Strömedel bädd

Tove0103

Trådstartare
Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst..

Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två dagar typ, spån är jobbigt att mocka i och blir äckligt. Har nu spånpellets med halm över, spånpelletsen är väldigt kompakt o bra, men han kissar sjukt mycket så halmen blir äckligt varje till varannan dag. Tar bort bajs och översta kisset / äckligt strö. Har ganska tjockt med strö och allt blir liksom blött. Har spånpellets, spån och halm att välja på, vad tror ni är bäst? Halm underst - spån - halm? Bara halm? Trött på att behöva tömma en kärra varje dag och lägga in nytt nästintill varje dag. Hur ska man gå till väga?
 
Jag blandar spånpellets och spån och det tycker jag är det som funkar bäst . Min häst har PPID och innan hon fick sin diagnos kissade hon enorma mängder så jag har provat under extrema omständigheter om man säger så. Hon drack ca 65 liter per dag och "utgifterna" blev ju därefter. :)
 
Jag har bädd med spånpellets i botten och spån uppepå. Tycker att det funkar toppen. Ska tillägga att min häst är renlig och bajsar och kissar på samma ställe varje dag och rör inte runt nåt.
 
Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst..

Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två dagar typ, spån är jobbigt att mocka i och blir äckligt. Har nu spånpellets med halm över, spånpelletsen är väldigt kompakt o bra, men han kissar sjukt mycket så halmen blir äckligt varje till varannan dag. Tar bort bajs och översta kisset / äckligt strö. Har ganska tjockt med strö och allt blir liksom blött. Har spånpellets, spån och halm att välja på, vad tror ni är bäst? Halm underst - spån - halm? Bara halm? Trött på att behöva tömma en kärra varje dag och lägga in nytt nästintill varje dag. Hur ska man gå till väga?


Jag tycker inte hela svaret/ lösningen är exakt vilket strö som används om man har röriga hästar, utan snarare att det finns möjligheter att jobba utifrån ströet man har .

Jag har häst på kutterspån just nu tex, då det är ströet som ingår i stallhyran. Häst som inte är så renlig av sig utan kissar och bajsar där det faller sig . Dock lugn i boxen så även om det är mycket att mocka så är det inte elvisp.

Jag bygger ”bädd” runt kanterna på boxen. Dvs låter det packa till sig runt kanterna och brinna ihop .
Då kan man ta ut allt det böta och grisiga i mitten och sparar strö då det nya man stör inte far ut utan håller måttet längre där det gör nytta 😄
 
Tycker spånpellets är bra. Har växelströbädd hemma så tar ut det blöta minst 2ggr i veckan och strör då vid behov.

Jag tycker halm är hopplöst att mocka i, speciellt åt äckelpellar.
 
Tycker spånpellets är bra. Har växelströbädd hemma så tar ut det blöta minst 2ggr i veckan och strör då vid behov.

Jag tycker halm är hopplöst att mocka i, speciellt åt äckelpellar.

Ja alltså spånpellets är skönt att mocka i men han står i utebox och jag är lite OCD människa när det kommer till mockning, hatar när dom där allra minsta bajspluttarna är kvar och det tar sån jäkla tid. Halm känns mysigt och fluffigt och det blir inte äckligt av bajset på samma sätt. Dock blir det en hel del halm som går åt.. hmm
 
Blandar pellets och spån. Bra bottenbädd och fluffigt av spånet. Tar ut varenda bajsklutt och det är varken tungt eller jobbigt att mocka men det gäller att strö "i tid" för att det ska fortsätta hålla sig fräscht tycker jag.
 
Det var halm som gällde för mig och min häst var en riktig gris i boxen som utförde sina behov överallt och som dessutom rörde runt allt. Han lyfte inte ordentligt på hovarna när han rörde sig i boxen.

Det som funkade var djupströbädd av halm. Men då gällde det att ha massor (jag pratar rejäla mängder) halm i början och låta den byggas på från kanterna. Efter ungefär 2-3 veckor när det bildats en bädd så gick det inte längre åt så mycket halm utan då var det bara att lägga på ett tunt lager för att fräscha upp det.

Det funkade jättebra med min opedantiska häst men det tog mig ett tag att inse hur mycket halm det gick åt i början.
 
Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst..

Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två dagar typ, spån är jobbigt att mocka i och blir äckligt. Har nu spånpellets med halm över, spånpelletsen är väldigt kompakt o bra, men han kissar sjukt mycket så halmen blir äckligt varje till varannan dag. Tar bort bajs och översta kisset / äckligt strö. Har ganska tjockt med strö och allt blir liksom blött. Har spånpellets, spån och halm att välja på, vad tror ni är bäst? Halm underst - spån - halm? Bara halm? Trött på att behöva tömma en kärra varje dag och lägga in nytt nästintill varje dag. Hur ska man gå till väga?
Ordentligt tjockt med spånpellets i botten gör susen. Det måste vara så tjockt att hästen inte kan komma ner till golvet... Packat alltså. Blöt ordentligt och snåla inte på säckarna... Då funkar både halm och spån som "fluff" ovanpå 🙂
 
Har tjock bädd med spånpellets och kutterspån ovanpå. Det gäller att få till bädden från början ordentligt. Bra att starta tex någon dag innan de kommer hem från sommarbete med att fylla boxen med svällda påsar, typ 14 st för en 9kvm stor box. Och sen vattna lite försiktigt varje dag. Då hinner bädden lägga sig utan att hästen ska dit och röra runt innan det satt sig.
Jag har en skitgris till häst och har bädd i hela boxen, lägger in ca 2 pelletspåsar och 1 kutter per vecka, det håller sig torrt och fint. Skrapar ut det kiss som ligger ovanpå bädden, kalkar och sen på med fuktig pellets.
 
Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst..

Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två dagar typ, spån är jobbigt att mocka i och blir äckligt. Har nu spånpellets med halm över, spånpelletsen är väldigt kompakt o bra, men han kissar sjukt mycket så halmen blir äckligt varje till varannan dag. Tar bort bajs och översta kisset / äckligt strö. Har ganska tjockt med strö och allt blir liksom blött. Har spånpellets, spån och halm att välja på, vad tror ni är bäst? Halm underst - spån - halm? Bara halm? Trött på att behöva tömma en kärra varje dag och lägga in nytt nästintill varje dag. Hur ska man gå till väga?
Jag tror du ska ha spånpellets i botten och halm som permanentbädd ovanpå. Det vill säga inte bara som toppfluff utan packad halm. Sedan tar du ut bajset och strör ren halm vid behov. Du ska inte peta i halmen utan den ska vara så orörd som möjligt. Sedan mockar du ut alltihop en till två gånger per år. Om bädden brinner ihop som den ska så bygger den inte särskilt mycket på höjden heller :)
 

Liknande trådar

Hästhantering I mitt stall står hästarna på spånpellets. Vi har heller inte bädd för tillfället. Upplevt att spånpellets inte alls blir särskilt...
Svar
15
· Visningar
2 968
Senast: lizzie
·
Hästvård Jag har alltid haft mina hästar på halm och mockat rent på både bajs och kiss varje dag. Tycker inte tidsåtgången är så farlig, men...
Svar
12
· Visningar
1 445
Foder & Strö hej! jag har några frågor till er som har era hästar på lösdrift. 1. går det att ha små hästar blandade med stora hästar? med tanke på...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: Bluefish
·
Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Bliss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp