Strimla grönsaker

Kamomilla

Trådstartare
Jag vill ha sådär fint strimlade grönsaker/rotsaker man får när man äter ute. Typ fyrkantiga och tunna.

Vad för manick behöver jag som funkar bra till det? Stå med kniv och finstrimla är inget alternativ 😎
 
Julienne-skärare/rivare, dvs en mandolin.
Jag har aldrig sett någon mandolin i ett restaurangkök, och såna har jag sett många av . Det absolut vanligaste är nog skickliga kallskänkor & kockar med ultravassa skarpa knivar, men det finns även en professionell typ av mandolin med dubbla knivar och ganska många fler utbytbara element som vissa kök kan ha beroende på hur menyn ser ut för att motivera inköp av sånt instrument. Restaurangkök är överlag ganska cleana på lull-lull och små-maskinparker.

Men för hemmabruk är en mandolin säkert bra. Jag har en men är rädd om mina fingertoppar och anvnder hellre en skarp kniv för att perfektionskuba i den mån man orkar göra det :D
 
Senast ändrad:
Jag vill ha sådär fint strimlade grönsaker/rotsaker man får när man äter ute. Typ fyrkantiga och tunna.

Vad för manick behöver jag som funkar bra till det? Stå med kniv och finstrimla är inget alternativ 😎

Jag röstar ändå på kniv. Går fort och blir fint om man inte ska göra enorma mängder.

Men kniven måste ha bra tyngd och vara vass (dvs slipad och inte lämnad åt sitt öde sedan inköpet).
 
Restauranger använder i regel maskin till det, en grönsaksskärare/hälldemaskin.
Alternativt mandolin när det inte är så stora mängder. Ja eller kniv förstås, vi är ju olika vad man vill använda.

Hemma tycker jag det funkar bra att skära strimlor med kniv.

Vill man inte ta kniven så är mandolin absolut det bästa enklaste alternativet i hemmet!
 
Jag har aldrig sett någon mandolin i ett restaurangkök, och såna har jag sett många av . Det absolut vanligaste är nog skickliga kallskänkor & kockar med ultravassa skarpa knivar, men det finns även en professionell typ av mandolin med dubbla knivar och ganska många fler utbytbara element som vissa kök kan ha beroende på hur menyn ser ut för att motivera inköp av sånt instrument. Restaurangkök är överlag ganska cleana på lull-lull och små-maskinparker.

Men för hemmabruk är en mandolin säkert bra. Jag har en men är rädd om mina fingertoppar och anvnder hellre en skarp kniv för att perfektionskuba i den mån man orkar göra det :D
Brorsan har nog haft mandoliner i alla sina kök vad jag har sett. Har bara jobbat i ett av dem men brukar göra studiebesök och se när maten lagas. Det har dock varit mindre restauranger med ganska få kockar (1-4 st samtidigt). Det är ju en enkel manick men jag har sett för många skador för att våga använda en själv. Jag använder kniv, min thailändska vän använder grönsaksskärare i exemplet ovan (ser ut som potatisskalare) som faktiskt är allra bäst till mango.
 
Brorsan har nog haft mandoliner i alla sina kök vad jag har sett. Har bara jobbat i ett av dem men brukar göra studiebesök och se när maten lagas. Det har dock varit mindre restauranger med ganska få kockar (1-4 st samtidigt). Det är ju en enkel manick men jag har sett för många skador för att våga använda en själv. Jag använder kniv, min thailändska vän använder grönsaksskärare i exemplet ovan (ser ut som potatisskalare) som faktiskt är allra bäst till mango.
Min erfarenhet är att en Biff Rydberg som blir mätt med linjal är ettt inte helt ovanligt arbetsprov för såväl sous- som linjekockar, precis som jag som servitris har arbetat på flera restauranger där man mätt besticks och stolsbens placeringar vid dukning med linjal rutinmässigt. Det finns många olika världar i den branchen. I hamburgerhakens tid är kanske de är försvinnande få då. Men tja, jag skulle nästan kunna slå mig i backen på att procentantalet fingertoppslösa knivande kockar klår motsvarande antalet fingertoppslösa mandolinkockar i stort, då det nog är fler frekventmässigt fler knivande :D
 
Min erfarenhet är att en Biff Rydberg som blir mätt med linjal är ettt inte helt ovanligt arbetsprov för såväl sous- som linjekockar, precis som jag som servitris har arbetat på flera restauranger där man mätt besticks och stolsbens placeringar vid dukning med linjal rutinmässigt. Det finns många olika världar i den branchen. I hamburgerhakens tid är kanske de är försvinnande få då. Men tja, jag skulle nästan kunna slå mig i backen på att procentantalet fingertoppslösa knivande kockar klår motsvarande antalet fingertoppslösa mandolinkockar i stort, då det nog är fler frekventmässigt fler knivande :D
Brorsan jobbar i Köpenhamn och mindre ställen än de som mäter med linjal (nordisk bistro typ). Det får liksom inte vara för steril miljö utan måste vara rustikt. Någon hipstertrend kanske men jag gillar det. Maten börjar gå åt samma håll med mindre polerad finish.

Hans värsta krigsskada är från en ostronkniv som kördes rakt in mellan tumme och pekfinger. Usch. Jag är alldeles för känslig för andras fingerskador för att vara långvarig i branschen och nöjer mig med att vara en kritiker som kommer med tips och goda råd.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Får ont i magen av nästan allt. Provar vad som fungerar och det är väldigt få saker. Keso. Vitt bröd (så det är inte celiaki), riskakor...
Svar
8
· Visningar
896
Senast: alazzi
·
Samhälle Precis samma hos oss, också familj på fyra. Mängden avfall vi producerar i form av förpackningar från vanlig mat är sjuk. Vi slänger...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
3 497
Senast: Krålus
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
312
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 655
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp