Strö till grisig häst?

dreamhorse

Trådstartare
Min häst grisar ner en del har provat kutterspån..funkade sådär tycker det är smutsigt efter 3 dagar.. har sedan använt spånpellets funkade lite bättre..finns det annat?
 
Har haft en riktig skitgris och kutterspån var det absolut värsta jag haft henne på. För henne fungerade torv allra bäst eftersom det var luktfritt. Spånpellets funkade också för skiten la sig ovanpå och var enkel att hitta. Minus för att det kan lukta om man har en häst som kissar väldig mycket, vilket min tant gjorde.
 
Ett tips är att nästa gång du mockar lägg en hög med hästens bajs i den hörna hästen lägger det mesta.Mocka resten rent.Prova ett tag , de brukar då börja lägga "all" bajs i denna hörna ;)
 
Ett tips är att nästa gång du mockar lägg en hög med hästens bajs i den hörna hästen lägger det mesta.Mocka resten rent.Prova ett tag , de brukar då börja lägga "all" bajs i denna hörna ;)

Jag har hört att det ska vara en hög av någon annan hästs bajs, men har inte provat själv och vet ingen som provat så jag har inget belägg för om det funkar :D
 
Lägg en rejäl bädd av uppblött spånpellets (ca 10 l vatten per säck), minst två säckar per kvadratmeter box, inga nakna golvytor. Mocka bara bajshögar och det ytligaste kisset första dagarna, tills hästen har trampat ihop bädden ordentligt. Sen kan du börja mocka ut kissfläckarna, men rör inte bädden på de ställena där hästen inte kissar utan låt den ligga som en stabil botten. Det gör så att det kissiga spånet ligger still och inte blandar sig med allt annat hela tiden.

Många har alldeles för lite strö i boxarna, och då blir det skitigt eftersom hästarna lätt kan vispa runt det. Tjockare bäddar ligger mer still.
 
Min ena var riktigt grisig då han kissade massor inne på samma ställe.
Testade allt (spån kutter/såg/ pellets, halm, kartong och torv) det som tillslut hittade jag halmpellets och enligt mig det allra bästa så länge hästen inte äter av det.
 
Spånpellets blandat med torv är det som funkat bäst på skitgrisen i stallet. Han kissar bara inne och gräver ner skiten.. 🙄. 1/2 torv och 2 säckar pellets går det åt i veckan, men boxen är torr och fräsch. Funkar ej med bädd utan får ta ut allt blött varje dag, och försöker ha rejält med underlag för att det ändå skall hålla sig mjukt och torrt
 
Lägg en rejäl bädd av uppblött spånpellets (ca 10 l vatten per säck), minst två säckar per kvadratmeter box, inga nakna golvytor. Mocka bara bajshögar och det ytligaste kisset första dagarna, tills hästen har trampat ihop bädden ordentligt. Sen kan du börja mocka ut kissfläckarna, men rör inte bädden på de ställena där hästen inte kissar utan låt den ligga som en stabil botten. Det gör så att det kissiga spånet ligger still och inte blandar sig med allt annat hela tiden.

Många har alldeles för lite strö i boxarna, och då blir det skitigt eftersom hästarna lätt kan vispa runt det. Tjockare bäddar ligger mer still.

Precis så gjorde jag med den lilla men ack så grisiga damen på bilden när hon var liten. Hon rörde runt precis allt som en visp, inklusive hö, men bädd med spånpellets var det allra bästa.
 
Mitt bästa tips är att ha hästen ute så mycket som möjligt och ha tillgång till spolspilta så man kan spola bort skiten från hästen dagligen :meh:

De 2 senaste jag hade på box var grisiga och sov helst med huvudet i bajset.. oavsett hur jag gjorde så var det bara till att ta ut all kiss och bajs varje dag, och hästen bredvid hade perfekt bädd som man bara behövde ta bort 2 högar med bajs från.

Hade jag hästarna inne runt 6-8h på natten bara så var det otroligt mycket renare mot när de stod inne 10h. Ute så var de renligare och sket i samma hög som den renliga boxgrannen så där var det smidigt att mocka ^_^.
Men halmbädd med packad torvbotten är det bästa för hästar som kissar mycket och grisar runt med det, och spånbädd/pellets bädd är bäst för de som bajsar mycket och grisar runt med det :).

Och för de som grisar ner varje liten cm oavsett hur man gör, är gummimatta med billigaste ströet man kan få tag på en lösning så man inte går bankrupt på att behöva slänga ut 4 skottkärror strö varje dag :/.
 
Har haft en riktig skitgris och kutterspån var det absolut värsta jag haft henne på. För henne fungerade torv allra bäst eftersom det var luktfritt. Spånpellets funkade också för skiten la sig ovanpå och var enkel att hitta. Minus för att det kan lukta om man har en häst som kissar väldig mycket, vilket min tant gjorde.

Sista året grundade vi med kutterspån och fyllde på med spånpellets över. Hade jag vetat om det tidigare, hade jag börjat med det långt innan. Från att ha en häst med dyngsur box med högar över allt uppblandat med halm, torv och spån... med fläckar av allehanda slag på hennes egentliga skimmelfärg... till en i stort sett alltid vit skimmel med kutterspån och hö i man, svans och pannlugg, med torr bädd och högar längs med bakre kanten i boxen. :heart
 
Spånpellets blandat med torv är det som funkat bäst på skitgrisen i stallet. Han kissar bara inne och gräver ner skiten.. 🙄. 1/2 torv och 2 säckar pellets går det åt i veckan, men boxen är torr och fräsch. Funkar ej med bädd utan får ta ut allt blött varje dag, och försöker ha rejält med underlag för att det ändå skall hålla sig mjukt och torrt

Samma här! Torv plus träpiller (kanske samma som spånpellets?) Funkar bäst, men hästen är ändå dyr i drift när det kommer till strö, typ dubbelt så dyr som de andra....
 
Samma här! Torv plus träpiller (kanske samma som spånpellets?) Funkar bäst, men hästen är ändå dyr i drift när det kommer till strö, typ dubbelt så dyr som de andra....
Ja, det beror ju såklart på vart man handlar sitt strö. Står inackorderad och köper ströet i stallet, med denna blandning så snittar vi 150kr i veckan, vilket ändå känns helt rimligt. När han stod på enbart halmpellets, som han dessutom åt, kunde det gå 3-4 säckar a 80kr styck per vecka 😳
 
Ja, det beror ju såklart på vart man handlar sitt strö. Står inackorderad och köper ströet i stallet, med denna blandning så snittar vi 150kr i veckan, vilket ändå känns helt rimligt. När han stod på enbart halmpellets, som han dessutom åt, kunde det gå 3-4 säckar a 80kr styck per vecka 😳

En dålig vecka gör vi av med 2 balar torv och två säckar träpiller..:meh:
Men det beror såklart på utetiden också.
 
En dålig vecka gör vi av med 2 balar torv och två säckar träpiller..:meh:
Men det beror såklart på utetiden också.
Men oj!! Det var mycket, kanske måste omvärdera min uppfattning om hästen som ”skitgrisen” 😂😂. 1/2 bal torv och 2 säckar pellets brukar vara tillräckligt. Ute 8-16 och rider oftast på kvällen
 
Till min skitgris var det värdelöst med rent kutterspån! Det som fungerar bäst är torvmix blandat med nån säck spånpellets typ varannan gång.
 

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 218
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Vad skulle ni välja för strö till en extremt grisig häst som behöver boxvila? Hästen skiter i princip över hela boxen, trampar sen...
Svar
12
· Visningar
1 364
Senast: Buzzter
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 210
Senast: warg
·
Foder & Strö Hjälp! Har ett riktigt knivigt problem om vilket strö jag ska hitta till lösdriften! Har en häst med ekvin astma så halm går såklart...
Svar
10
· Visningar
1 209
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp