Stretching

Joyride

Trådstartare
Hur ofta ska man stretcha en häst?? Del säger att man ska/kan göra det varje dag och del att man inte ska göra det varje dag, då hästen kan bli ömm???
:confused:
 
Min häst blev stretchad varje dag förut och jag märkte inte av att han var öm.

Tänk bara på att stretcha när hästen är varm, dvs direkt efter du har ridit. Dra inte för mycket i början så tror jag nog inte att hästen blir öm!

M.
 
Efter varje arbetspass kan man strecha sin häst, i streching är det du som vägleder hästen men inte genom att dra. Rätt streching gör att hästen följer efter genom att du håller och sträcker, detta brukar göra att hästen blir medgörlig utan motstånd.
 
Ja, jag uttryckte mig lite dumt... Jag menade inte dra utan att du inte ska "göra för stort" i början... :crazy:

M.
 
Om hästen blir öm så drar man i den. Vilket men ej skall göra.

Strecha om möjligt varje dag efter motion. Det tar lång tid innan strechingen ger resultat, på hundar talar man om några månader, på häst vet jag inte :confused:
 
Min kompis som läser till fysoterapuet för hästar säger att det e bra att strecha varje dag om man vill men man kan ha som regel att man strechar igenom hästens alla muskler under 1 vecka.(man hinner ju inte ta alla på en gång då det finns över 20 olika strechingövningar)Då behöver man en halv dag på sig och då hinner hästen bli kall i musklerna ;)
Här e bra strechingövningar: http://home.swipnet.se/horse/
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 283
Senast: Morces
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
831
Senast: Zevzan
·
Hästvård Jag har läst en hel del annonser för stallplats senaste tiden och frasen i rubriken är väldigt vanlig. Men betyder det att man lägger...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 630
Senast: Apollo 13
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad äter ni för sill i påsk`?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp