Stressproblematik

snurran

Trådstartare
*Suck* I did it again... Fast det var snart 12 år sen jag gjorde det sist. Jag var yngre och hade mer energi...
Fördelen nu är att jag är äldre och klokare, har mer tålamod men inte fullt så mycket energi :p

Nåja till saken.

Har en hund jag tar hand om med jämna mellanrum då ägaren ligger borta på jobb. Nu ska han ge bort hunden och vår plan är att jag ska ta den, bara jag lyckas övertala sambon om detta :angel:

Hunden är drygt ett år. Schäfer, hane.
Totalt uppstressad hund, dock inte aggressiva tendenser.
Hans tillvaro har sett ut såhär: Fått åka mycket bil, men inte varit ur bilen så den är INTE miljötänad.
Suttit bunden kort på gården.
Motion i form av att ägaren släppt ut den och trampat gasen i botten efter skogsväg, hunden sprungit desperat ikapp i rädsla att bli lämnad. Denna motion har varit sporadisk vilket resulterade i hälta och enorm träningsvärk för några veckor sedan.
Den är "klockren" på vardagsdressyr. Går fot fint, stannar då kopplet spänns osv. Men han klarar inte ha uppmärksamheten på föraren vid störande moment som ex då bilar passerar.

Jag tog upp hunden till våra marker uppe i bergen för att låta honom få springa okopplad. Sambon passade samtidigt på att parkera om bilen o traktorn där uppe och då blir hunden panikslagen. Jag stod tyst och observerade. Vovve springer i panik mellan traktor och bil, gnäller högt och ängsligt, vet inte riktigt vad han ska göra och försöker ta sig framför fordonen.
Jag ropade på honom och såg att han blev förvånad. Hans hjärna var helt fokuserad i tron att han skulle bli lämnad och då jag var tyst och stod still så "glömde" han mig. Men hn kom glatt och lydigt då jag inkallade honom.

Han har utvecklat fula ovanor då man varit separerade ett tag. Han hoppar, slänger sig mot benen och nafsar i händerna.
Detta är jag övertygagd om beror på att han vet han får uppmärksamhet (om än negativ, men han blir ju iaf åthutad :crazy: av husse).
Jag testade ignorera honom totalt vid upprepade tillfällen, väntade 5min och bad han sedan komma, kliade han lite och sen var det bra. Detta fungerade kanonbra efter bara några få försök. Till slut låg han bara då jag kom in och väntade lugnt på ett komando att det var okej att hälsa.

Hade med han till stallet igår... Trodde han skulle få stroke av all stress. Han klarar inte av att inte kunna ha kontroll över människor som försvinner in i byggnader och går än hit än dit.
Jag längtar inte efter att ta in han i samhället direkt, men vet att det är en del i den träning han har framför sig längre fram.

Ägaren är medveten om vilka fel han begått mot hunden. Därför är han inställd på att lämna över den till mig då han vet att jag brukar (brukade) få ordning på det mesta i problemhundsväg.

Men sist jag aktivt arbetade på detta sätt var ju för 10 år sen och jag känner att jag behöver lite tips på "avstressande" övningar.

Jag vill vara tydlig med att jag inte bestraffar hundar fysiskt. Tar inte i nackskinn eller kind på dem. Min "bestraffning" är nonchalans, vilket jag sett fungerat bra med även denna kille.

Men tips på kontaktövning, avslappning, störande moment och liknande mottages tacksamt :laugh: Så ös på med era bästa tips och idéer :bow:
 
Sv: Stressproblematik

Oj,du har nog en del jobb framför dig.Jag har inga direkta tips men du får nog börja som med en valp och ta det väldigt lugnt med allt vad miljöträning och ensamhetsträning heter.
Jag hade nog börjat med att försöka bygga upp bandet mellan er så hunden litar så mycket på dig att du inte gör som förre ägaren....

Kan bara önska dig riktigt lycka till och grattis till hundägarskapet:laugh:
 
Sv: Stressproblematik

DET är något han ÄLSKAR :love: Han är verkligen en "gimme love" svamp :D
 
Sv: Stressproblematik

TACK! :D


Jadu, det är MYCKET jobb. Men jag är enormt tacksam att han inte utvecklat aggressiva tendenser, vilket många hundar i hans situation kan göra, så på så sätt har jag en enorm fördel.

Men ska ta och införskaffa en bur så han får en egen frizon. Börja som smått med att låta han vara där med öppen dörr till dess att han kan slappna av och sedan ettapvis arbeta tills jag så småningom kan stänga dörren och vara i ett annat rum eller ute på gården utan att han stressar ihjäl sig.

Och bara sen i förrgår har jag sett förbättring vid koppelpromenader... Tänk vad mycket uppmärksamhet man får med lite godis och en tnnisboll på fickan :D

Tror gott om detta och ska försöka fortsätta tänka positivt så ska nog det här kunna gå vägen :) För han ÄR ju en riktig mysis.
 
Sv: Stressproblematik

Aldrig hört talas om :crazy:
Har ju sista åren bara haft gamla hundar som man fått bända loss från bädden för att få ut dem på promenad.
Tanken var att aldrig skaffa hund igen då sista hundens insomnande var enormt jobbig och svår att komma över.

Men berätta gärna lite om boken, vad den behandlar samt författarens namn :)
 
Sv: Stressproblematik

Båda verkade jättebra juh :laugh: Så jag beställer hem båda två :D

Lyckades helt apropå att få vovven för sambon :p Så nu blir det träning på heltid :bump:
 
Sv: Stressproblematik

Jag vet inte, men jag har en känsla av att du inte alls kommer få så mycket jobb med hunden.
Är nog att han "bara" ska känna sig säker att du finns där. För även om han gör som han gör, så verkar han ändå vilja lyda dig och verkar ha lätt för att fatta.
Jag tror du fixar detta galant :banana:
 
Sv: Stressproblematik

Tror du har ganska bra känsla där :)

Han älskar att bli uppmärksammad, så egentligen är det mesta arbetet att bara ge han uppmärksamhet då han är lugn och mer avslappnad.

Igår i bilen satt jag bak med han då sambon körde hem. Istället för att hoppa omkring och skrika vilt i fem mil så låg han snällt och tyst med huvudet i mitt knä :love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 855
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 066
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 073
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jo, jag är medveten om att jag har en spets och att min ras dessutom vallar med skall. Och jag är helt okej med att Slyngeln inte är den...
Svar
6
· Visningar
809
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp