Strömsholm elr Romme hästklinik

linnvb

Trådstartare
Hej! Kanske ställer en fråga nu som är svår att besvara men det är värt ett försök i alla fall.
Det är så att jag på måndag ska boka tid för undersökning av min hästs luftvägar. Endoskopi används ju för att kolla i övre luftvägarna och luftstrupe men om jag fattat rätt kan endoskopi inte användas för att titta nedre luftvägarna. Utan att det behövs tas prov för att man ska få reda på om hästen har inflammation i nedre luftvägarna. Finns ju även arbetsendoskop där man tittar hästens övre luftvägar under arbete. Så frågan är helt enkelt om någon av er vet om Rommes hästklinik har tillgång till allt detta eller om jag måste välja Strömsholm? Är ju helg idag så kan ju inte få svar ifrån dem förrns måndag, men tänkte ifall någon av er vet? Vill ju åka till en klinik som har tillgång att undersöka luftvägarna på alla plan om det skulle vara behövligt så man inte behöver åka till flera olika ställen. Har närmare till Rommes hästklinik därför jag övervägar att åka dit.

Tacksam för svar! 😀
 
Hej! Kanske ställer en fråga nu som är svår att besvara men det är värt ett försök i alla fall.
Det är så att jag på måndag ska boka tid för undersökning av min hästs luftvägar. Endoskopi används ju för att kolla i övre luftvägarna och luftstrupe men om jag fattat rätt kan endoskopi inte användas för att titta nedre luftvägarna. Utan att det behövs tas prov för att man ska få reda på om hästen har inflammation i nedre luftvägarna. Finns ju även arbetsendoskop där man tittar hästens övre luftvägar under arbete. Så frågan är helt enkelt om någon av er vet om Rommes hästklinik har tillgång till allt detta eller om jag måste välja Strömsholm? Är ju helg idag så kan ju inte få svar ifrån dem förrns måndag, men tänkte ifall någon av er vet? Vill ju åka till en klinik som har tillgång att undersöka luftvägarna på alla plan om det skulle vara behövligt så man inte behöver åka till flera olika ställen. Har närmare till Rommes hästklinik därför jag övervägar att åka dit.

Tacksam för svar! 😀

Enligt hemsidan så verkar Romme hästklinik ha endoskopi. Står inget om att dom har arbetsendoskopi dock. Men nu kollade jag bara snabbt på deras hemsida så kan ha missat det :)
 
Jag kan inget om Romme men jag hade nog åkt till SLU, om du inte har alltför mycket längre dit. :)
Jag hade också valt Ultuna om det var möjligt. Min häst opererades där (struppipning) och jag har fått stort förtroende för deras utredning och sätt att behandla honom.
 
Hej! Kanske ställer en fråga nu som är svår att besvara men det är värt ett försök i alla fall.
Det är så att jag på måndag ska boka tid för undersökning av min hästs luftvägar. Endoskopi används ju för att kolla i övre luftvägarna och luftstrupe men om jag fattat rätt kan endoskopi inte användas för att titta nedre luftvägarna. Utan att det behövs tas prov för att man ska få reda på om hästen har inflammation i nedre luftvägarna. Finns ju även arbetsendoskop där man tittar hästens övre luftvägar under arbete. Så frågan är helt enkelt om någon av er vet om Rommes hästklinik har tillgång till allt detta eller om jag måste välja Strömsholm? Är ju helg idag så kan ju inte få svar ifrån dem förrns måndag, men tänkte ifall någon av er vet? Vill ju åka till en klinik som har tillgång att undersöka luftvägarna på alla plan om det skulle vara behövligt så man inte behöver åka till flera olika ställen. Har närmare till Rommes hästklinik därför jag övervägar att åka dit.

Tacksam för svar! 😀
Arbetsendoskopi är ganska vanligt inom travet, så utan att veta så skulle jag gissa att det utförs på Romme.
Men ring och prata med båda klinikerna så får du mer kött på benen.
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 616
Senast: Mirre
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 477
Senast: scizofren
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 467
Senast: Summerwind
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp