Strul i förening

Lejonelle

Trådstartare
Vad gör man i en ideell förening om en mötessekreterare blir sjuk eller bara inte gör sitt jobb? T ex att årsmötets sekreterare inte får klart protokollet? Kan någon annan ta över och slutföra arbetet?

Eller om det saknas protokoll från det konstituerande mötet? Kan man ha ett ordinarie styrelsemöte när som helst under året och fatta beslut vid detta om styrelsens konstitution? Eller måste det ske i anslutning till ett årsmöte?
 
Vad gör man i en ideell förening om en mötessekreterare blir sjuk eller bara inte gör sitt jobb? T ex att årsmötets sekreterare inte får klart protokollet? Kan någon annan ta över och slutföra arbetet?

Eller om det saknas protokoll från det konstituerande mötet? Kan man ha ett ordinarie styrelsemöte när som helst under året och fatta beslut vid detta om styrelsens konstitution? Eller måste det ske i anslutning till ett årsmöte?
Övriga i styrelsen hjälper till och färdigställer protokollet, samma sak med konstituerande.
 
En styrelse ansvarar gemensamt för sitt arbete. Olika sysslor är delegerade att utföras av speciella funktionärer. Kassören sköter det praktiska med ekonomin. Sekreteraren de praktiska runt protokoll och annat. Etc.

Mao är protokollen hela styrelsens ansvar. Om sekreteraren inte klarar det så kan man utse någon annan som vice sekreterare. Eller gemensamt sköta uppgifften.

Fast- det hänger lite på hur sekreteraren utsetts. Om det gjorts på årsmötet eller på konstituerande möte. Det som bestämts på årsmötet kan bara ändras av ett årsmöte. Det som styrelsen bedslutar kan styrelsen ta nya beslut om.

Så enklast - hjälpa sekreteraren och kanske i förlängningen utse en vice sekreterare.
Vissa styrelser har har ingen fast sekreterare utan låter protokollsysslan vandra i styrelsen vid mötena.
 
Jag hade låtit styrelsen färdigställa protokollen, har det hållits ett konstituerande möte så går det att gemensamt få ihop ett protokoll för detta, anser jag.

Sedan som tanten säger: hur är sekreteraren vald? Jag hade nog verkat för att få avsatt sekreteraren och tagit in en ny (ofta kan man adjungera sekreterare utan rösträtt om inte någon i styrelsen vill ta uppdraget) som klarar av uppgiften.
 
Vad gör man i en ideell förening om en mötessekreterare blir sjuk eller bara inte gör sitt jobb? T ex att årsmötets sekreterare inte får klart protokollet? Kan någon annan ta över och slutföra arbetet?

På mötet så utsågs minst två justerare antar jag?
Justerarens jobb är ju att "kontrollera" att den som för protokoll får med allt som beslutats, och att det blir rätt i protokollet - så det borde inte vara något problem för någon annan att "ta över" och skriva själva protokollet som en justeras av de valda justerarna.

Eller om det saknas protokoll från det konstituerande mötet? Kan man ha ett ordinarie styrelsemöte när som helst under året och fatta beslut vid detta om styrelsens konstitution? Eller måste det ske i anslutning till ett årsmöte?

På själva årsmötet brukar normal (de flesta idrottföreningars stadgar har så) bara ordförande i styrelsen väljas av årsmötet - sen är det upp till styrelsen att konstituera sig som styrelsen finner lämpligt.
Är det så så kan styrelsen när som helst under året ha ett konstitueringsmöte och bestämma hur man vill organisera arbetet.

Beslut tagna av årsmötet kan bara ändras av ett "extra insatt medlemsmöte" - men så länge man inte besämmer hur styrelsen ska konstitueras på årsmötet (i den ordinarie dagordningen) så kan styrelsen alltså när som helst under året besluta om detta.
 
Om sekreteraren systematiskt missköter sig skulle jag nog rekommendera att få sekreteraren avsatt enligt stadgarna. Sedan har man ofta suppleanter som kan fylla posten, om inte kallar man till ett extra årsmöte (om det krävs) för att tillsätta en ny.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Då är det snart dags för årsmöte i en av alla föreningar man är med i. Under året sitter vi i en lokal styrelse kopplad till den stora...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
15 710
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan För några månader sedan startade jag och ett antal vänner upp en förening. Jag hade tyvärr inte möjlighet att delta i det konstituerande...
2
Svar
33
· Visningar
3 008
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp