Bukefalos 28 år!

Stronghold - biverkningar

Groen_Ullis

Trådstartare
Hej kloka Buke,

har en misstänkt noskvalsterhund här hemma och sambon har varit iväg och fått Stronghold. Har ju två hundar här hemma så eftersom det är spot-on får behandlingen nog ske ikväll innan läggdags. Den andra hunden visar inga som helst symtom men det sas att han kunde behandlas för säkerhets skull. Gillar inte att behandla ifall att särskilt som den hunden visar sig inte tåla vissa preparat så bra och läser man om biverkningarna lockar det ännu mindre. Så visst bör jag kunna strunta i den symtomfria men behandla den med symtom även om det där inte är fastställt att det är noskvalster men tyder på det?
 
Behandlar du bara den med symtom är risken väldigt stor för återsmitta, eftersom den andra hunden troligtvis är bärare ändå. Och då kommer du bli tvungen att behandla igen i onödan. Så bättre att behandla båda och bli av med det.
 
Åhh ni är så bra. Skriver det jag egentligen vet men nojjar över och har nu får den spark i häcken jag behövde. Tack tack här ska det behandlas hundar men med ett vaksamt öga för biverkningar speciellt på belgaren.
 
Behandlade alla i vintras. Men veterinären gav ivomec (spruta i nacken) jag tror de var 3 sprutor varannan vecka. Har jakthundar och det märktes stor skillnad på dem så det var i helt rätt behandling för våra.
Den ena blev ful i pälsen och tappade på hullet. Det kom efter vi var klara och en kompis berättade att de kan få magsår.
 
Jag behandlade min tik med Stronghold i somras och den enda biverkningen hon fick var att det kliade lite någon dag efter att jag lagt på medlet :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Längesen jag var inloggad, men när FASS och googling inte ger något så provar jag här. Jag har sedan en tid en JR-hane på 4 år...
2
Svar
26
· Visningar
5 817
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Hej! Jag tidigare skrivit om min valp som har juvenil vaginit. Hon får återkommande urinvägsinfektioner pga detta. Hon är behandlad med...
Svar
16
· Visningar
3 066
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Har varit hos vet med Ladda idag, och hon har förmodligen noskvalster. Interceptor är restat, enligt veterinären sedan typ två år, och...
Svar
7
· Visningar
2 475
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Ja det ser ut som min lille vovve har fått det( Vet att det är det). Ska till vet i morgon. Men under tiden hur ska vi göra för att...
Svar
6
· Visningar
8 794
Senast: Hjalti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp