Bukefalos 28 år!

Stressar efter 12

clubman

Trådstartare
Ja mitt sto har lite konstiga ideer..De kommer ut vid 05:30 på morgonen..får lunch vid 11-12 och sen brukar de kommain vid 15-16 tiden och blir riden nån gång på dygnet. Samma visa varje dag. Är jag där på fm är hon cool lugn i hagen. kommmer jag efter 12 har hon börjat vandra så att säga och får hon då inte komma in låt oss säga vid 14 så börjar hon stressa runt i hagen!! Senast igår kom sytllägaren ut för att ta in vid 16 och då sprang hon runt och var allmänt uppstressad. importerad från holland...har börjat tänka om de kanske inte har fått vara ute så länge om dagarna där..hon är lugn som en filbunke i stallet även om hon är själv inne. trivs bättere inne och i ridhuset. Där har hon ju fyra väggar. Hon är väldigt flockmedveten och vill hakoll på alla..det i säg är ju rätt stressigt för henne..för ett par månader sen så delades flocken upp i två grupper varav hon då inte ser andra gruppen utan har bara sin grannkompis och då tyckte jag att hon blev värre...Vad sjutton gör man??ska man ta in henne vid 12 för att hålla henne lugn??
 
Sv: Stressar efter 12

Har träffat 2 hästar med samma problem. Den ena hade fått så dålig utevistelse innan så han hade aldrig lärt sig att man får kissa i hagen. Om han stod ute längre än till 14-15 så blev han tokig, och så fort han kom in kissade han.

Den andra hästen är ett sto som precis som din trivdes mellan 4 väggar. Hon MÅSTE komma in nånstans runt lunch, annars spränger hon staketet och tar sig in själv.

Detta har nog inte gjort dig någon nytta, men kan vara kul att höra om andra med samma problem :)
 
Sv: Stressar efter 12

Träffade en hingst som varit avelshingst i Tyskland innan för ett tag sedan..han var värre..Kunde vara ute max fyra timmar sen fick han panik..Vanligt i dessa länder att inte ha hästarna ute tyvärr..Försök med fri tillgång på hö och en stor hage,samt hästkompisar.
 
Sv: Stressar efter 12

Det där med att kissa ute kan vara nåt kanske. Kissar hon ofta när hon kommer in? Det kan ju vara det som är problemet.
Båda mina hästar var väldigt kinkiga med att kissa på stallgången (som många andra också är) och betett sig väldigt stressat om de inte får komma in i boxen eller ut i hagen och kissa.
Man kan ju kolla upp om det är kissandet som är problemet och sedan utforma en plan så hon börjar kissa ute.
Kanske lägga lite strö från boxen i hagen.. eller nåt:D
 
Sv: Stressar efter 12

Jag började fundera på hur länge har du haft henne och hur länge har hon funnits i sverige?
Om hon knappt har fått vara ute öht i Holland så förstår man att det blir en väldig omställning att helt plötsligt få gå ute i en flock. Och försvinner då hälften av ens nya vänner så funderar man ju självklart vart de tog vägen.
Mitt sto har tidigare gått själv i hage med andra hästar i hagar brevid sin egna. När hon kom hit fick hon gå med kompisar och i början blev hon nästan tokig när hon inte fick vara med sin flock. Hon har nu vant sig, är stressad ibörjan om hon blir själv men lugnar sig relativt snabbt. Den omställningen tog ca ett år för henne.
 
Sv: Stressar efter 12

Ang. uppdelningen av flocken. Om det nu är tvunget att dela upp den av en eller flera anledningar, se då till att ditt sto går med "rätt" häst.

Jag får en uppfattning av att din häst är ngt av ett ledarsto? vill ha koll på allt? m.m Då tror jag de skulle vara bra för henne att gå i en hage med en mer dominant häst som tar över ledar rollen, vilket ger din häst en större chans att slappa av ngt. Då får hon förlita sig på att ledarhästen kan ha koll på läget också. inte bara hon.

Ex. min häst går nu med 2 fjolårs föl samt ett sto som är mamma till en av dem. Min annars coola lugna häst blir mycket upprörd om hon inte får gå ut samtidigt som dem i hagen, och tycker inte alls om att inte gå i deras hage. Struntar fullkomligen i de andra hästarna, hon skulle lika gärna kunna gå själv. Så det gäller att hitta rätt :idea:


Dessutom tror jag det kan vara en mycket bra idé att ha fri tillgång på hö, eller iaf fodra mer i hagen även på em för att hästen ska trivas bättre, en häst som äter är alltid lugnare.

Om det nu är ngt med kissandet? så får du kanske försöka ta och potträna hästen:angel::D men som ngn skrev, att spåna/halma upp ngt ställe så det blir lite mer boxlikt vore kanske inte så dumt? samt gärna ha lite mat och vatten där i närheten så kanske det ter sig lite mer mysigt och hemma...?

Lycka till
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 492
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 497
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 244
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp