Stressbajs...

Ray

Trådstartare
Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen.
Normal avföring i boxen och perfekt medan vi borstade och fixade. Glansiga bollar.
Sen bajsat i släpet- lite lösare. Sen flera gånger under framridningen. Och sen märkbart löst i släpet på väg hem.
Slutsats är såklart att hästen blir stressad.
Men hur nervös ska jag bli över detta och vad ska jag göra?
Vi har behandlat magsår och jag har hela tiden sagt att just träning och tävling- åka bort- är det som jag märker stressar och det var tydligt nu.

Min oro är ju att det blir surt i magen och att det blir bakslag så jag vill verkligen göra vad jag kan för att minimera..
Någon annan som har häst som stressar i liknande situationer? Hur hanterar ni det? ( jag har innan ryckt på axlarna och tänkt att jaha, den blev nervös och gjort inget alls...)
Allmänt så står den på halm, fri tillgång hösilage och får lusern och betfor- el lite mash för att ge tillskott.

Tänker att jag måste häva det så snabbt som möjligt efter sånna situationer för att minska risken för skador på slemhinnan.
 
Har hästen mat i transporten? Tugga är lugnande.
Åka iväg mycket och träna på att vara iväg.
Pauser under framridningen för att inte bygga på för mycket spänning.
 
Har hästen mat i transporten? Tugga är lugnande.
Åka iväg mycket och träna på att vara iväg.
Pauser under framridningen för att inte bygga på för mycket spänning.
Han får fritillgång i släpet. Rider fram mest I skritt på långa tyglar. Tio minuter trav, galopp på framhoppningen och vi tog 4-5 språng totalt där.
 
Om möjligt så åk iväg ofta och låt hästen ha trevligt, så kommer en del av det som triggar stressen att mattas av.
Vi har ju åkt iväg rätt mycket på uteritter etc men han blir stressad även av roliga saker faktiskt. I magen då. I övrigt åker han bra och är snäll på alla vis när han kommer bort.
 
Har en häst som är pecis likadan. Ser lugn ut, på utsidan i alla fall, när vi är på bortaplan men alltid lös i magen. Kanske aningen mer spänd än hemma men inte så att det är några problem. Någon timme efter vi kommit hem är avföringen normal igen. Det är dock inte transporten som stressar våran. Hon har ofta åkt till och från bete och liknande och då blir hon inte lös i magen. Det är på tävlingsplatser eller i nya ridhus som det bokstavligen rinner ur henne.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Har en häst som är pecis likadan. Ser lugn ut, på utsidan i alla fall, när vi är på bortaplan men alltid lös i magen. Kanske aningen mer spänd än hemma men inte så att det är några problem. Någon timme efter vi kommit hem är avföringen normal igen. Det är dock inte transporten som stressar våran. Hon har ofta åkt till och från bete och liknande och då blir hon inte lös i magen. Det är på tävlingsplatser eller i nya ridhus som det bokstavligen rinner ur henne.
Ja men lite så här med! Denna blir stressad av andra hästar. Alltså om man rider samtidigt som andra hästar. Det är ingen unghäst och vi står på en större anläggning och har alltid åkt iväg på träningar så borde vant sig men nix...
Men han blir också lite stressad av själva resandet eftersom det innebär andra hästar och nya platser. Tror inte att just åka är det som stressar utan som du säger den nya miljön.
Vi har bomull i öronen nu för att ta bort musik och ljudet av andra som galopperar och det gör honom mer fokuserad på sin ryttare men inte mindre stressad.
Fått tips och att ge quickfix i samband med nästa tävling så får prova det.
 
Ja men lite så här med! Denna blir stressad av andra hästar. Alltså om man rider samtidigt som andra hästar. Det är ingen unghäst och vi står på en större anläggning och har alltid åkt iväg på träningar så borde vant sig men nix...
Men han blir också lite stressad av själva resandet eftersom det innebär andra hästar och nya platser. Tror inte att just åka är det som stressar utan som du säger den nya miljön.
Vi har bomull i öronen nu för att ta bort musik och ljudet av andra som galopperar och det gör honom mer fokuserad på sin ryttare men inte mindre stressad.
Fått tips och att ge quickfix i samband med nästa tävling så får prova det.
Våran är heller ingen unghäst, 13 år, men inte så van vid tävling och ridhus. Innan vi köpte henne var hon bara riden utomhus, aldrig tävlat och sällan ens riden på ridbana. Vi har haft henne i 1 1/2 år och under den tiden har hon kommit in i ridhus 4 gånger och tävlat två gånger. Det är mest min 14 åriga dotter som rider henne och hon är en lugn och stabil häst med alla fyra fötterna på marken. Andra hästar verkar inte stressa henne och hemma går hon i en flock med över 30 hästar där det regelbundet kommer nya vänner. Hon har också alltid haft 2 eller 3 kompisar med hemifrån de gånger vi varit iväg. Det verkar mest vara den annorlunda miljön och att vara själv inne på banan som stressar. Det är så sällan hon tävlas att jag aldrig funderat över om det kan göra någon skada att vara lös i magen några timmar. Hoppas på att hon vänjer sig om vi kommer iväg oftare i sommar.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Våran är heller ingen unghäst, 13 år, men inte så van vid tävling och ridhus. Innan vi köpte henne var hon bara riden utomhus, aldrig tävlat och sällan ens riden på ridbana. Vi har haft henne i 1 1/2 år och under den tiden har hon kommit in i ridhus 4 gånger och tävlat två gånger. Det är mest min 14 åriga dotter som rider henne och hon är en lugn och stabil häst med alla fyra fötterna på marken. Andra hästar verkar inte stressa henne och hemma går hon i en flock med över 30 hästar där det regelbundet kommer nya vänner. Hon har också alltid haft 2 eller 3 kompisar med hemifrån de gånger vi varit iväg. Det verkar mest vara den annorlunda miljön och att vara själv inne på banan som stressar. Det är så sällan hon tävlas att jag aldrig funderat över om det kan göra någon skada att vara lös i magen några timmar. Hoppas på att hon vänjer sig om vi kommer iväg oftare i sommar.
Det gör hon ju säkert då!
Vi vet ju att han verkligen har problem med magen när det blir stress så det är ju ett större bekymmer tyvärr.
 
Det gör hon ju säkert då!
Vi vet ju att han verkligen har problem med magen när det blir stress så det är ju ett större bekymmer tyvärr.
Man kan ge quick fix innan och under tiden ni är borta för att hjälpa magen. Min stressbajsar oxå. I hans fall så är han en olyckskorp som lyckats skada sig ofta så har åkt mycket till vet vilket han inte tycker är så kul för där blir man ju stucken etc.
 
  • Gilla
Reactions: Ray

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 676
Senast: Egonson_
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 475
Senast: Exotizc
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 347
Hoppning Jag har ett 13-årigt fullblodssto som jag började hopptävla på för 2 år sedan och innan dess hade hon knappt hoppat alls. Köpte henne...
Svar
18
· Visningar
3 646
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp