Stretchning av ryttaren

Wifi

Trådstartare
Hur många av er stretchar efter ett ridpass?
När stretchar ni, i ridhuset, i stallet?
Jag har aldrig sett någon ryttare stretcha, men jag ser ofta ryttare ridandes så att de är alldeles svettiga, vilket borde betyda att deras muskler arbetar hårt.

Jag måste själv börja! Behöver bara få in rutinen...
 
Sv: Stretchning av ryttaren

Jag stretchar tyvärr inte, men skulle absolut behöva! Har av okänd anledning problem med musklerna och lederna i överkroppen och är ofta helt "förstörd" i 4-5 dagar efter en lektion. :(
 
Sv: Stretchning av ryttaren

Jag stretchar både för och efter, är rätt rörlig av mig generellt så det blir de "korta" grupperna just i ridningen sedan gör jag andra övningar hemma.
För mig är det svårt att komma till en mjuk, avslappnad och liksidig ridning utan att ha stretchat innan.
 
Sv: Stretchning av ryttaren

delvis KL
ett litet tips om man tycker det tar tid är att använda sina sysslor till att stretcha. Stretcha baksida när man ändå lindar av benen, vader i samband med att man gör något annat, höftböjarna när man ska gå upp på pallen för att hoppa upp etc Jag brukar alltid gå några varv med hästen innan vi börjar och då kör jag igenom kroppen.
 
Sv: Stretchning av ryttaren

Jag stretchar inte direkt efter ridning, men däremot när jag kommer hem. Har inte hunnit bli kall i musklerna på den korta tid det tar att köra hem. Så väl hemma tänjer jag lite. Jag gör ofta som Freeride säger, stretchar "under tiden" i stallarbetet.

Brukar börja varje morgon med att sträcka ordentligt åt alla möjliga håll och veva lite med armar och ben så man kommer igång ordentligt.
 
Sv: Stretchning av ryttaren

Stretchar gör man för att öka rörligheten i musklerna och det är inte alla som behöver det. Finns människor som är överrörliga och då kan det vara direkt skadligt att stretcha för risken finns att man inte känner av stoppläget och istället skadar lederna.

Normalrörliga människor brukar dock ha nytta av att stretcha vissa muskelgrupper såsom bröstmuskulaturen och höftböjaren. Dessa muskler har en tendens att bli förkortade om man sitter mycket vilket många gör nuförtiden.

Stretch ska med andra ord anpassas efter person. :)
 
Sv: Stretchning av ryttaren

Stretchar när jag hoppat av hästen och skrittar den, men inte jättemycket. Att gå är lite stretch och så insidan lår och framsida bröstkorg (tyngd mot sträckt arm).
 
Sv: Stretchning av ryttaren

Jag brukar försöka strecha både innan, under och efter ridpassen.
Innan är det oftast höftböjaren som behöver mjukas upp samt bakåtböj av ryggen och kanske lite axlar/nacke. Under passet är det axlarna och armarna jag brukar iaf röra på och sträcka ut i skrittpauserna. Efter passet brukar jag behöva lite mer höftböjare och rumpa, saker man kan göra stående brukar jag göra i stallet men behöver jag sätta mig ner på golvet brukar jag vänta med dom rörelserna tills jag kommer hem.

Varje dag brukar jag försöka strecha höftböjare, bakåtböj av ryggen och rumpa eftersom det är dom delarna av kroppen som påverkas mest av mitt stillasittande jobb.
 
Sv: Stretchning av ryttaren

Jag brukar stretcha insidan av låren efter ett ridpass, för att minska träningsvärk och bli mindre stel :) det gör jag när hästen står i stallgången eller är släppt i hagen. Sen stretchar jag benen mer efter springrundor osv.
 
Sv: Stretchning av ryttaren

Stretch har ingen som helst påverkan på träningsvärk men det kan som sagt ha god inverkan på rörligheten. ;)
 
Sv: Stretchning av ryttaren

Jo, det stämmer faktiskt. Det som möjligen kan hjälpa mot/minska träningsvärk är att varva ner ordentligt efter ett träningspass, ungefär som när man joggar/travar av hästen, för det ökar blodgenomströmningen i musklerna vilket kan påskynda "läkningen".

Det har forskats även på om extra C-vitamin kan mildra träningsvärk då C-vitamin normalt har en läkande effekt men jag har faktiskt inte kollat vad resultatet av den forskningen säger.
 
Sv: Stretchning av ryttaren

Jag är väldigt stel och skulle behöva stretcha hela tiden - men tyvärr fuskar jag en hel del.

När jag är duktig och stretchar så brukar jag göra det efter att jag tagit av hästen alla grejer, borstat och slängt på täcket. Jag håller ju igång och är varm hela den tiden - fram tills jag sätter mig i bilen och åker hem.

Stretchar höftböjaren, insidan höfter samt framsida lår. Tar ibland även vader då jag är väldigt stel även där. Och baksida lår för att det är skönt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 893
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 971
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 776
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 328
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp