Bukefalos 28 år!

Stroppy/Grumpy Mare och munkpeppar

Miljon

Trådstartare
Munkpeppar har ju tydligen 96 timmars tävlingskarens, och johannesört likaså. Det innebär att varken Stroppy Mare, Grumpy Mare eller ren munkpeppar är godkänt att ge sitt sto dagarna innan tävling... Då är min fråga, sitter effekten i ändå? Troligen inte va?
Har ett sto som blir väldigt jobbig vid brunst och funderar på lösningar, men ger det tävlingskarens är det inte ett alternativ. Finns det andra alternativ, som inte har karens?
 
Alla örter, homeopati, massage, kiropraktik har 96 timmars karens. Men ger du örter så kan du lugnt iaktta den karens som gäller, då full absorbtion uppnås efter 14 dagar. Gör du uppehåll för aktuell tid, så är det bara att återgå till vanlig giva sedan.
 
Alla örter, homeopati, massage, kiropraktik har 96 timmars karens. Men ger du örter så kan du lugnt iaktta den karens som gäller, då full absorbtion uppnås efter 14 dagar. Gör du uppehåll för aktuell tid, så är det bara att återgå till vanlig giva sedan.

Tack för ditt svar!
Fast massafe är väl inte 96 timmars karens?
På listor hos SvRF och Svensk Travsport står det att det är 0 timmars karens på massage med händer och med utvärtes verkande apparater.

http://www3.ridsport.se/Tavling/Dopning/Karenstidslistor/Karenstider-for-vissa-preparat/
https://www.travsport.se/polopoly_f...arat-substanser_&_behandlingar_2015-01-01.pdf
 
Tack för ditt svar!
Fast massafe är väl inte 96 timmars karens?
På listor hos SvRF och Svensk Travsport står det att det är 0 timmars karens på massage med händer och med utvärtes verkande apparater.

http://www3.ridsport.se/Tavling/Dopning/Karenstidslistor/Karenstider-for-vissa-preparat/
https://www.travsport.se/polopoly_fs/1.2140!/menu/standard/file/karenstider_for_preparat-substanser_&_behandlingar_2015-01-01.pdf

Ja vanlig husmassage som jag kallar det, är det 0 karens. Men anlitar du en massageterapeut så kan du nog vara säker på att annat används också än enbart händer.
 
Ja vanlig husmassage som jag kallar det, är det 0 karens. Men anlitar du en massageterapeut så kan du nog vara säker på att annat används också än enbart händer.

Fast det är ju 0 timmars karens även för "utvärtes verkande apparat". De enda begränsningar jag kan hitta gällande massage är att all elektrisk apparatur är förbjudet att använda på tävlingsområdet under tävlingsdagen.
Annat är det med t.ex. akupunktur (96 timmar) och naprapatisk behandling (också 96 timmar).

Men det här är ju egentligen ganska OT :)
 
Fast det är ju 0 timmars karens även för "utvärtes verkande apparat". De enda begränsningar jag kan hitta gällande massage är att all elektrisk apparatur är förbjudet att använda på tävlingsområdet under tävlingsdagen.
Annat är det med t.ex. akupunktur (96 timmar) och naprapatisk behandling (också 96 timmar).

Men det här är ju egentligen ganska OT :)

Och många massageterapeuter använder just akupunktur, för att få så bra effekt som möjligt.
 
Och många massageterapeuter använder just akupunktur, för att få så bra effekt som möjligt.

Ja, absolut, därför gäller det att ha koll om man tar ut en massageterapeut till sin häst dagarna innan tävling.
Men det är fortfarande inte massage, därför jag förtydligade så att ingen läser och blir förvirrad om vad som gäller.
 
Munkpeppar har ju tydligen 96 timmars tävlingskarens, och johannesört likaså. Det innebär att varken Stroppy Mare, Grumpy Mare eller ren munkpeppar är godkänt att ge sitt sto dagarna innan tävling... Då är min fråga, sitter effekten i ändå? Troligen inte va?
Har ett sto som blir väldigt jobbig vid brunst och funderar på lösningar, men ger det tävlingskarens är det inte ett alternativ. Finns det andra alternativ, som inte har karens?


Bara ge stoet detta och sluta ge 6 dagar före tävling för att va på säkra sidan=)

Mitt sto kan bli väldigt hingstig och ska betäcka ston när hon är stressad och brunstar.
Typ om hon får flytta mellan olika hagar för ofta(så växelbete är inget för henne) och då gav jag munkpeppar och peppa peppa haha så slutade hon=)
 

Liknande trådar

H
Hästvård Vårt sto blir riktigt otrevligt när hon brunstar:devil:. Vi började ge henne "Stroppy mare" i våras och tycker att hon blivit bättre. Nu...
Svar
2
· Visningar
1 004
Senast: fallon
·
Träning Hej, flyttade till ett nytt stall med mitt sto för 1½ månad sedan. I stallet finns totalt tre hästar, mitt sto och två valacker (18 o 21...
Svar
3
· Visningar
1 333
Senast: Lijsan___
·
Hästvård Någon som provat? Har kört med munkpeppar nu ett tag till stona (framförallt ett sto som har jobbig brunst och verkligen fläker ut...
Svar
13
· Visningar
5 706
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp