Stressbeteende?

helenj84

Trådstartare
Hej

Jag har en fråga angående mitt 9 åriga halvblodsto. Hon har ett beteende som jag aldrig har sett på en häst innan. Jag köpte henne för mindre än ett år sedan och märkte ganska snart detta beteende.
Hon ställer sig brett med frambenen, sänker huvudet, öronen står rakt ut och slår hårt med ena frambenet i backen. Den förra ägaren sa att hon gjorde så när hon var irriterad på flugor men hon fortsatte på samma sätt långt in på höst/vinter när alla flugor hade försvunnit.
Sedan dess har jag inte sett beteendet (även om flugor har varit på henne)fram tills nu första dagen när dom var ute hela natten. Det ser verkligen ut som om hon gör detta nästan i trans och att det är ett tvångsbeteende och det går inte att bryta med att locka med mat.

Är det någon som har sett någon annan häst göra så här och vad kan man göra för att hjälpa henne? Är detta ett stressbeteende så som vävning och krubbitning?
 
Sv: Stressbeteende?

Det kan vara ett stressbeteende eller bara en enkel sak som att hästen har lärt sig att ett sånt beteende gynnar dom. Min häst kan slå med frambenet i ren protest mot de mesta och slå med huvudet. Vissa hästar har lätt för att "få för sig" saker och "fastna" i vissa beteende tyvärr. Så kan mycket väl va ett invant beteende som hon utövar.
 
Sv: Stressbeteende?

Hmmm, det var ju lite spännande, förstå mig rätt, inte för din häst som uppenbarligen inte mår bra. Har du flughuva som gör att knotten inte kommer in i öronen? Hästarna kan få riktiga skorv inne i öronen pga att knotten kommer in och biter, det kan också ta tid att läka.... Kanske en förklaring?
Jag har själv hållt på med häst i 40 år drygt och aldrig sett ett liknande beteende, hoppas verkligen att jag har rätt, för annars vet jag inte riktigt vad göra. Vill också tillägga att jag har svårt att tro att detta inte har en anledning, hästar slutar inte äta av ingen orsak. Det ni relaterar till stressbeteenden är oftast väldigt enkelt avhjälpt, men jag tror inte att det är fallet för din häst. Om du har flugluva med öron, så hade jag bett en veterinär att titta på ditt sto.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stressbeteende?

När en av våra hästar fick en längre tid i sjukhage började han stampa/slå med ett framben. Vi trodde först också att det var mot flugor men han fortsatte. Det minskade avsevärt när han började ridas igen. Så jag tror att det är en beteendestörning likt vävning, luftsnappning osv
 
Sv: Stressbeteende?

Om hon började med det beteendet efter att hon stått ute hela natten skulle jag testa med att ha henne inne på nätterna.
 
Sv: Stressbeteende?

Jag skulle tro att det är en beteende störning så som ex krubb-bitning. Om det kom av att hon stod ute en natt så är det inte själva vistelsen ute som gör att hon "stampar", utan snarare ändringar i rutinerna.

Viktigt med hästar som har olika typer av beteende störningar är att man har fasta rutiner. Att hästarna får sitt tuggbehov tillfreds ställt, och sitt sociala behov.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 542
Senast: Imna
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 518
Senast: Exotizc
·
Hundhälsa Min tik gillar inte att simma. Hon springer gärna i vattnet men vill inte simma. I morse förstod jag varför. Jag "tvingade" henne ut på...
Svar
6
· Visningar
612
Senast: Tora
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 924
Senast: fruxolisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Renovera badrum

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattunge nr2
  • Kön katt nr1
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp