Stretchning

Koppen

Trådstartare
Hur ofta stretchar ni era hästar?
Efter varje ridning eller bara sporadiskt? Hur viktigt är det eg. att man stretchar?
Själv gör jag det när vi har ridit extra länge, eller efter ett "tuffare" träningspass.
Men man kanske ska göra det efter varje ridning? :crazy:
 
Sv: Stretchning

Jag stretchar mina hästar efter arbete, oavsett vad det är för arbete, om det så bara är en promenad i lite taskare tempo eller om det är ett svattigt pass, hoppning, tömkörning, oavsett vad så stretchas dom. Stretching förebygger ju skador och träningsverk så för mig är det viktigt att stretcha efter arbete. Jag har märkt att sedan jag började stretcha mina hästar har dom blivit betydligt mer avslappnade i musklerna och faktiskt så är speciellt mitt sto inte lika lättstressad längre utan tar saker med större lugn än innan, så det är bara possitivt enligt mig.
 
Sv: Stretchning

Mitt sto stretchas efter varje ridtur. Hon är "under uppbyggnad", en fd travare som ska musklas om helt o hållet. Och även att hon har ordentligt ischias så stretchingen behövs. Hon masseras även ordentligt med jämna mellanrum av samma orsaker.
Dock stretchar jag inte frambenen... har inte fått riktigt kläm på det så det får massören göra.
 
Sv: Stretchning

Matilda_o_Bonita skrev:
Stretching förebygger ju skador och träningsverk så för mig är det viktigt att stretcha efter arbete.
Ja precis! Jag ska stretcha efter varje arbete nu! :bow:

Matilda_o_Bonita skrev:
Jag har märkt att sedan jag började stretcha mina hästar har dom blivit betydligt mer avslappnade i musklerna och faktiskt så är speciellt mitt sto inte lika lättstressad längre utan tar saker med större lugn än innan, så det är bara possitivt enligt mig.
Låter intressant! Hoppas det är så för mitt sto också! :)
 
Sv: Stretchning

Jag har på senare tid hört mer och mer forskning som visar att stretching inte alls "hjälper". Men jag vet inte, jag upplever det i alla fall som att stretchingen är en ovärderlig "koll" för mej för att se hur hästen reagerat på träningen och om den dras med något jobbigt. Kanske mer diagnostiskt än terapeutiskt liksom.

Stetchar efter hårdare pass. Riktigt hårda pass brukar jag ej stretcha efter, utan gör så istället att dagen efter får hästen gå så den blir genomvarm - och sedan stretchar jag igenom ordentligt då (dvs dagen efter). Vill inte stretcha för mycket. Men i perioder stretchar jag efter varje pass, det hänger litegrann på vad som "behövs".
 
Sv: Stretchning

jag stretchar mina hästar efter varje arbetspass, vare sig vi har varit i skogen eller tränat. jag har märkt att de blir rörligare och det är viktigt på min nivå. sen njuter båda av det, och det känn som en nyttigare belöning än godis.
 
Sv: Stretchning

du är inte den enda som har hört det...jag har också hört att stretching INTE hjälper mot träningsvärk (vilket är ganska logiskt för man får ju träningsvärk eftersom musklerna bryts ner och värker då sedan då de "byggs upp" igen, så att sträcka ut musklerna har ju ingen verkan i det sammanhanget) rätta mej om jag har fel... MEN stretching gör hästen smidigare och mer rörlig..:bump:
 
Sv: Stretchning

Jag har faktiskt ärligt aldrig stretchat min häst, tills jag tog ut en equinterapeut. Har alltid vart intresserad och så av stretching och massage, men inte vetat hur jag ska göra och vill inte förstöra något. Men jag har fått jättemycket övningar och tips och numera stretchar jag efter hårdare pass på ridbanan eller om jag är ute väldigt länge i skogen och rider. Min pojk börjar bli lite åren också så jag vill att han ska fortsätta vara smidig och rörlig. :)
 
Sv: Stretchning

evis skrev:
Jag har på senare tid hört mer och mer forskning som visar att stretching inte alls "hjälper".QUOTE]

Gör så här:
1. Gå till en träningslokal med valfri inriktning.
2. Kör ett rejält pass!
3. Stretcha INTE!
4. Duscha, byt om, och åk hem. Sätt dig gärna i soffan.
5. Sov.
6. När du vaknar, kliv upp ur sängen och känn efter hur du mår
7. Gör om från 1, men denna gång, stretcha efter passet
8. Hur gick det nu då....????
 
Sv: Stretchning

Härligt..;) det är en sån skön känsla...

Eller morgonen efter ett rejält ridpass, då man inte ens kommer upp ur sängen! då kan man ju fråga sig hur hästen känner....
 
Sv: Stretchning

Hur kan man strecha för mycket? När man stretchar sträcker man ut muskeln optimalt vilket gör att genomblödningen ökar och muskeln rensas på slagg produkter, samt att muskeln blir lång och smidig!
 
Sv: Stretchning

Teacuptoy skrev:
Hur ofta stretchar ni era hästar?
Efter varje ridning eller bara sporadiskt? Hur viktigt är det eg. att man stretchar?
Själv gör jag det när vi har ridit extra länge, eller efter ett "tuffare" träningspass.
Men man kanske ska göra det efter varje ridning? :crazy:

Det ultimata är att strecha hästen varje dag oavsett om den har arbetat eller inte! är bara medryttare så för mig blir det efter varje ridpass!

gör man rätt märks skillnaden efter några veckor, hästen blir mjukare och mer villig till arbete!:)
 
Sv: Stretchning

Har du forskningsresultat på det?
Jag har snarare mest hört forskning som visar att överdriven stretching inte är bra. Efter ett hårt pass vill jag inte gå in och sträcka och dra i muskler som redan har blivit lite trasiga (av träningen/ansträngningen). Jag hjälper den på traven med slaggprodukter på andra vis. Jag låter hellre kroppen "lugna ner sej" = till dagen därpå, innan jag hjälper den med stretching. Men just det tillvägagångssättet är ju bara en personlig "preferens" eller vad man ska säga!
 
Sv: Stretchning

Har inga forsknings resultat! men jag tror jag har tillräcklig koll för att veta...:angel:
Vad använder du för tillväga gångssätt för att få ut slaggproduktrer?
Tränar man hästen så att musklerna skadas skall man nog se över träningsupplägget, för då har det gått för lång... en pytteliten skada i muskler eller senor gör ont, och det tror jag inte att nån vill utsätta sin häst för gång efter gång...

Var finns forsknings resultaten på att streching är skadligt?
 
Sv: Stretchning

Ursäkta men det känns pinsamt.
Orsaken till att människor får träningsvärk har varit omdebatterat. Varför gör muskeln ont dagen efter träning?
En anledning som man tror på är att muskeln blir "skadad" under ansträngning. Dessa skador repareras och förstärks och gör att musklerna blir starkare. Man är inte säker på att det är så - man vet alltså ännu ej säkert vad som ger träningsvärk - men det kan vara en anledning.

Syftet med träningen av hästen är ju att den ska bli starkare, mer musklad, få en starkare fysik. Du kan inte lyckas med detta utan att träna den så att kroppen ansträngs. Sedan är balansgången förstås fin, och mycket individuell, mellan hur mycket som bygger upp och hur mycket som bryter ner.

Jag kan ej länka direkt till forskningsresultat, men detta är rapporter jag läst om i veterinärtidningar, SLU-skrifter och annat. Framförallt har jag hört om detta från flertalet duktiga människo-terapeuter (sjukgymnaster, osteopater o dyl).

När jag vill rensa ut slaggprodukter använder jag mej av Equine Touch - en sorts kroppsbalansering med milda grepp. Just nu i alla fall (tidigare har jag även använt mej av Ttocuh, mycket lätt massage, "handpåläggning"). Hästarna älskar det.
Ibland gör jag en sorts "rörelsekoll" efter arbete, då jag kollar rörligheten i vardera led mha att cirkla hovarna i stora och små cirklar högt och lågt. Det hjälper kanske till litegrann för att rensa ut, men mest är det en sorts "koll".
Men ska jag gå in med riktig stretching så vill jag att hästen ska vara genomvarm, men inte "tränad".
 
Sv: Stretchning

Jag har slarvat med stretchingen nu i vår/sommar men ska ta tag i det igen nu... Brukar stretcha efter lite hårdare pass, inte om vi bara har lullat i skogen...
 
Sv: Stretchning

precis, håller med dej..:smirk:
varje gång man styrketränar (klättring, studs tex) så bryts musklerna ner och behöver någon/några dagar på sig att återhämta sig, bygga upp och bli starkare. det är ju därför som man inte ska klättra/ hoppa studs för ofta/tätt inpå...varför tror ni annars att det är så???:smirk:
så är det ju även hos människor, man ska inte styrketräna varje dag utan kanske2-3ggr/veckan, för att musklerna ska kunna återhämta sig.

en person som inte brukar träna regelbundet kan inte undvika träningsvärk genom att stretcha efter ett ordentligt styrketräningspass...:cool:
 
Sv: Stretchning

Jag ser stretchningen som en del av hanteringen med min häst.
Allt vi gör tillsammans gynnar ju även bandet mellan oss. :love:
Så även om det inte har nån större betydelse varje gång för hennes muskler så stärker det ju iallafall bandet mellan oss, och allt som inte skadar gör ju nytta på ett eller annat sätt! :D
 
Sv: Stretchning

jo, jo visst...jag ser inget fel med att stretcha..var inte meningen att få det att låta så..:o ....men jag håller inte med vissa som säger att man undviker träningsvärk med stretching (det verkar ju typ som om man skulle kunna styrketräna hela tiden bara man stretchar för då får man ingen träningsvärk:confused: , inte för att nån har sagt just så men)...det finns många bra fördelar att stretcha, så det var inte meningen att få det att låta som om det var något dåligt..:) :bump:
 
Sv: Stretchning

jag har stretchat medryttarhästen i 10 dagar nu efter att ET var ute på besök. hon sa till mig att stretching inte bör göras regelbundet eftersom man lätt kan få fram en oönskad överrörlighet i lederna, (vilket jag även läst på ett par andra ställen) och följaktligen kommer vi nu inte heller fortsätta förutsatt att ET inte rekommenderar det vid återbesök om ett par veckor.

stretchingen nu har varit för att sträcka ut muskler hästen behövt börja arbeta med för att bygga upp en korrekt muskulatur, men som sagt, det är ingenting vi (troligtvis) kommer fortsätta med efter varje ridpass.

masserar däremot ganska ofta...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
789
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
971
Senast: mamman
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 400
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp