Strukna ekipage = ingen paus?

eyz

Trådstartare
Startade igår en klass i div. 2.
När jag i mitten av veckan gick ut på Internet och tittade på startlistorna var jag startnr 9 med ett par efteranmälningar. För att få gott om tid att betala, göra ordning hästen och rida fram i lugn och ro bestämde jag mig för att vara vid tävlingsplatsen lagom till klassen skulle starta. Gick ut och kollade startlistorna igen fredag kväll klockan 21:45, ingen ändring.
När jag kom till sekretariatet på tävlingsmorgonen slängde jag ett öga på starlistorna som var uppsatta. Gissa om jag blev förvånad/stressad när jag såg att fyra st hade strukit sig. Med andra ord var det bara fyra ryttare innan jag skulle in och min häst stod fortfarande i transporten... :crazy:

När jag påpekade detta för kvinnan i sekretariatet sa hon att ”det är en halvtimmes paus efter ryttare nummer sju”. Jaha, vi som startar innan då? (den som skulle starta efter mig stod också i sekr.) Jag tjatade och klagade lite men fick inte svar på om det gick att lägga in en paus efter någon ryttare. Lite butter gick jag tillbaka till transporten och fick givetvis stressa med tillhörande irritation när hästen skulle ut, sadlas och jag skulle få på mig tävlingskläderna. Efter ett tag kommer kvinnan ut och berättar att man tillsammans med domaren bestämt att varje ryttare ska få två minuter inne på banan. Inte tillräckligt tyckte jag, men fick ju vara nöjd med det lilla.

Fyra strukna innebär ju att MINST 20 minuter går bort. Det är inte speciellt lätt att beräkna vilken starttid man får om det vid så ”många” strukna inte läggs in paus, eller det noteras på nätet dagen/kvällen innan. :mad: Jag hade heller ingen möjlighet att ringa arrangören i passande tid under fredagen.

Råkade ut för en liknande grej tidigare under hösten vid div. 2. Förr har arrangörerna alltid lagt in pauser vid de luckor som blir vid strukna ekipage, i alla fall på de tävlingar jag varit på. Varför gör man inte alltid så? Står det någonstans att man som arrangör inte behöver lägga in paus vid strukna ekipage? Självklart förstår jag om de inte ville lägga in runt 5 minuters paus vid varje struken, men något bör de väl förstå att man kan behöva?
 
Sv: Strukna ekipage = ingen paus?

I TR står ju att om arrangören inte meddelar annat så "stänger" klassen 30 min innan start. Det tolkar jag som alla starlistor som läggs ut på Internet flera dagar i förväg ALLTID är preliminära. Arrangören kan ju inte rimligtvis räkna ut hur många som kommer att ringa och stryka sig (eller efteranmäla sig) samma morgon som tävlingen...
Visst är det surt när man kommer för sent till en tävling och inte hinner rida fram ordentligt, men alla som tävlar vet ju när den definitiva starlistan kommer ut och är själva ansvariga för att vara klara i tid.

Jag har nog bara varit med om att arrangören har lagt in pauser för strukna ryttare när det har varit fasta starttider för varje enskild ryttare (och det är också enda gången jag anser att det är nödvändigt).
 
Sv: Strukna ekipage = ingen paus?

Detta stämmer. Om arrangören inte anger i propositionen att definitiva startlistor kommer sättas upp på hemsida, så är det ens eget ansvar att ta reda på strykningar. Tex. ringa dagen innan eller kanske på morgonen och fråga.
 
Sv: Strukna ekipage = ingen paus?

TR säger att "Sedan startordningen, efter startanmälningstidens utgång, fastställts, skall ryttare icks vara skyldig att starta tidigare än han med ledning av startordningen rimligen kunnat beräkna som rätt starttid. Bortfaller startanmält ekipage, skall paus göras i tävlingen."

Det viktiga här är 'efter startanmälningstidens utgång'. Det är alltså startlistan som den ser ut efter startanmälningstiden gått ut som gäller. Strykningar senare än så SKALL det göras paus för.
Startlistor på internet kvällen innan ska man inte lita på att det är den slutgiltiga listan, om det inte specifikt står att den är 'definitiv', 'uppdaterad efter startanmälningstidens utgång' eller liknande. Står det inget sådant så är det säkrast att ringa till arrangören efter att startanmälningstiden gått ut, och kolla strykningarna.
 
Sv: Strukna ekipage = ingen paus?

Men om startanmälningstidens utgång bara är 30 min innan klassen börjar kan det ju vara alldeles för sent att ringa till arrangören. Själv vill jag gärna vara på plats i god tid innan tävlingarna börjar.
 
Sv: Strukna ekipage = ingen paus?

Ylva skrev:
TR säger att "Sedan startordningen, efter startanmälningstidens utgång, fastställts, skall ryttare icks vara skyldig att starta tidigare än han med ledning av startordningen rimligen kunnat beräkna som rätt starttid. Bortfaller startanmält ekipage, skall paus göras i tävlingen."

Det viktiga här är 'efter startanmälningstidens utgång'. Det är alltså startlistan som den ser ut efter startanmälningstiden gått ut som gäller. Strykningar senare än så SKALL det göras paus för.
Startlistor på internet kvällen innan ska man inte lita på att det är den slutgiltiga listan, om det inte specifikt står att den är 'definitiv', 'uppdaterad efter startanmälningstidens utgång' eller liknande. Står det inget sådant så är det säkrast att ringa till arrangören efter att startanmälningstiden gått ut, och kolla strykningarna.

Så då kan man rent teoretiskt (även om det inte är speciellt troligt) ha startnummer 15 samma morgon som tävlingen är, men samtliga startande innan en själv stryker sig och så kommer man till tävlingsplatsen 1½ timme efter sin start?? För man har ju isf inte dirket stor möjlighet att veta i förhand hur många som strukit......
 
Sv: Strukna ekipage = ingen paus?

OM startanmälningstiden går ut samma morgon som tävlingen är, ja, då kan det bli så om du har sån otur att alla före dig stryker sig innan tiden går ut.
I dressyr är det dock oftast startanmälan kvällen innan och i så fall måste arrangören göra paus för de ekipage som stryker sig på tävlingsdagens morgon. För de som stryker sig (eller låter bli att startanmäla) innan startanmälningstiden går ut blir det ingen paus.

Motsvarande gäller om arrangören tillämpar avanmälan istället för startanmälan. Om något ekipage inte avanmält sig innan avanmälningstiden gått ut så räknas det osm startanmält och om de inte kommer så måste det göras en paus.
 
Sv: Strukna ekipage = ingen paus?

Ursäkta om jag nu inte förstår, men hur fungerar det då när arrangören skriver "Anmälan kan återtas t.o.m. anmälningstidens utgång. Anmälan gäller också som startanmälan."?
 
Sv: Strukna ekipage = ingen paus?

Anmälan kan alltid återtas. Gör man det, skriftligt, innan anmälningstiden gått ut behöver man enligt TR inte betala anmälningsavgiften.

Om arrangören säger att anmälan även gäller som startanmälan så bör de också ha en avanmälningstid. Då gäller startlistan som den ser ut efter att avanmälningstiden gått ut.
Om arrangören inte har en avanmälningstid utan bara har att startanmälningstiden = anmälningstiden, då måste de enligt TR göra paus för alla ekipage som strukit sig efter anmälningstidens utgång. Jag tror inte att någon klubb har så, för då kan de ju räkna med att de måste göra massor med pauser, det kommer ju alltid strykningar i veckan före tävlingen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 718
Senast: Nahar
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 204
Dressyr Funderar lite på en händelse vid förra tävlingen som jag tyckte kändes lite sådär. Lätta klasser och två domare varav en var sittande i...
Svar
10
· Visningar
2 442
Senast: Gnapp
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
900
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp