Stresspåslag

TeamLundVer

Trådstartare
Sorry för rörigt inlägg 😔

Har extremt mycket att göra på jobb vilket har varit fallet under hela pandemin, inte så att vi inte haft mycket att göra innan men nu har det varit 3ggr av vad en heltid är.

Jag har tidigare haft extremt stressiga jobb och blir inte direkt stressad när det är mycket. Inte så att jag märker det iaf.

Nu på sista tiden har jag märkt att hjärnan inte funkar som det ska, att jag måste läsa om vissa Mail flera gånger mm.

Chefen vet hur det är (jag är inte ensam om mängden jobb) och har sagt stopp till resten av verksamheten. Vi har även en plan för hösten för att minska mängden jobb vi får på oss.

Men, i går skulle jag iväg på en avslutningsfest med klubben och jag låg flera timmar natten till igår med världens stresspåslag, jag skakade i hela kroppen av stress inför festen. Det fanns ingen anledning till att känna stress över festen. Jag behövde fålla min klänning och fixa min rätt till buffén, men även om jag visste att det var lugnt så var stressen enorm.

Jag misstänker såklart att det är jobbet som spökar och att jag kanske känner av stressen mer när fokus flyttas från jobbet?

Vet inte riktigt vad jag ska göra nu. Har en månad kvar till semestern och är ledig alla fredagar fram tills dess vilket jag hoppas räcker men blir minst sagt lite orolig över hur kroppen reagerade. 😔
 
Det där låter som om du inte lyssnat på din kropp i tid :( då tar den till starkare metoder för att få dig att lyssna, och nu gjorde du det. Du ligger nog väldigt nära den där droppen som rinner över bägarkanten.

Det kanske är läge att ta en paus? Då menar jag som i att sjukskriva dig.
Du ska ju inte ta ut ledighet (även om tanken var god) om du är sjuk.
Stress är en sjukdom och den kan bli allvarlig.
Ta hand om dig! :heart
 
Sorry för rörigt inlägg 😔

Har extremt mycket att göra på jobb vilket har varit fallet under hela pandemin, inte så att vi inte haft mycket att göra innan men nu har det varit 3ggr av vad en heltid är.

Jag har tidigare haft extremt stressiga jobb och blir inte direkt stressad när det är mycket. Inte så att jag märker det iaf.

Nu på sista tiden har jag märkt att hjärnan inte funkar som det ska, att jag måste läsa om vissa Mail flera gånger mm.

Chefen vet hur det är (jag är inte ensam om mängden jobb) och har sagt stopp till resten av verksamheten. Vi har även en plan för hösten för att minska mängden jobb vi får på oss.

Men, i går skulle jag iväg på en avslutningsfest med klubben och jag låg flera timmar natten till igår med världens stresspåslag, jag skakade i hela kroppen av stress inför festen. Det fanns ingen anledning till att känna stress över festen. Jag behövde fålla min klänning och fixa min rätt till buffén, men även om jag visste att det var lugnt så var stressen enorm.

Jag misstänker såklart att det är jobbet som spökar och att jag kanske känner av stressen mer när fokus flyttas från jobbet?

Vet inte riktigt vad jag ska göra nu. Har en månad kvar till semestern och är ledig alla fredagar fram tills dess vilket jag hoppas räcker men blir minst sagt lite orolig över hur kroppen reagerade. 😔
Kan du på något vis arrangera om? Så att du jobbar tex tidigare eller senare på dagen än nu? Jag vet själv att om man är stressad att en förskjutning av arbetstiden kan verkligen hjälpa. Som kvällsmänniska har jag tex i vissa fall gjort så att jag läser ”morgonmailen” och planerar dagen på kvällen/natten och kan på så vis sova lite längre när jag oftast sover bättre. Dvs lyssnar på kroppens egna klocka lite mer och det ger ytterligare ett lager av lugn. Ata lägga om hur man jobbar (tex kunna avsluta delar, eller slippa att försöka svara i telefon samtidigt man skickar mail osv)…

Jag har ett jobb där jag vissa omgångar kan ha rejäl stress, men klarar det oftast fint just pga att jag kan påverka mita arbete/tider mm. Däremot om man fastnar och inte kan påverka så kommer kroppen att reagera så starkt som behövs och tyvärr när den gör det är det nog tyvärr lite för sent… Så ändra något nu, vad som, lunch med att jogga/ lunch med att tömma en pava vin/ flyttar tiderna/ planera annorlunda segment eller ja du förstår… Bara ändra något, se hur det känns.
 
Tycker det låter som att du är i akut behov av återhämtning.

Sjukskriv dig en vecka. Nu.

Se det som att du drar i handbromsen innan du slår i väggen rejält där du kommer vara sjukskriven betydligt längre än en vecka.
Efter den veckan kan du förhoppningsvis få lite perspektiv och ta beslut över vad nästa steg blir.

Det är ett rent jävla helvete att (försöka) leva med en hjärna som inte fungerar, som presterar en bråkdel av vad den klarade innan. Dit vill du inte.
 
Sorry för rörigt inlägg 😔

Har extremt mycket att göra på jobb vilket har varit fallet under hela pandemin, inte så att vi inte haft mycket att göra innan men nu har det varit 3ggr av vad en heltid är.

Jag har tidigare haft extremt stressiga jobb och blir inte direkt stressad när det är mycket. Inte så att jag märker det iaf.

Nu på sista tiden har jag märkt att hjärnan inte funkar som det ska, att jag måste läsa om vissa Mail flera gånger mm.

Chefen vet hur det är (jag är inte ensam om mängden jobb) och har sagt stopp till resten av verksamheten. Vi har även en plan för hösten för att minska mängden jobb vi får på oss.

Men, i går skulle jag iväg på en avslutningsfest med klubben och jag låg flera timmar natten till igår med världens stresspåslag, jag skakade i hela kroppen av stress inför festen. Det fanns ingen anledning till att känna stress över festen. Jag behövde fålla min klänning och fixa min rätt till buffén, men även om jag visste att det var lugnt så var stressen enorm.

Jag misstänker såklart att det är jobbet som spökar och att jag kanske känner av stressen mer när fokus flyttas från jobbet?

Vet inte riktigt vad jag ska göra nu. Har en månad kvar till semestern och är ledig alla fredagar fram tills dess vilket jag hoppas räcker men blir minst sagt lite orolig över hur kroppen reagerade. 😔
Ja, jag är rätt säker på att det är relaterat till för mycket på jobbet så pass länge.
Kroppen talar om att det är läge att sakta ned.
Din reservtank med energi börjar tömmas.

Vad du ska göra nu är vila, varje tillfälle du får. Prioritera hårt vad du gör utanför jobbet så du inte kör slut på all reservenergi.
Kan vara läge att vara hemma en vecka också.
Tillåt/tvinga dig själv att vara lat på lediga dagar.
 
Sjukskriv dig. Det är definitivt stressen. Jag känner igen det. Man vet att det man stressar över rent logiskt inte är nåt problem men allt som ska göras blir gigantiskt och man förstår inte varför man reagerar så. För mig har det gått så långt att jag mår dåligt över minsta lilla. T.ex. Min dag med medryttarhästen. Jag älskar den hästen och vi rider bara ut i skogen och det finns egentligen inga krav på att vi ska göra nåt speciellt. En skrittrunda på lång tygel hade varit ok. Men bara det att det är något som jag lovat att göra och detta något tar tid stressar mig. Nu har jag som tur är semester sen i fredags så jag känner att det håller på att lugna ner sig. Men hade inte semestern kommit nu hade jag tvingats sjukskriva mig.
 
@TeamLundVer: Dra i handbromsen. Du har inte lyssnat på din hjärna så nu har kroppen sagt stopp. Jag har varit där, jag mådde extremt dåligt sista tiden jag jobbade på ICA så till slut hade jag sådan värk i hela kroppen att jag knappt kunde ta mig ur sängen. Det var helt enkelt kroppen som sa stopp när jag inte hade vett att göra det.
 
Tack alla ♥️
Har pratat men min chef, vi har flyttat runt bland uppgifterna för att det ska bli mindre nu under sommaren.

Jag kan inte (alltså jag kan ju) vara sjukskriven dels då mina kolleger isf får uppgifterna och de är också överbelastade och dels är en del av mina uppgifter sådana som kommer göra att det blir mindre för oss i höst så om de inte blir klara så är vi kvar på ruta 1.

Min chef har inte varit här så länge och gör ett bra jobb för att försöka få rätt på det hela, hen har fått ett rejält lass att ta tag i.

Är så urbota trött just nu, mannen är inte hemma så jag och barnen har en tv kväll. Det är vad jag orkar, hoppas på mer ork i morgon
 
Jag kan inte (alltså jag kan ju) vara sjukskriven dels då mina kolleger isf får uppgifterna och de är också överbelastade och dels är en del av mina uppgifter sådana som kommer göra att det blir mindre för oss i höst så om de inte blir klara så är vi kvar på ruta 1.
Den här delen är farlig. Det är INTE ditt jobb att se till att andra inte mår dåligt, på bekostnad av dig själv. Jag har sett alldeles för många situationer där "jag kan inte vara sjukskriven/göra mindre för då får den och den mer och den har också redan mycket" har fått styra och det har inte varit bra för någon inblandad. Förutom den redan skeva arbetsbelastningen för de inblandade så toppas det med felaktigt och högt ansvarstagande och skuld där ingen "får" må dåligt och gå hem för då kommer andra må ännu sämre.

Ingen tackar dig eller någon annan för det i slutändan, allra minst din kropp och psyke.

Det är arbetsgivarens ansvar att se till att det inte sker. Ja, klart att det är en tuff nöt att knäcka för en ny chef och givetvis är det bra om alla hjälper till att lösa situationen på bästa sätt - men inte på bekostnad av varandra och sig själv.

Och ja, det är också jättelätt att stå vid sidolinjen och se klart på en situationen. Helt annan att vara i den. Och jag förstår att det kan kännas ännu mer stressande att vara hemma och inte kunna göra något åt det alls, än att vara på jobbet och vara jättestressad men ändå få något gjort. Det är en svår ekvation.

Men låt arbetsgivaren ta ansvaret, tänk på dig själv i första hand oavsett om det mynnar ut i andra tider, sjukskrivning eller annat - gör ni inte det kommer ni ändå inte att orka arbeta bra i höst för att ni blivit för urvridna nu.
 
Tack alla ♥️
Har pratat men min chef, vi har flyttat runt bland uppgifterna för att det ska bli mindre nu under sommaren.

Jag kan inte (alltså jag kan ju) vara sjukskriven dels då mina kolleger isf får uppgifterna och de är också överbelastade och dels är en del av mina uppgifter sådana som kommer göra att det blir mindre för oss i höst så om de inte blir klara så är vi kvar på ruta 1.

Min chef har inte varit här så länge och gör ett bra jobb för att försöka få rätt på det hela, hen har fått ett rejält lass att ta tag i.

Är så urbota trött just nu, mannen är inte hemma så jag och barnen har en tv kväll. Det är vad jag orkar, hoppas på mer ork i morgon

Så bra ni kunde flytta runt på saker på jobb, hoppas det gör d lite bättre. Var rädd om dig och vila ordentligt dom dagarna du är ledig, om du vill så kör lite mindfulness eller yoga/nått annat som får dig att landa (jag gillar å baka). För det är så lätt att surra runt och inte landa när man är ledig om det är mkt resten av veckan. Det är viktigt att lyssna på kroppen när det kommer så starka signaler, det kan sätta sig djupare än man tror och det kan bli väldigt svårt att hämta sig igen.
 
Tack alla ♥️
Har pratat men min chef, vi har flyttat runt bland uppgifterna för att det ska bli mindre nu under sommaren.

Jag kan inte (alltså jag kan ju) vara sjukskriven dels då mina kolleger isf får uppgifterna och de är också överbelastade och dels är en del av mina uppgifter sådana som kommer göra att det blir mindre för oss i höst så om de inte blir klara så är vi kvar på ruta 1.

Min chef har inte varit här så länge och gör ett bra jobb för att försöka få rätt på det hela, hen har fått ett rejält lass att ta tag i.

Är så urbota trött just nu, mannen är inte hemma så jag och barnen har en tv kväll. Det är vad jag orkar, hoppas på mer ork i morgon
Det är bra att ni har kunnat flytta runt uppgifterna för att underlätta.

Men, jag tänkte precis som du för ca ett år sedan, jag kunde ju inte vara sjukskriven för då blir det värre för kollegorna, vi är redan underbemannade mm. Och det gick så långt att jag tillslut blev sjukskriven och har fortfarande inte kommit upp till heltid. Så låt det inte gå för långt, var rädd om dig och lyssna på kroppen. Stress påverkar både kroppen och hjärnan på så många olika sätt så när det har gått för långt tar det tid att återhämta sig och bli frisk igen.

Och som någon annan skrev, om du mår dåligt på semestern ska du inte tveka att sjukskriva dig. Man ska inte må dåligt på sin lediga tid. Jag ångrar att jag inte tog kontakt med vården direkt och blev sjukskriven på en gång.
 
Det är inte värt att gå in i väggen med en jäkla smäll för att du "inte kan" vara sjukskriven. Det "kunde" inte jag heller, vilket innebar 100% sjukskrivning i 4-5 månader? Jag vet inte riktigt hur länge det var, för jag har glömt det mesta av ett halvår-ett år. Det kan vara straffet för att man inte lyssnar.

DET ÄR INTE VÄRT DET.
 
Semestern börjar i morgon och här sitter jag 3 på natten och försöker bli klar. Kommer inte att hända är nöjd om jag kommer 25% 🙄
 
Och vem har krävt att du ska bli klar innan semestern? Har det beordrat övertid?
Eller är det en press du lagt på dig själv att det ska vara klart innan?
Det är jag. 🤷‍♀️
Min chef sa att den upphandlingen fick jag göra klart i min egen takt men bara tanken på att den skulle ligga kvar när jag kommer tillbaka får mig att må illa. (det har varit ett enormt arbete och psykiskt tungt). Nu är den tilldelad 👍 men anbudsgivare har en tendens att begära ut varandras anbud vilka vi då måste sekretessgranska och lämna ut typ dagen efter. Här rör det sig om mängder med anbud och mängder med (i mitt tycke) onödig information som de skickat med och som jag då måste maska.
25% har blivit sekretessgranskat och maskat. Det tog 8 timmar utan paus :cautious:
Jag har sagt att det bara är att ringa om man behöver mer hjälp med maskning i veckan för nu är vi bara en på plats.
 
Det är jag. 🤷‍♀️
Min chef sa att den upphandlingen fick jag göra klart i min egen takt men bara tanken på att den skulle ligga kvar när jag kommer tillbaka får mig att må illa. (det har varit ett enormt arbete och psykiskt tungt). Nu är den tilldelad 👍 men anbudsgivare har en tendens att begära ut varandras anbud vilka vi då måste sekretessgranska och lämna ut typ dagen efter. Här rör det sig om mängder med anbud och mängder med (i mitt tycke) onödig information som de skickat med och som jag då måste maska.
25% har blivit sekretessgranskat och maskat. Det tog 8 timmar utan paus :cautious:
Jag har sagt att det bara är att ringa om man behöver mer hjälp med maskning i veckan för nu är vi bara en på plats.
Den måste väl inte vara utlämnad dagen efter? Däremot måste myndigheten svara på utlämningen skyndsamt och ha en rimlig tidplan (som tyvärr inte får ta hänsyn till semestrar eller sjukdom 😡) för när det kan vara klart inom snar tid, som hos oss tolkas till 24 h.
Jag är absolut för offentlighetsprincipen! Men med utvecklingen av ökat informationsflöde, mer innehåll i ärenden mm så tycker jag en anpassning av "rimlig tid" behövs. Det känns orimligt att medarbetare behöver släppa "allt" för att granska inför utlämning, att antal jurister som behövs ökar, att ett utlämningsärende ska driva mot ohälsa och sjukdom hos medarbetare.
Och det är enkelt att säga att det är arbetsgivarens ansvar, men är det att lägga skattepengar på rätt sak?

Svår balansgång så klart, finns säkert ärenden där någon försöket mörka något. Men majoriteten skulle inte försämras av något längre handläggningstid tror jag.
 
Det är jag. 🤷‍♀️
Min chef sa att den upphandlingen fick jag göra klart i min egen takt men bara tanken på att den skulle ligga kvar när jag kommer tillbaka får mig att må illa. (det har varit ett enormt arbete och psykiskt tungt). Nu är den tilldelad 👍 men anbudsgivare har en tendens att begära ut varandras anbud vilka vi då måste sekretessgranska och lämna ut typ dagen efter. Här rör det sig om mängder med anbud och mängder med (i mitt tycke) onödig information som de skickat med och som jag då måste maska.
25% har blivit sekretessgranskat och maskat. Det tog 8 timmar utan paus :cautious:
Jag har sagt att det bara är att ringa om man behöver mer hjälp med maskning i veckan för nu är vi bara en på plats.
Och apropå din srress - förstår att du inte vill ha vissa saker kvar till efter semestern. Men skilj på äkta deadlines och skapade (av egen inre press eller andra) deadlines. Bara det som MÅSTE bli klart får göras.

Och prata med din chef så att du utökar din semester bortåt med den tid du lägger nu! Du ska ha en lång, sammanhängande ledighet och tillåta dig att koppla bort jobbet 💕
 
Den måste väl inte vara utlämnad dagen efter? Däremot måste myndigheten svara på utlämningen skyndsamt och ha en rimlig tidplan (som tyvärr inte får ta hänsyn till semestrar eller sjukdom 😡) för när det kan vara klart inom snar tid, som hos oss tolkas till 24 h.
Jag är absolut för offentlighetsprincipen! Men med utvecklingen av ökat informationsflöde, mer innehåll i ärenden mm så tycker jag en anpassning av "rimlig tid" behövs. Det känns orimligt att medarbetare behöver släppa "allt" för att granska inför utlämning, att antal jurister som behövs ökar, att ett utlämningsärende ska driva mot ohälsa och sjukdom hos medarbetare.
Och det är enkelt att säga att det är arbetsgivarens ansvar, men är det att lägga skattepengar på rätt sak?

Svår balansgång så klart, finns säkert ärenden där någon försöket mörka något. Men majoriteten skulle inte försämras av något längre handläggningstid tror jag.
Det är lite speciellt när det gäller upphandling för anledningen till att anbud begärs ut efter tilldelning är ofta att den som begär ut anbudet vill granska ifall tilldelning skett på fel grunder och överprövning måste då ske inom 10 dagar efter tilldelning. Det går därför inte att vänta för länge med att lämna ut handlingarna.
 
Alltså @TeamLundVer du är sjuk. Det är inte ditt fel utan jobbets. Du ska inte ha semester. Du ska vara sjukskriven. Ganska länge


Jag är inne på fjärde månaden sjukskrivning pga burnout och kommer inte gå tillbaka till mitt tidigare jobb. Jag gjorde också typ tre personers jobb. Och jag "kunde inte vara borta från jobbet". Pyttsan. Klart jag kan. Det är inte mitt ansvar att se till så att allt funkar. Det är chefens. Och de fick riktig panik då jag stannade hemma. Men nu ser dom ju faktiskt hur mycket jag gjort.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 966
Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
910
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 788
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 928
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp