Strö i kallstall/ökade kostnader 2022

Vår stallägare har meddelat att vi får köpa in eget strö från nu, och då funderar jag på vad jag ska ha för något. Allt utom torv är tillåtet men jag behöver ha något som klarar att förvaras utomhus.

Vad har ni och vad betalar ni i månaden ungefär? Våra gamla 14 kg-påsar har nästan priset dubblats på. Han är ganska lättmockad och jag tänker att jag ska ha ngt fluffigare än spånpellets för det är inte så mjukt.
Jag har växlat och testat kutter, spånpellets i olika varianter och kör nu halmpellets igen. Det slutar alltid med att jag återgår till halmpellets. Tycker det funkar väldigt bra. Kutter är andrahandsvalet för min del.
Om du vill ha det mjukt kan du ju fylla på rejält med strö. Då spelar det mindre roll vilken typ det är. Det går ju oftast inte åt mer bara för att man lägger in rejält från början.
Jag köpte två pallar halmpellets från granngården i vintras. Jag har 4 hästar och har använt ungefär halva ena pallen än så länge (De går ute en hel del också). Värt att kika på.
 
Jag har roat mig med att jämföra priser på stallströ då jag ska köpa in en större mängd. Då såg jag att Bauhaus har stallströ i plastförpackning. 15 kg för 44,95 (!) Sen finns ju Laxå och Scandbio som också har plastförpackning.
 
Obs på 'plastförpackning' att de ofta har hål i sig (alltså gjorda hål, med mening). Så man kan inte räkna med att de är vädertåliga utomhus
 
Jag har roat mig med att jämföra priser på stallströ då jag ska köpa in en större mängd. Då såg jag att Bauhaus har stallströ i plastförpackning. 15 kg för 44,95 (!) Sen finns ju Laxå och Scandbio som också har plastförpackning.
Tack! Det här var bra info. :) Det verkar finnas på Varuhus lite överallt, inte på mitt närmaste så klart men tillräckligt nära.
 
Ang torv så blir det hiskeligt fult damm av det. Det dammar nog inte mer än spån, men dammet syns. Allt blir mörkbrundassigt. Extra fult om man har vita väggar 😅.
Precis, vi har ljusa plankor i stora delar av stallet. Som är uppspikade horisontellt. Som gjort för att samla damm..
 
Ang torv så blir det hiskeligt fult damm av det. Det dammar nog inte mer än spån, men dammet syns. Allt blir mörkbrundassigt. Extra fult om man har vita väggar 😅.
Håller med, hade inte haft torv på många många år och testade ett par balar. Hela stallet blev förstört mitt i vintern (så det gick inte att högtryckstvätta då) :meh: Vissa spånmärken dammar mindre än andra som tur är :)
 
Jag har lagt in strimlat papper i box, sånt från dokumentförstörare, det fungerade riktigt bra. Mjukt och fint för hästarna att ligga på .
Så jag har funderat på att ta reda på allt papper hemma och börja strimla det.
 
Vår stallägare har meddelat att vi får köpa in eget strö från nu, och då funderar jag på vad jag ska ha för något. Allt utom torv är tillåtet men jag behöver ha något som klarar att förvaras utomhus.

Vad har ni och vad betalar ni i månaden ungefär? Våra gamla 14 kg-påsar har nästan priset dubblats på. Han är ganska lättmockad och jag tänker att jag ska ha ngt fluffigare än spånpellets för det är inte så mjukt.
Torvmix? Vi har det stående ute året runt och det fryser inte.
Luktar inte ammoniak som spån men är ljusare och fluffigare än ren torv. Vi är jättenöjda
 
Torvmix? Vi har det stående ute året runt och det fryser inte.
Luktar inte ammoniak som spån men är ljusare och fluffigare än ren torv. Vi är jättenöjda
Tror inte torv kommer innanför våra stallväggar, annars har jag hört många som är nöjda med mixen…
 
Vi förvarar spånpellets ute på pall hela vintarna. Funkar fint om det inte får hål på sig. Däremot tycker jag att det fryser i boxarna om det blir riktigt kallt.(utestall)
 
Vi ska gå över på linströ i höst, stallägaren har fixat avtal med en leverantör där dom tar hand om gödslet samt att strö kommer ingå i hyran hädanefter. Vi har haft torv tidigare pga regler i stallet så det ligger en torvbädd redan i lösdriften och som är ganska dammig nu på sommaren. Lade iaf två balar linströ uppepå och det blev riktigt bra. Dammar inte och verkar tungt samt totalt luktfritt så så här långt är jag imponerad.
 
Bästa ströet jag testat är rapspellets. Fantastisk uppsugningsförmåga, dammar inte särskilt och bönderna vill gärna ha gödseln.
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 369
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp