Strö till grisig häst?

Linda_A

Trådstartare
Min häst står på torv just nu och det går åt väldigt mycket och är svårmockat då hon både kissar och bajsar en hel del och dessutom är lite svajig i magen då och då. Utöver det verkar det som hon gärna ligger ner på nätterna och helst trampar upp en liggplats i mitten. Effekten blir ju att den tänkta permanentbädden hela tiden rivs upp och blandas med den rena torven. Finns det något som funkar bättre för den typen av häst? Halm vet jag inte om jag vågar ge mig på då hon är ett matvrak av högsta rang som gärna äter halm (hon får en del i en höboll för att motverka vävning).
 
För vissa hästar funkar det helt enkelt inte med bädd då det som du skriver river upp den varje natt. Det enda råd jag kan ge om du verkligen vill försöka med bädd är att inför nästa säsong grunda bädden tidigt så den verkligen får sätta sig och bli stabil innan hästen står på den. Enligt min erfarenhet blir halmpellets en lite hårdare bottenkaka än torv så det kan vara värt att testa med att lägga sådan i botten, låta det sätta sig (mycket vatten som du låter torka bort och trampa den mycket) och sedan lägger torv ovanpå.
 
För vissa hästar funkar det helt enkelt inte med bädd då det som du skriver river upp den varje natt. Det enda råd jag kan ge om du verkligen vill försöka med bädd är att inför nästa säsong grunda bädden tidigt så den verkligen får sätta sig och bli stabil innan hästen står på den. Enligt min erfarenhet blir halmpellets en lite hårdare bottenkaka än torv så det kan vara värt att testa med att lägga sådan i botten, låta det sätta sig (mycket vatten som du låter torka bort och trampa den mycket) och sedan lägger torv ovanpå.

Bädd är egentligen inte ett måste för mig utan det är vad hon stod på som lektionshäst och det jag lärde mig att mocka. Så jag provar gärna något annat än bädd. :) Eller som du säger, kanske värt att testa med halmpellets i botten. Just nu är det ju barskrapade bitar i princip varje dag.

Vad skulle vara ditt val åt en grisig häst? Om du inte tänker bara bädd alltså.
 
Bädd är egentligen inte ett måste för mig utan det är vad hon stod på som lektionshäst och det jag lärde mig att mocka. Så jag provar gärna något annat än bädd. :) Eller som du säger, kanske värt att testa med halmpellets i botten. Just nu är det ju barskrapade bitar i princip varje dag.

Vad skulle vara ditt val åt en grisig häst? Om du inte tänker bara bädd alltså.
Nu vet jag inte på vilket sätt din häst är grisig. Släpar hon runt blött strö eller sprider hon mest ut var hon gör sina behov.
Att försöka reparera bädden nu är nog totalt lönlöst med tanke på att den aldrig hinner bli stabil så testa att annan modell fram till sommaren är mitt råd. Jag gillar torv då den suger upp bra och är lätt att få ut pisset. Spån faller isär på ett annat sätt framförallt kutter. Min erfarenhet är att med grisiga hästar så slutar det alldeles för lätt med att hela bädden tillslut stinker svagt av ammoniak om man kör med kutter men jag har vissa fördomar mot det spånet
 
Nu vet jag inte på vilket sätt din häst är grisig. Släpar hon runt blött strö eller sprider hon mest ut var hon gör sina behov.

Båda delarna. 🙈 Hon har ingen fast plats för att göra sina behov utan det blir lite här och var och så rör hon runt det när hon bäddar ner sig. Plus att då och då så väver hon om hon blir orolig, även om det är mycket bättre numera.

Att försöka reparera bädden nu är nog totalt lönlöst med tanke på att den aldrig hinner bli stabil så testa att annan modell fram till sommaren är mitt råd. Jag gillar torv då den suger upp bra och är lätt att få ut pisset. Spån faller isär på ett annat sätt framförallt kutter. Min erfarenhet är att med grisiga hästar så slutar det alldeles för lätt med att hela bädden tillslut stinker svagt av ammoniak om man kör med kutter men jag har vissa fördomar mot det spånet

Ja, bädden är ganska totalkörd så vi har nog egentligen gett upp den tanken redan. Jag tänkte väl mest om torv passar bäst till bädd och man borde byta till annat om man ändå inte ska ha bädd. Men du har nog rätt i att spån inte gör det lättare.
 
Låter som att det är för tunnt topplaget på bädden. Hästen ska kunna ”boa” ner sig ordentligt i ett tjockt torrt lager utan att komma ner till den kissiga delen 😊

Men prova att bara mocka ut allt varje dag? Kanske inte blir så grisigt som nu när hon river upp bädden.
 
Låter som att det är för tunnt topplaget på bädden. Hästen ska kunna ”boa” ner sig ordentligt i ett tjockt torrt lager utan att komma ner till den kissiga delen 😊

Men prova att bara mocka ut allt varje dag? Kanske inte blir så grisigt som nu när hon river upp bädden.

Ja, har läst på lite mer i några andra trådar nu och vi hade nog behövt både mer bädd och mer topplager. Får helt enkelt ströa på rejält resten av våren och ta nya tag till hösten. :)

Spånpellets eller halmpellets skulle jag säga. Funkar även som bädd om man vill det. Upplever att ffa halmpellets bildar en ganska fast "madrass", men fortfarande med svikt i så det inte blir för hårt. Utan tvekan min go-to när det kommer till strö.

Tack. :)
 
Jag har bara erfarenhet av torv, kutterspån och halm och jag gillar kutterspån bäst. Är man noggrann varje dag och mockar bort allt bajs och kissigt spån så håller det sig luftigt och lättmockat tycker jag.
 
Till min gris har jag torv och kutterspån som jag blandar. Bara torv blev för kompakt och bara kutter blev det smutsigt överallt
 
Till min funkar spånpellets bra, har provat kutterspån men då kunde hon gräva ner all skit under spånet. Plus att pelletsen gör "bäden" stabil, trotts att jag mockar ut allt blött varje dag.
 
Ja, har läst på lite mer i några andra trådar nu och vi hade nog behövt både mer bädd och mer topplager. Får helt enkelt ströa på rejält resten av våren och ta nya tag till hösten. :)



Tack. :)
Står hästen inne mycket? Provade trovbädd till min förra häst, i stallet de var inne ca 8 timmar funkade det med torvbädd, men i stallet där de var inne 14 timmar blev boxen bara blöt.
 
Spånpellets med vallar och rejält med strö, är mitt tips. Tar tid att mocka, men du undviker att golvet kommer fram. Vänd hela boxen varje dag, även vallarna.
 
Man måste börja med tillräckligt mycket torv och fylla på ytterligare. Jag startade en bädd för ett tag sedan, började med 10 torvbalar, har fyllt på tre till och kanske fem-sex säckar spånpellets och bädden är fortfarande lite för tunn.
 
Står hästen inne mycket? Provade trovbädd till min förra häst, i stallet de var inne ca 8 timmar funkade det med torvbädd, men i stallet där de var inne 14 timmar blev boxen bara blöt.

Ja, det blir ganska länge den här årstiden, de går ut vid åtta och kommer in vid två. Det funkar dock för flera av de andra hästarna, men det är ju väldigt olika hur de sköter sina behov.

Spånpellets med vallar och rejält med strö, är mitt tips. Tar tid att mocka, men du undviker att golvet kommer fram. Vänd hela boxen varje dag, även vallarna.

Tack. :)

Man måste börja med tillräckligt mycket torv och fylla på ytterligare. Jag startade en bädd för ett tag sedan, började med 10 torvbalar, har fyllt på tre till och kanske fem-sex säckar spånpellets och bädden är fortfarande lite för tunn.

Hah, wow. Ja då förstår jag att vi inte fick till någon bra bädd, vi använde inte alls så mycket. Tack. :)
 
Man måste börja med tillräckligt mycket torv och fylla på ytterligare. Jag startade en bädd för ett tag sedan, började med 10 torvbalar, har fyllt på tre till och kanske fem-sex säckar spånpellets och bädden är fortfarande lite för tunn.
Hur tjock bädd har du egentligen?
 
Spånpellets med vallar och rejält med strö, är mitt tips. Tar tid att mocka, men du undviker att golvet kommer fram. Vänd hela boxen varje dag, även vallarna.
Varför tycker du att man ska vända på ströet hos en häst som gräver/boar? Jag tänker tvärt om, absolut inte vända mer än nödvändigt eftersom allt håller sig mer stadigt om det får packa ihop sig.
Hos ett sto kan man ju (beroende på storlek på box och hur stoet kissar) låta bli att vända i mitten och då kommer det ju bli bättre när den ligger ner.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vad skulle ni välja för strö till en extremt grisig häst som behöver boxvila? Hästen skiter i princip över hela boxen, trampar sen...
Svar
12
· Visningar
1 371
Senast: Buzzter
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 977
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö I stallet där vi står nu sen i somras är det halm som strö (ingår obegränsad mängd). Min häst kissar vid sidorna, är stor o tung o rör...
Svar
10
· Visningar
1 376
Senast: Leeelot
·
Hästvård Är det någon som har testat att ha annat underlag/strö i lösdrift/vindskydd än halm, spån eller torv? Vi har en lösdrift med en öppen...
Svar
13
· Visningar
2 528
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp