Bukefalos 28 år!

Strul efter minipiller?

Ozolde

Trådstartare
Vet inte om min tråd passar här men hoppas någon kan ge mej en tanke om detta.
Slutade med minipiller i slutet av sommaren efter att ha knaprat de i ca 10 år. Har aldrig under tiden med de haft en riktigt regelbunden menscykel och dragits med otaliga mellanblödningar.
De första två blödningarna efter stoppet kom med dunder och brak. MEN de nu senaste tre mensperioderna har dragit igång sakta med småblödningar 3-5 dagar innan den "riktiga" mensen kommit. Blir lite less av detta och funderar på om detta är ovanligt eller farligt? KAN det vara att kroppen fortfarande inte blivit helt i balans efter alla hormoner man tryckt i sig i alla år? Hur länge kan det ta innan man har kommit i balans i så fall?
Jag vill ju gärna att det ska vara så "enkelt" att det är kroppens återhämnting som orsakar detta men är orolig att det är något annat lurt...
 
Alltså, det kan ta väldigt lång tid för kroppen att bli "normal" om en har ätit hormoner så länge. Men, jag skulle ändå boka en tid för att kolla upp det, det kan ju vara nåt annat också, och då är det ju onödigt att lid (och oroa sig) i onödan. :)
 
Det kan ju vara så din kropp fungerar nu också. Jag blöder väldigt lite i 2-3 dar innan mensen kommer riktigt i ett par dar, sen knappt märkbart i ett par dar, sen inget. Har inte alltid fungerat så, men nu gör jag det. Inget farligt. Om du är orolig så kan du såklart ta kontakt med mvc.
 
Alltså, det kan ta väldigt lång tid för kroppen att bli "normal" om en har ätit hormoner så länge. Men, jag skulle ändå boka en tid för att kolla upp det, det kan ju vara nåt annat också, och då är det ju onödigt att lid (och oroa sig) i onödan. :)

Jag har varit för ungefär en månad sedan och gjort ett cellprov som var helt normalt.
Frågade då lite "löst" om detta och fick då ett svar att "det kan ta sin lilla tid, oroa dej inte det är inget fel på dej".
Såå jag försöker ju intala mej detta men ville höra om någon annan har erfarenheter.
 
Jag har hört från gynekolog att man kan räkna med minst ett halvår för kroppen att "stabilisera sig" efter att man slutat med hormoner.
 
Jag har kanske i min enfald tänkt att det inte skulle vara så "farligt" med just minipiller, att de skulle vara lite snällare vid återställning... Men det kanske är skit samma, hormoner som hormoner?
 

Åhh vad hopplöst... Jag som trott att jag gjort min kropp "en tjänst" i tio års tid genom att äta minipiller istället för p-piller... Då kanske jag istället ska vara glad att jag iaf fått igång en menscykel som ter sig rättså regelbunden, de där förblödningarna kanske inte är så farliga då... Läst runt lite och det verkar vara många som inte ens fått tillbaka sin mens efter denna tiden...
 
@Ozolde

Standarden verkar vara 1/2-1 års tid för kroppen att stabilisera sig igen. Själv slutade jag för sisådär 7 månader sen och min kropp beter sig fortfarande lite konstigt tycker jag. Har mindre mens nu än när jag gick på p-piller och jag hade en ganska riklig mens innan jag började.
 
@Ozolde

Standarden verkar vara 1/2-1 års tid för kroppen att stabilisera sig igen. Själv slutade jag för sisådär 7 månader sen och min kropp beter sig fortfarande lite konstigt tycker jag. Har mindre mens nu än när jag gick på p-piller och jag hade en ganska riklig mens innan jag började.

Okej, jag får väl helt enkelt försöka att inte stressa upp mej över detta då. Så är det väl bara att hoppas att detta är en biverkan av slutet...Var så längesen jag började knapra pillren så jag kommer inte ens ihåg hur det var innan...
 
Tycker det är så himla märkligt att det ofta står att allt blir precis som vanligt igen inom en månad efter att man slutat med minipiller i de informationsfoldrar man brukar få, ändå hör man hela tiden om folk som har trassliga blödningar i upp till ett år efter. Det står också väldigt lite om biverkningar. Jag har flera bekanta som fått cystor på äggstockarna (då vet jag så klart inte med säkerhet att detta har att göra med minipiller/p-piller men klart att man börjar undra). Jag undrar hur noga alla biverkningar egentligen är dokumenterade.
 
Okej, jag får väl helt enkelt försöka att inte stressa upp mej över detta då. Så är det väl bara att hoppas att detta är en biverkan av slutet...Var så längesen jag började knapra pillren så jag kommer inte ens ihåg hur det var innan...

Vet precis hur du menar, mår mycket bättre nu än med. Men fy fan för dom första 2 månaderna. Första veckorna var konstant huvudvärk, sen fick jag stunder utan mer å mer men det tog sin lilla tid. Kommer aldrig börja igen för jag har ingen lust att sluta igen. Började med p-piller när jag var 15-16 år.
 
Vet precis hur du menar, mår mycket bättre nu än med. Men fy fan för dom första 2 månaderna. Första veckorna var konstant huvudvärk, sen fick jag stunder utan mer å mer men det tog sin lilla tid. Kommer aldrig börja igen för jag har ingen lust att sluta igen. Började med p-piller när jag var 15-16 år.
Var det "bara" huvudvärk du hade problem med?
 
När jag inte använde några hormoner hade jag (har lång menscykel) 28-33 dagar mellan mensen så de är väl inget konstigt om den börjar 2-3 dagar tidigare och sen blödde de iaf för mig väldigt olika varje dag beroende om jag tex var mer aktiv en dag osv.
 
När jag inte använde några hormoner hade jag (har lång menscykel) 28-33 dagar mellan mensen så de är väl inget konstigt om den börjar 2-3 dagar tidigare och sen blödde de iaf för mig väldigt olika varje dag beroende om jag tex var mer aktiv en dag osv.
Fast jag känner en tydlig skillnad när "den riktiga" mensen kommer. Då kommer även lite mensvärk och det blir liksom en helt annorlunda blödning. Dessa små blödningar innan är liksom inte konstanta. Tex nu så i tisdags en rosaaktig blödning som bara syntes på pappret. Onsdags ingenting. Och igår typ brunaktigt bara på trosskyddet, inget vid toalettbesök.
Beräknad mensstart på söndag.
Jäkla trist när man är sugen på smått, man vet ju inte riktigt hur man kan räkna ut sin ägglossning...
 
Fast jag känner en tydlig skillnad när "den riktiga" mensen kommer. Då kommer även lite mensvärk och det blir liksom en helt annorlunda blödning. Dessa små blödningar innan är liksom inte konstanta. Tex nu så i tisdags en rosaaktig blödning som bara syntes på pappret. Onsdags ingenting. Och igår typ brunaktigt bara på trosskyddet, inget vid toalettbesök.
Beräknad mensstart på söndag.
Jäkla trist när man är sugen på smått, man vet ju inte riktigt hur man kan räkna ut sin ägglossning...
Fast det där behöver inte ha med p-pillren att göra. Vissa har så naturligt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 808
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 558
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Hej på er Jag behöver lite tips , och råd och bara lite diskussion angående Levaxin , TPO Antikroppar och vilja skaffa barn. För...
Svar
3
· Visningar
890
Senast: lil-sis
·
Kropp & Själ I hopp om kloka svar vänder jag mej hit. Har för några månader sedan slutat med minipiller som jag åt i ca 10 år. Mellanblödde och hade...
Svar
8
· Visningar
1 156
Senast: Nera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp