Strö i sjukhage

zanzan

Trådstartare
Skulle verkligen bli glad för lite input. Min unghäst står med inflammation i hovarna. Hade måste bäst av boxvila på mjukt underlag men det funkar tyvärr inte. Nu får han stå ute på helt plant underlag, inga "knugglor". Men vädret är ju inte med oss så oundvikligen är det ju hårt. Så nu funderar jag på att lägga ut spån i hagen. Någon som provat det? Andra förslag mottages tacksamt. Behöver ju vara en relativt quickfix då det händer här och nu. Så typiskt att det skulle frysa nu!
 
Skulle verkligen bli glad för lite input. Min unghäst står med inflammation i hovarna. Hade måste bäst av boxvila på mjukt underlag men det funkar tyvärr inte. Nu får han stå ute på helt plant underlag, inga "knugglor". Men vädret är ju inte med oss så oundvikligen är det ju hårt. Så nu funderar jag på att lägga ut spån i hagen. Någon som provat det? Andra förslag mottages tacksamt. Behöver ju vara en relativt quickfix då det händer här och nu. Så typiskt att det skulle frysa nu!
Känns som att spån kommer blåsa iväg?
Behöver nog vara ngt lite tyngre. Sand kanske?
 
Skulle verkligen bli glad för lite input. Min unghäst står med inflammation i hovarna. Hade måste bäst av boxvila på mjukt underlag men det funkar tyvärr inte. Nu får han stå ute på helt plant underlag, inga "knugglor". Men vädret är ju inte med oss så oundvikligen är det ju hårt. Så nu funderar jag på att lägga ut spån i hagen. Någon som provat det? Andra förslag mottages tacksamt. Behöver ju vara en relativt quickfix då det händer här och nu. Så typiskt att det skulle frysa nu!
Du har ingen gummimatta?
 
Sand hade varit bra men om det är kallt så fryser det och blir väldigt hårt vilket är mindre bra. Jag skulle nog testat med spån och fluffa upp det varje dag och hoppas på att det inte blåser iväg
 
Sand hade varit bra men om det är kallt så fryser det och blir väldigt hårt vilket är mindre bra. Jag skulle nog testat med spån och fluffa upp det varje dag och hoppas på att det inte blåser iväg
Har ströat med fyra balar kutterspån nu. Ställt en kratta bredvid så får vi fixa till ofta. Kan iallafall inte bli sämre, tror jag 😱
 
Sitter i samma båt! I brist på bättre lösning halmade jag upp sjukhagen idag (till matglad ponnys stora glädje) och hoppas det inte slaskar framöver. 😬

Finns det ngn gummimatta som inte blir hård/hal ute vintertid?
 
Sitter i samma båt! I brist på bättre lösning halmade jag upp sjukhagen idag (till matglad ponnys stora glädje) och hoppas det inte slaskar framöver. 😬

Finns det ngn gummimatta som inte blir hård/hal ute vintertid?
Vi har en under barnens gungor och den är ribbad och den har inte blivit hård eller hal. Och den vi har i spolspilta blir inte hal
 

Bifogade filer

  • 21253B30-B951-4FB1-9004-E2F63006CD9F.jpeg
    21253B30-B951-4FB1-9004-E2F63006CD9F.jpeg
    220,2 KB · Visningar: 23
Jag har lagt kutterspån i sjukhage, trodde det skulle blåsa iväg men nej det har hållt sig. Det blir lite blött av regn o fukt i luften så får fylla på ganska ofta och jämna till. Det blir mjukt o skönt att stå på.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 191
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 951
Senast: mackan
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 201
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 457
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp