Strö till lösdrift-astmahäst

Halastjarna

Trådstartare
Hjälp! Har ett riktigt knivigt problem om vilket strö jag ska hitta till lösdriften! Har en häst med ekvin astma så halm går såklart bort. Torv/torvmix fryser, kutterspån är inte så astmavänligt och blåser bort, pappersströ blåser också bort och ser fruktansvärt skräpigt ut, pelleterade ströer ska blötas - svårt i minusgrader, hon äter fö både halm- och rapspellets... återstår hampa och lin, men har förstått att en del hästar äter även hampan... någon som har erfarenhet av linströ?
Eller har någon annan klok något helt annat förslag? Tvättad sand? Rena gummimattor går tyvärr bort då shettisen är barfota och hon får gruspackningar av vassare grus som följer med till fastare ytor
 
Toppen, tack! Då vågar jag kanske beställa några provbalar av linet och hålla alla tummar för att hon inte äter det också :crazy:
 
Lantströ? Inget jag testat själv men hört gott om.
Jag har inte upplevt att torv fryser på vinter(vi kanske haft tur med torra balar?)
 
Lantströ, är det inte hackad halm, ev mixad med torv eller spån? Det går inte att ha ett strö som hästen gärna äter, hur hygieniskt det än är så är det inte hälsosamt för en astmahäst att gå med mulen nere i ströet och böka för att hitta ätbart och tyvärr liknar hon en dammsugande gris i det avseendet ;) Och halm som inte är värmebehandlad innehåller en hel del mögelsporer, blir lätt tillväxt i utemiljö. Ur astmasynpunkt vore torven bra, den äter ingen av dem. Men där jag bor, norra uppland, fryser den.
Ska tilläggas att mina hästar är två islandshästar och en shettis så de är per definition födgenier... äter allt
 
Jag har lösdrift i ett blåshål. Det jag tycker funkar bäst är träpellets. Det går utmärkt att svälla dom även om det är många minus ute, mina äter inte träpellets (men gärna halmpellets) så jag brukar sätta lite mindre del varmt vatten till två påsar i en skottkärra, så att en del blöts upp men inte alla.

Det svåra är att hålla en mjuk men torr bädd i alla temperaturer, och när det svingar som det gjort i år hinner man inte få bädden torrare innan det växlar till svinkallt och så blir den hård.

Så tyvärr har jag fått köra en hel del spån i år för att få den mjukare, avskyr det, såå stinkigt och blåser lätt bort.

Inför nästa säsong överväger även jag linströ pga positiva omdömen här på buke :).
 
Jag är en av de positiva användarna av linströ :-) Jag har haft det sen några veckor före jul, i boxar där jag redan har en bra permanent torvbädd under. Det är lite pilligare att mocka än t ex spånpellets, men alla de positiva egenskaperna som att det ger en torr och fin bädd, inte dammar och är drygt överväger. I början lade jag in en bal i veckan, knappt. Nu är det 10-15 dagar mellan balarna.
 
Jag är en av de positiva användarna av linströ :-) Jag har haft det sen några veckor före jul, i boxar där jag redan har en bra permanent torvbädd under. Det är lite pilligare att mocka än t ex spånpellets, men alla de positiva egenskaperna som att det ger en torr och fin bädd, inte dammar och är drygt överväger. I början lade jag in en bal i veckan, knappt. Nu är det 10-15 dagar mellan balarna.

Riktigt bra förbrukning det, hur många kvm har du?
 
Riktigt bra förbrukning det, hur många kvm har du?
12 kvm, 15 kvm och 20 kvm per box. Men jag har en rejält tjock bädd från början, tror det gick åt 15-16 torvbalar i den största för att starta (men jag låter torven ligga flera år, högtryckstvättar med torven kvar så förbrukningen över tid blir mindre med så tjocka bottnar)
 
Jag har lösdrift i ett blåshål. Det jag tycker funkar bäst är träpellets. Det går utmärkt att svälla dom även om det är många minus ute, mina äter inte träpellets (men gärna halmpellets) så jag brukar sätta lite mindre del varmt vatten till två påsar i en skottkärra, så att en del blöts upp men inte alla.

Det svåra är att hålla en mjuk men torr bädd i alla temperaturer, och när det svingar som det gjort i år hinner man inte få bädden torrare innan det växlar till svinkallt och så blir den hård.

Så tyvärr har jag fått köra en hel del spån i år för att få den mjukare, avskyr det, såå stinkigt och blåser lätt bort.

Inför nästa säsong överväger även jag linströ pga positiva omdömen här på buke :).
Tack men så som lösdriften ligger och hur vatten finns blir det väldigt arbetsamt med strö som kräver någon form av vattning. Och som du skriver är det risk att om man håller bädden så fuktig att den inte ska damma eller flyga omkring så fryser den och blir hård. Och det blir väldigt många skottkärror till att fylla en 50kvm lösdrift...
Tänker att jag till nästa säson kan lägga en rejäl botten med torv och sedan toppa med lin eller hampa, vad det nu blir. Båda är ganska dyra och inget som finns i närheten, ganska mycket pengar bara för att pröva.
 
Tack men så som lösdriften ligger och hur vatten finns blir det väldigt arbetsamt med strö som kräver någon form av vattning. Och som du skriver är det risk att om man håller bädden så fuktig att den inte ska damma eller flyga omkring så fryser den och blir hård. Och det blir väldigt många skottkärror till att fylla en 50kvm lösdrift...
Tänker att jag till nästa säson kan lägga en rejäl botten med torv och sedan toppa med lin eller hampa, vad det nu blir. Båda är ganska dyra och inget som finns i närheten, ganska mycket pengar bara för att pröva.

Ja, jag bottenfyller inte med pellets men dom är ett bra topplager, speciellt för att reglera fukten. Jag har ca 30kvm ligghall.

Ska du ha en fungerande bädd så måste den ha en viss fukthalt, men nånstans under -15C upplever jag att den "levande botten" fryser till.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått en astmadiagnos och ska behandlas med equipulmin och kortison. Veterinären har också skrivit att jag helst ska "ta...
2
Svar
30
· Visningar
2 748
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp