Stretcha bogmuskulaturen?!

lisahjelmgren

Trådstartare
Har en häst som för ett par veckor sedan gick omkull i hög hastighet i hagen. Verkar ha fått en låsning i vänster bogparti. Jag vet inte exakt vilka muskler som är involverade men han är mkt spänd runt hela vänster bog. Skulle vilja stretcha honom varje dag men eftersom min häst inte är så samarbetsvillig när det gäller stretching lyckas jag inte... När jag lyfter frambenet lägger han hela sin tyngd i mina händer, sedan trycker han neråt golvet allt vad han orkar. Detta är en häst på 700kg och 176 cm hög, så jag orkar helt enkelt inte hålla kvar. Tilläggas bör kanske att detta beteende finns hos honom även när han inte har problem.

Jag har provat lyfta benet lågt och högt, håller ovanför hoven med båda mina händer eller med ena handen runt karleden och andra i tån. Ingen skillnad, trycker neråt allt vad han orkar ändå... Även om jag håller ovan knät försöker han perssa neråt golvet, och då kommer jag inte åt spänningarna ju.

Finns det någon som haft liknande problem? Tips?? Finns det andra sätt att stretcha spända bogar?

Igår provade jag att låta hans framben (nedre delen) vila mot mitt lår (strax ovan mitt knä) i utsträckt läge, så att hans tyngd tas upp av mitt ben istället för mina händer, armar och rygg :crazy: Detta underlättade något för mig men eftersom min häst fortsätter trycka neråt med all sin styrka blev det ju ingen stretching att tala om i alla fall.

Vill inte släppa benet rakt ner i syfte att bryta hans beteende, för då smäller han ju i hoven med hela sin kraft i golvet och det kan ju inte vara bra...

Hur ska jag lära denna häst förstå poängen med stretching, dom brukar ju lära sig uppskatta detta nör dom får känna hur skönt det kan vara när man tänjer ut spända muskler, när jag inte orkar hålla honom?

Tacksam för tips! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Stretcha bogmuskulaturen?!

Har du fått hästen undersökt av ett proffs? Veterinär eller liknande?

Jag tycker inte du ska experimentera själv innan hästen är ordentligt undersökt. Man kan göra väldigt mycket fel.
 
Sv: Stretcha bogmuskulaturen?!

Men har du kollat upp hästen?? Han kanske har en fraktur/blödning eller nåt?

Jag har en häst med problem med sina bogar och det är ju inget jag själv mixtrar med utan det får min equiterapeut göra.
 
Sv: Stretcha bogmuskulaturen?!

Eeh... Det är nog svårt att hitta en häst som är så noga uppkollad av veterinärer och terapeuter som min. Min fråga gällde hur man löser att hästen lägger hela sin kroppsvikt i famnen på den som stretchar. Det var kanske onödigt av mig att berätta hur han fått denna senaste muskelspänning. Ska undvika onödiga detaljer i framtiden.

Jag är massör själv, både på människa och häst, och vet att här cirkulerar ett flertal erfarna equiterapeuter och liknande som jag hoppades kunde komma med lite bra tips.
 
Senast ändrad:
Sv: Stretcha bogmuskulaturen?!

Om hästen "lägger sig i famnen" på dig tar du i för mycket, något du borde veta om du är massör. Man ska aldrig aldrig försöka dra i benen för att få till någon stretching, hästen måste vara avslappnad och "släppa till" musklerna.

Du kanske står fel i förhållande till hästen? Omöjligt att svara på utan att se er in action. Hästen kanske har svårt med balansen? Han kanske har ont? Vad säger veterinären som tittat på hans sträckning? Är inte bra att stretcha en sträckning/muskelbristning.. Det kan rent av vara skadligt (något du borde veta om du är utbildad) och kan förvärra uppkomna skador!

Gör om, gör rätt som man brukar säga. Om du är utbildad massör måste ni väl gått igenom stretch-teknik? Ring och prata med dina lärare, de borde veta.
 
Sv: Stretcha bogmuskulaturen?!

Har en häst som för ett par veckor sedan gick omkull i hög hastighet i hagen. .
Onödig detalj? Knappast.. det är stora krafter som spelar in när en stor häst går omkull i hög fart..
Som en sa också om det är en muskelbristning eller akut skada så är det inte alltid lämpligt att stretcha hit och dit.
Vet du inte vilka muskler som är inblandade så kanske du skall gå en fortsättningskurs och va lite mer ödmjuk inför hästen som faktiskt kan ha en allvarlig skada ..
(sa tanten lite trött o elakt:sneaky:)
 
Sv: Stretcha bogmuskulaturen?!

Varför ska du hålla på på egen hand ? Det är väl rätt irrelevant om du är ET du kan ju ändå inte se var hästen egentligen är ev skadad så frågan Ffa på buke om det enbart är ET du vänder dig till blir ytterst märklig .
 
Senast ändrad:
Sv: Stretcha bogmuskulaturen?!

Min unghäst (4 år när det hände) gick också omkull i hagen i hög fart. Syntes inget direkt konstigt med honom direkt efter fallet men sen började han bli gallig i bakhaserna, och började biljardera kraftigt vf. Diagnos: Nerv och muskelskada i bogen. Överansträngningssymptom som följd med inflammation i bakhasernas slemsäckar. Det var en segdragen skada, för att få ordning i bogen.. Vi trasslade med veterinär nov-maj innan han blev friskförklarad, och nogsam igångsättning med olika övningar i små steg. Så nog kan det ha hänt en hel del som du inte märker av själv, och som faktiskt kan förvärras med stretching, massage osv om man nu inte vet vad det är.. Kan bara hålla med de andra att veterinär är nr 1.
 
Sv: Stretcha bogmuskulaturen?!

Min unghäst (4 år när det hände) gick också omkull i hagen i hög fart. Syntes inget direkt konstigt med honom direkt efter fallet men sen började han bli gallig i bakhaserna, och började biljardera kraftigt vf. Diagnos: Nerv och muskelskada i bogen. Överansträngningssymptom som följd med inflammation i bakhasernas slemsäckar. Det var en segdragen skada, för att få ordning i bogen.. Vi trasslade med veterinär nov-maj innan han blev friskförklarad, och nogsam igångsättning med olika övningar i små steg. Så nog kan det ha hänt en hel del som du inte märker av själv, och som faktiskt kan förvärras med stretching, massage osv om man nu inte vet vad det är.. Kan bara hålla med de andra att veterinär är nr 1.

101010

Förstår inte varför alla ska diagnostisera själva hela tiden. Är ni rädda för svaret från veterinär eller??
 
Sv: Stretcha bogmuskulaturen?!

Du har en klok häst som har påmint dig om en viktig sak: att massage och stretching är mycket användbart, men ibland ska det inte användas.

När en häst inte samarbetar har i de allra flesta fall en mycket god anledning till att inte göra det. Lyssna på din häst och stretcha honom inte om han inte vill det. Om han hade tyckt att det var skönt så hade han gladeligen låtit dig göra det! Du får hitta en annan väg att hjälpa honom. Hoppas att allt löser sig för er!
 
Sv: Stretcha bogmuskulaturen?!

101010

Förstår inte varför alla ska diagnostisera själva hela tiden. Är ni rädda för svaret från veterinär eller??

Ursäkta med var har jag skrivit att jag har ställt diagnosen själv????

" Diagnos: Nerv och muskelskada i bogen. Överansträngningssymptom som följd med inflammation i bakhasernas slemsäckar. Det var en segdragen skada, för att få ordning i bogen.. Vi trasslade med veterinär nov-maj innan han blev friskförklarad, och nogsam igångsättning med olika övningar i små steg."

Vet inte hur du läser, men givetvis har veterinär ställt diagnosen på min häst. Jag rekommenderar även ts att hästen bör undersökas av veterinär om du läser vad jag skrivit.
 
Sv: Stretcha bogmuskulaturen?!

Ja kanske det, hoppas så, men användaren citerade ju mitt svar så..tolkade som menat till mig.
Är nog lite överkänslig för tillfället och reagerar starkt då jag alltid gör allt för mina djur, alltid veterinär först osv. Denna vecka har nerverna legat rejält på utsidan då mitt 21-åriga sto nu stått på klinik sen förra tisdagen pga djup, ful lednära sårskada:(. Lägger troligen mest pengar av alla i stallet på veterinärer pga otur på både unghästen och tandproblem på 21-åringen så tog lite illa upp, det kändes som en smäll i magen ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Stretcha bogmuskulaturen?!

Om du verkligen är massör så måste du väl veta vilken muskel han skadat sig i och vad det är för typ av skada?

Har hästen tex en ruptur så skall den ju absolut inte stretchas innan den läkt, orsaken till att han är "osamarbetsvillig" är förmodligen att det gör ont...

Ta hjälp av veterinär eller annan duktig person som kan ta reda på vilken muskel som är skadad och hur allvarlig skadan är. Sen kan man rehaba med tex akupunktur, laser och magnetterapi.
 
Sv: Stretcha bogmuskulaturen?!

Ja kanske det, hoppas så, men användaren citerade ju mitt svar så..tolkade som menat till mig.
Är nog lite överkänslig för tillfället och reagerar starkt då jag alltid gör allt för mina djur, alltid veterinär först osv. Denna vecka har nerverna legat rejält på utsidan då mitt 21-åriga sto nu stått på klinik sen förra tisdagen pga djup, ful lednära sårskada:(. Lägger troligen mest pengar av alla i stallet på veterinärer pga otur på både unghästen och tandproblem på 21-åringen så tog lite illa upp, det kändes som en smäll i magen ;)

Nej, nej, nej menade inte dig utan TS! trodde jag var tydlig med att jag gillade ditt inlägg "101010" och att jag inte förstod varför TS (och andra) ska diagnostisera själva..Sorry..
 
Sv: Stretcha bogmuskulaturen?!

När folk skriver 1010 eller liknade är det för att de har skrivit ett för kort inlägg, därav det tillägget. Om du inte riktar ditt svar till den du har knappat så skriv KL eller knapplån så vet personen att det inte är riktat till den.
 
Sv: Stretcha bogmuskulaturen?!

När folk skriver 1010 eller liknade är det för att de har skrivit ett för kort inlägg, därav det tillägget. Om du inte riktar ditt svar till den du har knappat så skriv KL eller knapplån så vet personen att det inte är riktat till den.

Ooops!!! Jag trodde det betydde typ 10 poäng = Superbra skrivet.. :o

I det här fallet valde jag denna persons inlägg för att säga att jag höll med + undra varför man gjorde egna diagnoser..

Tack! Man lär sig ngt varje dag! :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 123
Senast: __sofia__
·
Dressyr Jag har nu vid två tillfällen blivit tillsagd att jag måste sluta låta händerna följa med upp när jag rider lätt, då detta stör hästen...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 383
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 524
Hästvård Har fått tips om att stretcha pålle och har två varianter jag kör, på fram och bakben med lyft framåt och håller i ca 20 sek. Och att...
Svar
11
· Visningar
1 428
Senast: Zetronis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp