Strö till extremt grisig häst på boxvila

Görel

Trådstartare
Moderator
Vad skulle ni välja för strö till en extremt grisig häst som behöver boxvila? Hästen skiter i princip över hela boxen, trampar sen sönder bollarna och trampar sen ner dom i underlaget.
 
Nu har jag inte provat annat än torv till min skitgris, men jag vete katten om jag tycker det är bra. Vi får lägga in nytt väldigt ofta och det är svår att skilja ut det som ska mockas.
 
Spånpellets tycker jag är bra eftersom det ligger så stabilt. Dock dyrt eftersom man måste lägga in rätt mkt för att få tillräckligt tjockt lager i boxen.
 
Tack för input! Hästen kommer förhoppningsvis hem om några dagar ifall allt fortsätter att gå åt rätt håll.

Hon har ett sår på hasen som visserligen är bandagerat och med skorpa på men som ska hållas rent. Hur skulle det gå ihop med torv? Hade alltid torv tidigare men har glömt bort ifall det är bra eller dåligt för sår.
 
Jag har lagt in torv i botten och spånpellets ovanpå till min grishäst. Tycker det funkat bra.
 
Om du behöver hålla sår rent hade jag absolut inte tagit torv. Halm är ju bra för den sakens skull men drygt med en skitgris.

Slår ännu ett slag för linströ, det är typ som hack. Inte mycket smått. Men jag har ingen erfarenhet av pellets/spån i det avseendet.
 
Vad skulle ni välja för strö till en extremt grisig häst som behöver boxvila? Hästen skiter i princip över hela boxen, trampar sen sönder bollarna och trampar sen ner dom i underlaget.
Det är ofta så individuellt men jag hade gjort en bädd med torv i botten och sedan växlat med torv/kutterspån som övre lager. Alltid hö/halm med lägre värden ä grovfodret att pilla med i någon väska/nät så att hästen är sysselsatt o håller magen igång.
 
Tack för input! Hästen kommer förhoppningsvis hem om några dagar ifall allt fortsätter att gå åt rätt håll.

Hon har ett sår på hasen som visserligen är bandagerat och med skorpa på men som ska hållas rent. Hur skulle det gå ihop med torv? Hade alltid torv tidigare men har glömt bort ifall det är bra eller dåligt för sår.
Jag har inte haft några med problem med torv som underlag, tycker i såfall partiklar från spån kan vara värre ur andningssynpunkt. Haft en hel del sår på min häst som stod på torv innan och är det skorpa har jag inte upplevt några problem alls, färska eller öppna sår kan behöva täckas om de är stora eller djupa, små skrap eller mindre trampsår har funkat bra med bara en blåspray på. Men de är individer och olika känsliga, har dock fullblod nu och på henne har det funkat.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 528
Senast: Blyger
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 984
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp