Strö till häst som kissar mycket

NordsvenskenHarris

Trådstartare
Behöver tips och råd med vad jag ska använda för strö till min valack som kissar mycket inne. Vill gärna ha något som är så underhållsfritt som möjligt och som inte luktar/dammar för mycket.
Är inne på att kanske göra en bädd med torv i botten och sedan spånpellets, hade det funkar tror ni? Endast torv vill jag ej ha då det blir alldeles för mörkt i mitt lilla stall. Jag är inte direkt van vid bädd så undrar även hur man ska göra med kissfläckarna, för man ska väl inte ta bort det ända ner till botten? Då river man ju upp bädden. 🤔
Tacksam för hjälp! 🙏
 
Det beror ju på om du vill ha permanentbädd eller växelströbädd. När jag haft mina på spån (spånpellets) har jag haft växelströ, Alltså att allt Kiss tas bort i princip dagligen. Extra noga genomgång av boxen inför att man strör nytt. De som kissar mycket kan jag strö med torr pellets till, de som är renligare av sig fuktar jag pelletsen mer för.

Jag har aldrig förstått vitsen med att grunda med torv och lägga spån ovanpå men har inte provat heller.

Idag har jag torvbädd åt ena hästen och då tar jag bort det kiss som gjort fläckar i bäddens yta, lämnar kakan i botten och krattar över torrt strö så bädden blir jämn igen.
 
Jag har träpellets till mina varav mitt ena sko kissar gigantiska mängder (känns det som iallafall)'

Vi mockar ut kissfläckarna varje dag och fyller upp med lite nytt. Har 4 boxar och mockar på 15 min (och då är jag långsam :D ) Håller sig ljust och är lättskött
 
Det beror ju på om du vill ha permanentbädd eller växelströbädd. När jag haft mina på spån (spånpellets) har jag haft växelströ, Alltså att allt Kiss tas bort i princip dagligen. Extra noga genomgång av boxen inför att man strör nytt. De som kissar mycket kan jag strö med torr pellets till, de som är renligare av sig fuktar jag pelletsen mer för.

Jag har aldrig förstått vitsen med att grunda med torv och lägga spån ovanpå men har inte provat heller.

Idag har jag torvbädd åt ena hästen och då tar jag bort det kiss som gjort fläckar i bäddens yta, lämnar kakan i botten och krattar över torrt strö så bädden blir jämn igen.

Men med växelbädd, då är det liksom "okej" att ta bort allt ända ner till golvet där det är kiss? Blir ju en håla där då tänker jag.
Som sagt så är jag väldigt grön inom detta 😅
 
Jag har träpellets till mina varav mitt ena sko kissar gigantiska mängder (känns det som iallafall)'

Vi mockar ut kissfläckarna varje dag och fyller upp med lite nytt. Har 4 boxar och mockar på 15 min (och då är jag långsam :D ) Håller sig ljust och är lättskött

Så då mockar du bort allt det blöta, ner till golvet, och sedan häller på mer? Blöter du upp pelletsen innan du lägger ut det?
 
Men med växelbädd, då är det liksom "okej" att ta bort allt ända ner till golvet där det är kiss? Blir ju en håla där då tänker jag.
Som sagt så är jag väldigt grön inom detta 😅
Det blir ju inget hål om du fyller igen det med strö? Hela grejen med växelströbädd som jag förstått det är att ströet växlar inne hos hästen och inte hinner bygga upp en värmande kisskaka i botten
 
Behöver tips och råd med vad jag ska använda för strö till min valack som kissar mycket inne. Vill gärna ha något som är så underhållsfritt som möjligt och som inte luktar/dammar för mycket.
Är inne på att kanske göra en bädd med torv i botten och sedan spånpellets, hade det funkar tror ni? Endast torv vill jag ej ha då det blir alldeles för mörkt i mitt lilla stall. Jag är inte direkt van vid bädd så undrar även hur man ska göra med kissfläckarna, för man ska väl inte ta bort det ända ner till botten? Då river man ju upp bädden. 🤔
Tacksam för hjälp! 🙏
Så hade jag och enda problemet var när jag skulle mocka ur bädden och lämna boxen var den stenhårda kakan av torven. Men jag hade nog väntat lite för länge med att ta ut den. Lat? Ja? Luktfritt? Ja . Sen stod min inte varje dag inne utan mest nån gång ibland. Mockade bara ut skitarna och kisset vete 17 vart det tog vägen?
 
Behöver tips och råd med vad jag ska använda för strö till min valack som kissar mycket inne. Vill gärna ha något som är så underhållsfritt som möjligt och som inte luktar/dammar för mycket.
Är inne på att kanske göra en bädd med torv i botten och sedan spånpellets, hade det funkar tror ni? Endast torv vill jag ej ha då det blir alldeles för mörkt i mitt lilla stall. Jag är inte direkt van vid bädd så undrar även hur man ska göra med kissfläckarna, för man ska väl inte ta bort det ända ner till botten? Då river man ju upp bädden. 🤔
Tacksam för hjälp! 🙏
Även om torv är mörkt så tycker jag det är helt klart bäst och enklast att ha att göra med. Känns jobbigt att ströa med två olika varianter.
 
Jag hade bädd till min i vintras. Grundade med torv eftersom jag tycker att det blir bäst bädd av, och hade halmpellets ovanpå.

Mockade ut bajs och eventuella blöta fläckar på ytan varje dag men lät bli att gräva. Det fungerade bra men min kissar alltid på samma plats vilket innebar att det under de blötaste månaderna ibland blev som en blöt pöl i mitten hela vägen ner till golvet, då tog jag ut allt det blöta och fyllde i med pellets så höll det sig några veckor till.

Detta problem kan säkert undvikas med en tillräckligt gjup bädd men vi har för lågt i tak för det. Jag har inte bestämt ännu om jag ska göra om det i år eller inte. Det fungerade bra och luktade inget men det känns liksom inte fräscht ändå.
 
Jag tycker inte att det funkar med bädd till en häst som kissar väldigt mycket oavsett strömedel. Har provat till min som har PPID men det blir till slut ett berg där hon kissar som mest och då måste jag ändå gräva ur allt. Kör därför växelströbädd med träpellets och det funkar utmärkt.
 
Idag har jag torvbädd åt ena hästen och då tar jag bort det kiss som gjort fläckar i bäddens yta, lämnar kakan i botten och krattar över torrt strö så bädden blir jämn igen.

Så gör jag också, fungerar super! Torven packar sig rätt fort igen där man fyller på och eftersom att det binder ammoniak upplever jag inte att det luktar efter att man bytt trots att man petat i bädden.
 
Behöver tips och råd med vad jag ska använda för strö till min valack som kissar mycket inne. Vill gärna ha något som är så underhållsfritt som möjligt och som inte luktar/dammar för mycket.
Är inne på att kanske göra en bädd med torv i botten och sedan spånpellets, hade det funkar tror ni? Endast torv vill jag ej ha då det blir alldeles för mörkt i mitt lilla stall. Jag är inte direkt van vid bädd så undrar även hur man ska göra med kissfläckarna, för man ska väl inte ta bort det ända ner till botten? Då river man ju upp bädden. 🤔
Tacksam för hjälp! 🙏
Jag har enbart dåliga erfarenheter av att bland olika strö. Det blandar sig och blir inte bra. Enda gången det fungerar enligt min erfarenhet är när man har halm och använder spån under halmen för att suga upp kisset men då i tunt lager.

Jag använder torv och har bädd. Tar ut synliga kissfläckar och allt bajs men gräver aldrig utan tar enbart kissfläckarna på ytan och krattar sedan över så bädden blir jämn. Gräver man förstör man bädden och dess funktion. Jag tycker inte att det blir mörkt med torv.

Har man en häst som kissar mycket bör hen kollas för PPID.
 
Jag blandar torv o spånpellets. Blir lättmockat, inte lika mörkt som med enbart torv samt att torv neutraliserar ammoniak. Tycker det funkar bra. Tar bort bajs o blöta kissfläckar. Min ena kissar mängder. Det går åt mycket strö, det kommer man inte undan om man vill ha en fräsch bädd.
 
Jag har enbart dåliga erfarenheter av att bland olika strö. Det blandar sig och blir inte bra. Enda gången det fungerar enligt min erfarenhet är när man har halm och använder spån under halmen för att suga upp kisset men då i tunt lager.

Jag använder torv och har bädd. Tar ut synliga kissfläckar och allt bajs men gräver aldrig utan tar enbart kissfläckarna på ytan och krattar sedan över så bädden blir jämn. Gräver man förstör man bädden och dess funktion. Jag tycker inte att det blir mörkt med torv.

Har man en häst som kissar mycket bör hen kollas för PPID.
Han kissar inte såå mycket så jag är inte orolig för att han är sjuk. Han gillar helt enkelt att kissa inne Men tack ändå för tipset.
 
Jag hade bädd till min i vintras. Grundade med torv eftersom jag tycker att det blir bäst bädd av, och hade halmpellets ovanpå.

Mockade ut bajs och eventuella blöta fläckar på ytan varje dag men lät bli att gräva. Det fungerade bra men min kissar alltid på samma plats vilket innebar att det under de blötaste månaderna ibland blev som en blöt pöl i mitten hela vägen ner till golvet, då tog jag ut allt det blöta och fyllde i med pellets så höll det sig några veckor till.

Detta problem kan säkert undvikas med en tillräckligt gjup bädd men vi har för lågt i tak för det. Jag har inte bestämt ännu om jag ska göra om det i år eller inte. Det fungerade bra och luktade inget men det känns liksom inte fräscht ändå.
Så har jag det också, han kissar på samma ställe och vi har inte heller så högt i tak.
 
När min kisspelle var på box så tyckte jag det blev bäst med hallmpellets.

Torv är en naturresurs som inte är oändlig så det hade jag inte ens funderat på.
Vi är granne med en torvmosse så vi kan få tag på torv både enkelt och billigt så därför jag funderar på att använda det då det har så bra uppsugningsförmåga.
 

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Fazeem
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 084
Senast: Twihard
·
Utrustning Jag älskar torvens egenskaper men det är trots allt en ändlig resurs så jag vill gärna byta mot något annat strö. Du som liksom jag...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 636
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 734
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp