Strö i kallstall/ökade kostnader 2022

Amanda_F

Trådstartare
Vår stallägare har meddelat att vi får köpa in eget strö från nu, och då funderar jag på vad jag ska ha för något. Allt utom torv är tillåtet men jag behöver ha något som klarar att förvaras utomhus.

Vad har ni och vad betalar ni i månaden ungefär? Våra gamla 14 kg-påsar har nästan priset dubblats på. Han är ganska lättmockad och jag tänker att jag ska ha ngt fluffigare än spånpellets för det är inte så mjukt.
 
Vi köper pallvis med kutterspån, inte exakt i huvudet vad vi betalar för dem men runt 1300 -1400 kronor per pall i dagsläget. Sen sågar vi en del eget spån också för att dryga ut lite med tanke på priserna.
 
Varför får ni inte ha torv?
Får ni ha permanentbädd?
Om ni får ha det så skulle jag göra iordning det men då skulle jag velat grunda med torv och sen ha kutterspån överst.

Annars mixa spånpellets och kutterspån.
 
Jag kör på bara spånpellets, köper pall och för oss kostade en pall 2200kr sist vi köpte. För mig räcker det nästan ett helt år med en pall pga renlig häst.

Hade jag velat ha det fluffigare hade jag nog kört på spånpellets som grund och fluffat med ett lager kutterspån överst.
 
Varför får ni inte ha torv?
Får ni ha permanentbädd?
Om ni får ha det så skulle jag göra iordning det men då skulle jag velat grunda med torv och sen ha kutterspån överst.

Annars mixa spånpellets och kutterspån.
Vi har permanentbädd av bara spånpellets nu. Torv fryser i kallstall och blir otroligt dammigt sa hon som skäl. Det är inte min plan heller med torv (pga vita ben), men jag har inte tänkt så mkt på vad som kommer vara kostnadseffektivt.
 
Jag kör på bara spånpellets, köper pall och för oss kostade en pall 2200kr sist vi köpte. För mig räcker det nästan ett helt år med en pall pga renlig häst.

Hade jag velat ha det fluffigare hade jag nog kört på spånpellets som grund och fluffat med ett lager kutterspån överst.
Oj, det var en billig pall. Jag köpte för över 3000 pallen sist och då beställde jag fler pallar, priserna på spånpellets har skjutit i höjden nu på bara någon månad.
 
Jag kör på bara spånpellets, köper pall och för oss kostade en pall 2200kr sist vi köpte. För mig räcker det nästan ett helt år med en pall pga renlig häst.

Hade jag velat ha det fluffigare hade jag nog kört på spånpellets som grund och fluffat med ett lager kutterspån överst.
Jag kollade runt och hittade en pall för 2700 men den fanns 20 mil bort som närmst. De andra ligger strax över 3000. Tur att jag bara har en häst och att han normalt tar 4 mån på sig att göra av med en pall…
 
Kollade vad "våra" spånpellets kostar. Har tidigare kostat 50kr/säcken men kostar idag minst 72. Stallägarna köpte in 7 pallar till det billigare priset nyligen men det räcker inte långt med tanke på att det är över 20 hästar här.
 
Kollade vad "våra" spånpellets kostar. Har tidigare kostat 50kr/säcken men kostar idag minst 72. Stallägarna köpte in 7 pallar till det billigare priset nyligen men det räcker inte långt med tanke på att det är över 20 hästar här.
Det här var precis vad som hände hos oss också. Tidigare har det kostat 44, nu 72. Så nu får vi köpa själva…
 
Vår gemensamma vän kollade just igår och det är tydligen på väg upp ytterligare så vänta inte är mitt tips.
Nä, ska börja hamstra så gott det går. Tyvärr finns ingen yta att förvara strö inomhus (loft eller lada) vilket gör att utbudet blir ännu mindre.
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 381
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp