Ströa med halm OCH torv?

V

veronican

Någon som gör det? Vi vill ha något under halmen att ströa med så det inte blir så äckligt och blött,dessutom blir ju hela bädden mjukare.

Finns det några nackdelar med att ha torv under halmen?
När min häst stod på halm förut hade vi enbart halm men då fick jag spola "värsta kisstället" några gånger i veckan om våren för det luktade så mycket annars. Och trots stora mängder halm kunde hon ju ibland skrapa runt det så att det blev väldigt tunt på vissa ställen. Då kan ju torven vara bra som extra där under.

Hur gör ni?
 
En vän till mig har torvbädd under halmen, och för henne funkar det bra.Hon tar bort skiten+ den blöta halmen varje dag, resten får ligga. Tycker dock att det verkar lika bra att ha en äkta torvbädd, och ge hästen kakor av halm att tugga på. Det blir ju ofta ganska svårmockat när man strör med med halm och torv /spån.

bibban
 
På vilket sätt blir det svårmockat? Halmen blandar sig med torven eller? Det är jag lite orolig för..

Jag har hellre enbart halm än enbart torv och funkar det inte att ha lite torv underst kan man ju bara skippa det, men prova kan man ju :) Pållan gillar att stå på halm och ha nåt att göra. Man kan ju ha sånt där "pulver" på kissplatserna så det luktar mindre, min stallkompis köpte det i förra stallet men jag minns inte vad det hette. En rödaktig säck och pulvret var lite rödaktigt också. Det var inte kalk.
 
Jag hade torv underst i min bädd , för att sedan fylla med halm.
Det blev tugnmockat, tog lång tid och slitsamt.
(har ryggproblem i och för sig)
Som du säger blandar sig torven och halmen ganska rejält.

Min häst bäddade väldig när han skulle ligga ner så jag var tvungen att ha ett kraftigt underlag.
Det är fräscht med torv, det tar bort mkt lukt.Jag gick sedan över till torv blandat med spån för att skona ryggen, la sedan lite halm i kanterna för att han skulle ha lite pysssel, det funkade jättebra, blev inte så tugnt.Spånet var mest för att det skulle se lite trevligare ut, torven i sig är ju ganska mörk och trist.....
Hade sedan kalk i botten vilket var ännu bättre!
Prova dig fram för bästa resultat!
Tillslut finner man det bästa.
:)

//Hästen
 
Risken är ju att halmen blandar sig med torven, ffa om man har en "grävarhäst". Jag kan öht inte ha bädd till min ena häst tex, eftersom hon gräver och trampar runt, så hon får ha enbart halm.Kompisen som har halm + spån har dock inga grävare, så för henne funkar det utmärkt.
Ett litet tips om de står på växelströbädd och halm är att sopa golvet varje dag där de har kissat så att det inte är en massa boss kvar, detta tar bort mycket lukt.

bibban
 
Ha lite spån under halmen, där hon brukar kissa, sopa golvet när du mockar ock kalka efteråt,, då blir det finemang,

jag är lite emot att använga torv, för det är en ändlig produkt som brytts.. då tycker jag det är bättre med spån, men det kan ju torka ut hovarna,,
 
Vår halm är det mycket "smul" med i, så det blir som en bädd i botten av det som suger upp kisset mycket bra. Det är väl rester av axen och sådant kan jag tro.
Prova med att byta halm kanske??? Annars tror jag att spån är bättre att ha under, det hade vi i början innan vi märkte att det var mycket bättre utan.
Vi mockar ut allt, och har inte (kiss)bädd.
 
jag har haft en häst som stod på både halm och torv, men jag säger bara ALDRIG mer. det tog evigheter att mocka, och det kändes ändå inte riktigt rent. spån är bra och är inte lika mörkt som torv, men kan ju å andra sidan vara svår att bli av med...
 
Nej tyvärr går det inte med spån, bonden vill helst inte ha det på fälten..

Låter som det är bättre att köra med bara halm då. Det är i i vår hon ska flytta till "halm-stallet" nu står hon på ren torvbädd.
 
Jag la själv bädd förra året med torv i botten och halm ovanpå och tänker göra detsamma i år! Inte sören var det tungmockat, annat än när det var dags att mocka ut allt på våren/vid betessläpp. Men det är ju alla permanentbäddar i slutänden.

Torven suger upp kisset och blir lagom mjukhårt som underlag. Halmen ger en mjuk och mysig bädd ovanpå som även ger sysselsättning. Halmen gör ju också att bädden blir ljusare. Torv är mörkt...

När bädden satt sig mockade jag ut högarna (som låg ovanpå halmen) och ibland den kissigaste halmen om det behövdes. Strödde med Stalosan F då och då och mer halm vid behov. En bättre, mer snabbmockad och ekonomisk bädd har jag inte varit med om. Nu har jag iofs snälla hästar som inte gräver runt och gör kompost av allt. Däremot så skiter de överallt i hela boxen! Men det tog inte mer än 10 min max per box att mocka.

Det jag gillar med torv är att den är så lätt nedbrytbar. Blir fin mull när skiten brunnit ihop med halm och torv. Går t.o.m. att sälja som jordförbättring/gödning till trädgådsägare! Kommer aldrig att använda spån till hästarna. Tycker inte om lukten, ibland skarpt av terepentin, det tar evigheter att förmultna (sämre för miljön) och ingen vill ha det.
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 499
Senast: CaisaCax
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 700
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 067
Senast: Skjøldur
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp