Strö som inte luktar så mycket

Tinkywinky

Trådstartare
Hej! Har halm till min häst just nu men det luktar förjävligt när man mockar! Lukten av kisset sätter sig i kläderna och det luktar starkt över hela stallet! Har ni något tips på strö som inte luktar så mycket?
 
Om jag vill använda halm som strö har jag alltid upplevt att det fungerar bäst i kombo med någonting annat, såsom spån eller träpellets i botten. Någonting med riktigt bra uppsugningsförmåga.
I det enda stall jag jobbat hade vi både kalk för at neutralisera samt sopade tillbaka hela halmbädden varje dag efter mockning för att låta golvet torka.
Halmbäddar luktar så gott som alltid rätt fränt i ett stall tycker jag. I en öppen ligghall fungerar det bättre.
Min erfarenhet.
 
Av någon anledning fick jag för mig att Ts ville fortsätta med halm. :)

Allra minst lukt har vi haft med träpellets helt klart! Mindre damm än jag upplevde med torv också, och Otroligt lättmockat.

Helt OT så Älskar jag lukten av rent spån! Barrskog liksom! :heart Och jag tycker att det fungerarbra som strö också, men det klår varken torv eller träpellets i lättmocklighet.
 
Hade lite spån på gammelmans kiss-ställen i boxen, under halmen
Hans box luktade aldrig ammoniak, inte ens då han hade bädd på vintern
Kanske lite när han hade spån i hela boxen. Han gillade inte spån, och inte jag heller...
 
Glömde att skriva att han inte kan stå på pellets :crazy: Han lyckas på något under alltid att gräva upp en grop mitt i boxen som blir jätteblöt:banghead:
 
Hej! Har halm till min häst just nu men det luktar förjävligt när man mockar! Lukten av kisset sätter sig i kläderna och det luktar starkt över hela stallet! Har ni något tips på strö som inte luktar så mycket?
Torv eller torvmix luktar i princip ingenting, oavsett hur grisig hästen är.
 
Permanentbädd - väl anlagd - ger luktfritt stall. Dvs om man har en häst som inte varit arkeolog i sitt tidigare liv.

Annars är välskött torv det skonsammaste. Men personligen gillar jag inte torven för att dens skitar ner allt så förfärligt.Allt täcks av ett brunt damm. Jag hade också svårt att mocka i torv. Det dammade så jag fick problem med att andas.
 
Hej! Har halm till min häst just nu men det luktar förjävligt när man mockar! Lukten av kisset sätter sig i kläderna och det luktar starkt över hela stallet! Har ni något tips på strö som inte luktar så mycket?

Min står på halm nu. Jag tycker inte det luktar mkt. Dock är det god ventialtion i stallet och de mockar noga.
Min häst är rätt grisi, även om det blivit bättre med åren.

När jag jobbat i stall där vissa stått på halm har det lagts spån eller spån/halm-pellets i botten.
 
Enbart halm fungerar sällan. Man behöver ha något i botten som suger upp bättre än halm. Under den period mina stod på halm hade jag alltid kutterspån under halmen och la på nytt kutterspån på alla ställen de hade kissat på efter mockningen innan halmen lades över. Tröttnade snart på halm och gick över till torv. Så väldigt många gånger bättre både för stallmiljön och mockningsmässigt men tyvärr inte jättebra för miljön. Partiklarna är dessutom så stora att de inte sätter sig i andningsvägarna. Blir det så torrt så det dammar som @tanten skriver om vilket enbart har hänt här sommartid när hästarna inte står inne, går det bra att ta en sväng med en vattenkanna så är det problemet löst. Det damm som blir när man lägger in ny bal går lätt att sopa ner från väggarna igen. Med torv bör man ha bädd. Att vända runt torven dagligen förstör hela konceptet med torv. Jag tar ut allt bajs och de kissfläckarna som syns. Tar max ett par minuter att mocka även om man har en elvisp till häst och gödselplattan slipper fyllas med strö.
 
Ursäkta knapplån men kanske kan min fråga ha relevans, tänker jag.

Jag tänkte göra tvärtom; att lägga halmkakor i botten och sedantjockt med spån på, som bädd. Har någon gjort det? Hur gick det? Luktade det?

Tänker att det är stadigt som tusan, man lär spara på spånet (pellets) och det ser ljust ut. Annars är det torv som gäller för mina hästar men egentligen gillar jag spån bättre.
 
Ursäkta knapplån men kanske kan min fråga ha relevans, tänker jag.

Jag tänkte göra tvärtom; att lägga halmkakor i botten och sedantjockt med spån på, som bädd. Har någon gjort det? Hur gick det? Luktade det?

Tänker att det är stadigt som tusan, man lär spara på spånet (pellets) och det ser ljust ut. Annars är det torv som gäller för mina hästar men egentligen gillar jag spån bättre.

För min del så tycker jag att halm luktar riktigt illa när det blir blött så min näsa tycker att det är en dåligt idé. Dessutom har ju halm dålig uppsugningsförmåga.

När mitt sto skulle föla försökte jag med bara halm första gången men kisset rann in i grannboxen eftersom inget sög upp det. Fick efter det lägga ett lager torv i botten och halm ovanpå.
 
Ursäkta knapplån men kanske kan min fråga ha relevans, tänker jag.

Jag tänkte göra tvärtom; att lägga halmkakor i botten och sedantjockt med spån på, som bädd. Har någon gjort det? Hur gick det? Luktade det?

Tänker att det är stadigt som tusan, man lär spara på spånet (pellets) och det ser ljust ut. Annars är det torv som gäller för mina hästar men egentligen gillar jag spån bättre.

Det blir sällan bra, halmen ligger inte still förrän den är riktigt blöt och brunnen så lätt att boxen bara blir en enda röra.
Jag har alltid gjort tvärtom och det blir riktigt fina fräscha permanentbäddar. Kalk i botten, sen tjockt med spån (eller torv) som får sätta sig några dagar, sen halm ovanpå. Allt blött rinner då igenom halmen ner till spånet, så halmen är alltid torr och fräsch och man har bara bajshögarna att mocka bort.
 
Ursäkta knapplån men kanske kan min fråga ha relevans, tänker jag.

Jag tänkte göra tvärtom; att lägga halmkakor i botten och sedantjockt med spån på, som bädd. Har någon gjort det? Hur gick det? Luktade det?

Tänker att det är stadigt som tusan, man lär spara på spånet (pellets) och det ser ljust ut. Annars är det torv som gäller för mina hästar men egentligen gillar jag spån bättre.
Jag har gjort så i lösdriften, tjockt med halm underst som får ligga till sen en- två veckor och sedan ännu tjockare på med spånpellet. Men för att inte halmen ska krypa upp när de går på den måste man ha ett rejält lager överst.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
899
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 211
Senast: warg
·
Hästmänniskan Står inackorderad i ett stall där mockning ingår men man får betala strö själv. Här slösas det med spån som bara den och jag misstänker...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 719
Senast: ameo
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
584
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp