Stressade och nervösa hästar

K

knyttet

Har lite funderingar kring hästar som är extremt lättstressade, blir lätt nervösa och inte fungerar normalt, klarar inte nya miljöer etc.

-Vad tror ni är den vanligaste orsaken till att hästar har detta beteende; felaktig foderstat, ledarskapsproblem, för lite utevistelse etc?

-Tror ni att det finns hästar som helt enkelt är dåliga mentalt p.g.a ärftliga faktorer eller finns det alltid en orsak som går att påverka?

-Ni som träffat hästar med låg stresströskel/nervositet och kommit tillrätta med det, kan ni dela med er av era erfarenheter? Vad berodde det på hos just er häst?

*snart gråhåriga knyttet*
 
Sv: Stressade och nervösa hästar

Det kan nog bero på allt det där du nämner. Och det behöver ju inte heller handla om en mental defekt. Hästar som är avlade för att ha mycket energi och nerv är också ofta mera lättstressade enligt min åsikt. Troligen hänger det ihop.
Men oavsett orsak kan man alltid, med arbete och tålamod, höja stresströskeln hos hästar. Det gör man genom att utsätta dom för stressorerna, lite till en början och höja graden alltefter som dom tål mera.
 
Sv: Stressade och nervösa hästar

ofta är det att man kräver eller har krävt mer än hästen klarar mentalt....den kan ha ont...det kan vara viss ärftilghet...

Jag har haft flera såna hästar som jag köpt(travare) bl a en som skulle forcera startbilsvingen och det höll på att sluta i fullständig katastrof :rofl:
ALLA dessa hästar har blivit normala efter ca 6-12 månader.....det jag har gjort är att förbereda dom fysiskt , så att dom ORKAR o klarar av det jag begärt av dom.....att ha en kusk som är lugn och kan göra som man säger åt dom.....VILL min häst skritta upp på banan så skall han också få det...åkt in till banan och inte krävt nåt av hästarna mer än att bara lulla runt.....Första starterna brukar dom ändå spöka sig , men efter 3-4 starter så är dom lugna o harmoniska....

Du skall även försöka rannsaka dig själv...Är DU nervös o orolig?? detta kan du föra över på hästen.....
 
Sv: Stressade och nervösa hästar

Tack båda för era svar!

Jag har haft min häst sedan 2 års ålder, så hon har ju knappt varit med om något innan jag köpte henne. Har alltid varit lättstressad och blir lätt uppjagad och jazzig för småsaker. Jag har försökt att rannsaka mig själv i allt jag gör och hitta en bra "ledarstil" gentemot min häst, men hur som helst så fungerar det inte. På marken oftast okej (inte alltid), på hästryggen så kopplar hon bort allt annat och måste hålla koll på allt runt sig. Har låtit andra rida henne och hon är likadan med andra, så jag hoppas att det inte är så att hon är otrygg med mig.

Jag har tagit emot alla tips och råd jag fått tidigare och försökt hitta orsaken till hennes beteende, men hittills har inget fungerat.

*Utevistelse. Hon går på ca 1 ha ihop med hästkompisar, är ute från 06.00 till 19.00 varje dag. Rids 5 dagar/v.
Har inte provat lösdrift, det vore ett önsketänkande.

*Foder. Har provat olika sorters kraftfoder och när det inte fungerat att byta sort har jag försökt att ta bort så mycket som möjligt och ersätta med fri tillgång på hö. Inget resultat.

*Kroppsligt. Equterapeuten trodde på besvär med njurarna. Hon fick akupunktur, har ätit örter osv. Inget resultat.

*Nu äter hon magnesium. Har ätit det i 2 veckor, ser iallafall ingen skillnad än.

Vad ska man tro? Hästen är som den är, det är hennes personlighet? Personkemin? Jag börjar att misströsta. I år har jag halvfodervärd till henne, men hästen är lika nervig/stressad med henne, jag ser ingen förändring.
 
Sv: Stressade och nervösa hästar

Min travare är jätte stressad, när vi ska åka i väg med transporten så räcker det att han ser den för att bli dålig i magen och bli alldeles till sig :/
Det jag har gjort är att alltid behålla lugnet, jag gör som jag brukar och låter honom ex i stallgången få röra sig och kolla saker.
Vi undersöker saker och tar god tid på oss.Man får inte stressa hästen.

Min erfarenhet av bervösa hästar säger att de antingen blivit illabehandlade innan eller att de är rastlösa.Min häst är alltid rastlös fast han blir sysselsatt ofta.
Viktigt är nog att arbeta med dem varje dag, om det så bara är en kvart om dagen, göra saker så hästen får tänka själv.
Det handlar mycket om att de kan bli trötta fysiskt men inte psykiskt, därför blir de röriga.
 
Sv: Stressade och nervösa hästar

knyttet skrev:
Har lite funderingar kring hästar som är extremt lättstressade, blir lätt nervösa och inte fungerar normalt, klarar inte nya miljöer etc.

-Vad tror ni är den vanligaste orsaken till att hästar har detta beteende; felaktig foderstat, ledarskapsproblem, för lite utevistelse etc?

-Tror ni att det finns hästar som helt enkelt är dåliga mentalt p.g.a ärftliga faktorer eller finns det alltid en orsak som går att påverka?

-Ni som träffat hästar med låg stresströskel/nervositet och kommit tillrätta med det, kan ni dela med er av era erfarenheter? Vad berodde det på hos just er häst?

*snart gråhåriga knyttet*

knyttet skrev:
Tack båda för era svar!

Jag har haft min häst sedan 2 års ålder, så hon har ju knappt varit med om något innan jag köpte henne. Har alltid varit lättstressad och blir lätt uppjagad och jazzig för småsaker. Jag har försökt att rannsaka mig själv i allt jag gör och hitta en bra "ledarstil" gentemot min häst, men hur som helst så fungerar det inte. På marken oftast okej (inte alltid), på hästryggen så kopplar hon bort allt annat och måste hålla koll på allt runt sig. Har låtit andra rida henne och hon är likadan med andra, så jag hoppas att det inte är så att hon är otrygg med mig.

Jag har tagit emot alla tips och råd jag fått tidigare och försökt hitta orsaken till hennes beteende, men hittills har inget fungerat.

*Utevistelse. Hon går på ca 1 ha ihop med hästkompisar, är ute från 06.00 till 19.00 varje dag. Rids 5 dagar/v.
Har inte provat lösdrift, det vore ett önsketänkande.

*Foder. Har provat olika sorters kraftfoder och när det inte fungerat att byta sort har jag försökt att ta bort så mycket som möjligt och ersätta med fri tillgång på hö. Inget resultat.

*Kroppsligt. Equterapeuten trodde på besvär med njurarna. Hon fick akupunktur, har ätit örter osv. Inget resultat.

*Nu äter hon magnesium. Har ätit det i 2 veckor, ser iallafall ingen skillnad än.

Vad ska man tro? Hästen är som den är, det är hennes personlighet? Personkemin? Jag börjar att misströsta. I år har jag halvfodervärd till henne, men hästen är lika nervig/stressad med henne, jag ser ingen förändring.

Jag tror absolut att mkt ligger i anlagen och jag köper inte att hästar som avlas för att vara bra tävlingshästar blir nervigare än andra osv.
Det finns ingenting som säger att en häst med mkt "motor" behöver vara nervig. Tyvärr tror jag att det ofta ses mer till prestation än lynne då det avlas. Så nog kan det vara hennes personlighet.

Men sedan tror jag också att det värsta man kan börja göra är att överanalysera sig själv. Du verkar hästvan så lita på dina instinkter och betvivla inte dig själv för det märker hon. Vad som ytterligare händer om man lyssnar på alla hästgurus och "pyskologer" för att lösa sitt problem är att risken blir stor att det hela mynnar ut i ett okonsekvent handhavande -talar av egen erfarenhet nu. Självklart ska man ändå lyssna till och ta till sig råd!

Min första häst förstörde jag in i grunden tyvärr. :(
Han var problematisk när jag fick honom, mkt osäker helt enkelt.
Jag lyssnade på allt och alla och var osäker på mig själv - resultatet blev en faktiskt mkt lydig häst som många beundrade. Han var stor ståtlig svart dominant och red som en gud. Men han blev oerhört tråkig förstår jag så här i efterskott och utan "riktig" livslust. Han var helt enkelt kuvad ända ner i stövelskaften vilket gjorde honom extremt osäker vilket i sin tur yttrade sig i att han tog kommandot vid minsta chans för att ro sig själv när inte jag eller någon verklig ledartyp var med honom med vilken hästen kände sig trygg och "befriad" från allt ansvar med. Även jag fick självklart problem med detta då han fick för sig att något var farligt, men av ren lydnad så red vi ut det för det mesta.

Den hästen vart det också mkt kostnader på att eliminera eventuella fysiska orsaker som njurar, rygg, sadlar, foder, hovar osv osv osv.
Men det tristaste av allt var nog att man alltid var osäker på hur han skulle bete sig om någon annan red honom. Samt förståss att man hela tiden var tvungen att vara på helspänn för att se eventuella "hot" innan honom för att lugna honom och få honom att känna att man hade koll. Vilket blev en paradox eftersom jag aldrig kände att jag VERKLIGEN hade full kontroll.

Nu har jag två nya hästar och tyvärr är det väl raka motsatsen istället måste jag erkänna. Dom gör det dom ska och sköter sig men har sina olater för att jag har varit för snäll mot dom. Men jag tävlar inte utan är en vanlig bonnryttare och till det funkar dom och det är ju huvudsaken. En sak är säker dock! Det är så otroligt mkt roligare nu och hästarna är VERKLIGEN glada och lyckliga och ser fram emot att arbeta. Den ena är t.o.m nästan lika osäker som min gamla hingst men hon är trygg med mig och fungerar oerhört bra. Kärlek räcker längre än bannor.

Så summan av kardemumman är att jag vet faktiskt inte. Kanske är det personkemin mellan er kanske är det generna hos hästen kanske både och. Men jag förstår om det inte känns kul och jag lider med dig "snart gråhåriga knyttet". ;)
Mitt råd är att lita till dina instinkter och var konsekvent och ge hästen allt stöd du kan tänka dig för att hjälpa honom att båda klara vad du kräver av honom fysiskt (=> muskler njurar sadel o.dyl) samt psykiskt så att han i första steget vet att det är lugnt när du är med. Att du fixar vad som än kan dyka upp. Samt att du gör det med en öm och ABSOLUT konsekvent hand.
Senare när han är lugn och fin med dig om han kommer dit, för tyvärr kan det ju vara hästens psyke helt enkelt och då är det svårt tro mig jag vet. Men det går!!! med tålamod och gråtfyllda nätter!
Men senare då han är lugn med dig är mitt råd att du är med då han ska handhas av andra för att han ska känna sig trygg för att så småningom vänja han av med dig och vänja honom att alla människor är trygga stöd för honom (om det nu vore så väl).
Samt att han hela tiden självklart får mkt kontakt med människor, djur och annat så att han märker att det inte är farligt..... om han nu är lite psykiskt svag.

Mvh
Björn - Det löser sig nog ska du se :)

P.S
Men en sak till och det är en trisst sanning!
Det ska vara kul både för ryttaren och hästen och den bästa tjänsten man gör både sig själv och sin häst om det verkligen inte fungerar är att göra slut på det. Och fungerar det inte med andra heller eller om han verkligen är så svag som min gamla hingst (vilken alla sa var så dominant inte osäker) så är det lika stor tjänst att ta bort honom som om han vore riktigt gammal och sjuk eller skadad.
Förlåt :cry: men det är sanningen enligt mig som grät mkt då jag avlivade min hingst (av sjukdomsorsak men jag borde nog gjort det tidigare)
/B
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stressade och nervösa hästar

Det handlar mycket om att de kan bli trötta fysiskt men inte psykiskt, därför blir de röriga.

Sant! Jag har försökt att "rida min häst trött" i hopp om att det ska hjälpa; rejäla galoppass så att hon får jobba av sig. Trött häst? Ja. Men det hindrar inte att hon taktar på vägen hem för att nån bytt färg på brevlådan. ;)
Men en kvarts arbete på bommar i skritt, det blir hon trött av för att hon har använt skallen till nåt...
 
Sv: Stressade och nervösa hästar

Många kloka ord! :bow: :bow: :bow:

Det är svårt att vara en bra ledare för sin häst, särskilt en häst med lite komplicerat psyke. Min häst är oerhört känslig, lyhörd och lättlärd. Hon är ofta osäker när nya människor hanterar henne. Å andra sidan är hon oerhört ranghög och dominant och låter ingen knäppa henne på näsan. Hon lärde sig redan som unghäst att få sin vilja fram i alla lägen.

Risken är ju som du skriver; att man blir för hård och "trycker ner" hästen. Jag är ganska sträng, vill inte bli ifrågasatt hela tiden. Det fungerar ju på så sätt att hon respekterar och lyder mig i nästan alla lägen, men jag vet inte om tilliten finns alltid. Det verkar ju inte så.
När andra människor hanterar henne så passar hon på att ta kommandot, om de inte är som jag. Hon stressar upp sig ännu mer då, om hon inte har en ledare.

Jag har funderat mycket på det där, vad som går att förändra om man verkligen är en bra ledare för sin häst och vad som egentligen är medfött och inte går att påverka. Det känns som att jag har provat det mesta; hon har fått behandlingar, vettig foderstat, utprovad sadel etc och jag försöker att vara en bra och lugn ledare. Antingen så kanske hon passar bättre ihop med en annan person, eller så får man väl acceptera att hon är såhär...och avgöra hennes framtid utifrån det. Jag har funderat på att sälja men vill känna att hon kommer till absolut "rätt" person som hon trivs med, alternativt till avel. Det är en underbar häst att rida och hantera när hon är lugn och trygg och jag skulle aldrig lämna över ansvaret till någon annan utan att känna att det här kommer att fungera...
 
Sv: Stressade och nervösa hästar

Tror att det beror på hur hästarna blir hanterade. Vet ett stall där alla hästar är lugna som filbunkar. Många olika raser, bla halvblod, fullblod och araber.
Sen kan ju hästen bli nervös/hetsig av att alltid stå inne eller äta flera kilo havre/dag.
 
Sv: Stressade och nervösa hästar

Nja....jag har haft hästar jag fött upp...samma mamma och samma miljö...EN märr var mer än hispig...hon var född sån......men hon lärde sig så småningom att åka både hit o dit...en travare reser ju ganska så mycket och tillslut blir det rutin.
 
Sv: Stressade och nervösa hästar

-Vad tror ni är den vanligaste orsaken till att hästar har detta beteende; felaktig foderstat, ledarskapsproblem, för lite utevistelse etc?

Jag tror att det finns många olika anledningar, men en av de vanligaste jag ser är att ägaren faktiskt inte kräver lugn... Svårt att förklara, men jag kräver att min häst sköter sig och det gör hon också. Ett exempel: Ägaren är sist ut ur ridhuset med sin häst, släcker lampan och hästen blir sjövild, tänder då igen och säger att hon inte kan släcka pga att hästen blir rädd. Jag hade stått där och tänt och släckt till hästen hade varit lugn... Dvs miljöträning, jag tror att det är jätteviktigt. Har ett liknande exempel på en ryttare som gick ut ur ridhuset när en traktor skulle in i andra änden, "hästen kan ju bli rädd", självklart, men om hon är lugn och fortsätter som vanligt så kanske inte hästen ens hade brytt sig om traktorn...


-Tror ni att det finns hästar som helt enkelt är dåliga mentalt p.g.a ärftliga faktorer eller finns det alltid en orsak som går att påverka?

Jag tror att det är precis som i hundvärlden, det mentala är i stor del ärftligt, sedan utifrån detta kan du påverka. Att hästen är just bilrädd är ju inte ärftligt, men ljudkänslighet kan ju vara ärftligt.


-Ni som träffat hästar med låg stresströskel/nervositet och kommit tillrätta med det, kan ni dela med er av era erfarenheter? Vad berodde det på hos just er häst?

Jag är alltid lugn, försöker vara det även i de situationer då jag är skiträdd. Jag har haft en häst som var total nervös. Det berodde dels pga kroppsligt ont, dels pga dåliga erfarenheter, dels pga magsår och dels pga att hon var blind.
Jag kom aldrig riktigt tillrätta med det, men jag behandlade henne för llt utom blindheten och byggde hela tiden upp förtroendet med att vara lugn och få henne att lita på mig.

MVH E
 
Sv: Stressade och nervösa hästar

lady_vip skrev:
Jag tror att det finns många olika anledningar, men en av de vanligaste jag ser är att ägaren faktiskt inte kräver lugn... [--]

Har ett liknande exempel på en ryttare som gick ut ur ridhuset när en traktor skulle in i andra änden, "hästen kan ju bli rädd", självklart, men om hon är lugn och fortsätter som vanligt så kanske inte hästen ens hade brytt sig om traktorn...

Jag är alltid lugn, försöker vara det även i de situationer då jag är skiträdd. Jag har haft en häst som var total nervös. Det berodde dels pga kroppsligt ont, dels pga dåliga erfarenheter, dels pga magsår och dels pga att hon var blind.
Jag kom aldrig riktigt tillrätta med det, men jag behandlade henne för llt utom blindheten och byggde hela tiden upp förtroendet med att vara lugn och få henne att lita på mig.

MVH E
Det här tror jag stenhårt på! och all credit till dig om du klarar av det. :bow:

Men det är inte så lätt att vara lugn när man är osäker på sin häst. Ta min hingst till exempel, jag visste att om jag höll mig lugn klarade han av eventuella "hot" och jag tillämpade mig av ett trick jag lärde mig när jag var liten. "Om du blir nervös eller rädd nynna Björnen sover tyst för dig själv i huvudet så att du inte sitter och spänner dig och har massa annat i huvudet" sa mamma. (Jag heter ju Björn också :). Det fungerade faktiskt, åtminstone för mig.
Men som sagt det är inte kul att hela tiden behöva vara på helspänn för att hinna uppfatta saker som hästen kan ta som hot innan den själv gör det. Eller att sändigt fundera över om man bör ta en annan väg för att inte försätta både sig själv och hästen i en eventuell "hotsituation". Inte alltid kan man heller göra det valet utan man måste ta sig igenom svårigheter av rent praktiska skäl och självklart för att hästen ska förstå att såväl ryttare som hästen själv grejar det. - Försöker bara säga att jag tyckte det var MKT kloka ord du delgav :)

@ Knyttet
Dina tankar att inte sälja honom till vem som helst bugar jag djupt inför Knyttet. Men försök rida ut det här det klarar ni säkert tillsammans tror jag. Vilken känsla det vore va?
Åtminstone jag skulle varit extremt nöjd och stolt om jag hade behandlat min häst annorlunda med de kunskaper jag har idag om jag övervunnit hans (och mina) problem.
Plus att man lär sig ju enormt mkt med en sådan häst om hur en häst tänker och reagerar, man är helt enkelt tvungen om det ska fungera. (Menar nu inte att man ska satsa på en nervig häst för att lära sig om deras mentalitet! ABSOLUT inte! )
Man får ju försöka tänka positivt och lägga fokus på allt bra med hästen. Jag var nog lite väl pessimistisk i mitt förra inlägg, fick massa hemska minnen upprepade då jag tänkte på Billy.

Men som sagt mkt kärlek och trygghet men bestämt och ABSOLOUT konsekvent är mitt tips. Samt att det är oerhört viktigt för en osäker häst att få klara besked om vem som bestämmer. I mycket högre utsträckning än en "vanlig" häst - tror jag.

Det löser sig ska du se. :) Keep fighting - trägen vinner alltid.

Mvh
Björn
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stressade och nervösa hästar

martha skrev:
Nja....jag har haft hästar jag fött upp...samma mamma och samma miljö...EN märr var mer än hispig...hon var född sån......men hon lärde sig så småningom att åka både hit o dit...en travare reser ju ganska så mycket och tillslut blir det rutin.

Mitt nuvarande sto (nordsvensk)köpte jag från en uppfödare vilken min pappa köpt häst ifrån just därför att pappa och många andra lovordade sina hästar och jag själv träffar ju pappas häst ofta och måste säga att han är störtskön.

Men hon har liksom din märr alltid varit lite hispig och jag tror ändå det är genetiskt. Vare sig hennes syskon är stabila och lugnet självt eller ej - helt enkelt otur med kromosonerna.
Jag behandlar henne precis lika dant som mitt andra sto och hon har aldrig haft några som helst tendenser till spattighet.

Men självklart spelar miljön en stor roll och med rätt stöd och mkt upprepning kommer förståelse av att saker och ting inte är farligt förutsatt att allt går bra förståss. Är hästen rädd för bilar och det kommer en bil varpå hästen backar mot bilen med mig hjälplös i sadeln och sätter ner hela ändalykten på huven med en rätt så rejäl buckla som resultat ;) varpå föraren så fort jag fått hästen lugn och ur vägen börnar iväg i hundraåtti så är det mindre lyckat och flera månader om inte års harvande är förstört.

Det hände mig och Billy och alla kompisar bara skrattade och tyckte att det var rätt åt bilföraren som kommit mkt snabbt bakifrån och hastigt saktat in precis bakom oss på en smal landsväg.
Jag tyckte det var mindre kul för jag visste att han inte var så dominant och självsäker som så många andra idogt påstod. Hade jag hunnit vända honom hade han sett bilen och allt hade varit grönt.

Mvh
Björn
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stressade och nervösa hästar

Araton skrev:
Tror att det beror på hur hästarna blir hanterade. Vet ett stall där alla hästar är lugna som filbunkar. Många olika raser, bla halvblod, fullblod och araber.
Sen kan ju hästen bli nervös/hetsig av att alltid stå inne eller äta flera kilo havre/dag.
Håller med dig till hundra procent, men en psykiskt svag häst behöver så enormt mkt tydligare stöd och ledarskap än genomsnittshästen - det är jag fullt övertygad om. Men jag tror också att det är något en mkt van hästskötare klarar av bättre än andra.

Därför säger jag att man inte ska grotta in sig för mkt i misstro på sig själv och genomföra alla tänkbara råd man får till höger och vänster för det ger totalt motsatt effekt. Dels märker hästen att man är osäker dels blir det okonsekvent i det långa loppet. Fortfarande säger jag att man givetvis ska lyssna och ta till sig alla råd man får ändå.

Mvh
Björn
 
Sv: Stressade och nervösa hästar

Jag är inne på marthas linje att de föds olika, men genom mycken miljöträning så får de rutin på nya miljöer och situationer. Travare åker ju som bekant mycket transport och ser många nya banor mm. Det blir vardag för dem och inget att hispa till sig över. :cool:

Att hålla en häst hemma i hagen på gården och aldrig låta den få uppleva miljöombyten leder till att hästkraken mycket väl kan hoppa ut skinnet om den måste flytta, även om den är hur cool som helst hemma. Många får ju problem med sina nya hästar som skött sig hur bra som helst och varit snälla att hantera hemma hos säljaren. När sedan hela deras värld kastas över ända med främmande människor, främmande rutiner, främmande hästar och främmande miljö är det nog inte testning så mycket alla gånger, som ren rädsla och förvirring hos hästarna. :crazy:
 
Sv: Stressade och nervösa hästar

Jag håller helt och fullt med dig och Martha. Men jag sticker inte under stol med att det finns psykiskt svaga hästar... det är allt.
Påstår nu inte att ni sticker under stol med det! Ville bara förtydliga mig.

Mvh
Björn
 
Sv: Stressade och nervösa hästar

Exakt! Min häst är väldigt lugn och orädd på hemmaplan. Han har aldrig varit ute och åkt rundor till olika ställen, därför blir det totalpanik och uppstressat de gångerna vi varit i väg. steppar rundor, skriker, blir blockerad osv. Tror att det går att lösa genom att åka i väg regelbundet till nya miljöer.
 
Sv: Stressade och nervösa hästar

Sån går det här hemma med. Den är absolut inte spattig, skygg, nervklen och nervös. Men helt otroligt rastlös. Händer det inget så blir det tråkigt, då kan den, inte stressa direkt, men bli väldigt ivrig. Blir också bättre ju mer träning och tävling som uträttas. Händer det mycket verkar hästen vara nöjd och må bra. Den är född sådan, samma temperament även som oinkörd bebis, så träningsstress är det inte. Lugnt tagen, inte påskyndad i träning (även träningsnarkoman förstås), ofta genomkollad av vet och tandis, så smärta är inte orsaken. Superstadig att hantera, så det är ingen hanteringsmiss heller. Då återstår bara personlighet!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 148
Senast: Ridinglady
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 977
Senast: yamyam
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 189
Senast: Karamello30
·
Hästhantering Har ett 11-årigt svenskt halvblodsto (90% fullblod), av den lite hispiga typen. Hon har varit i mina ägor i snart 5 år och fram till för...
2
Svar
32
· Visningar
4 732
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp