. Är de inte godkända av ridsportsförbundet (ingen sådan skylt uppe) så kan inte ridsportsförbundet påverka något och då finns inget annat kontrollorgan än länsstyrelsen.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 026
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 884
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
5 998
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 767
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Heltidsresan forts
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp