Strul i transporten....

busan100

Trådstartare
Hej.
Hämtade hem vår c-ponny 4 år idag enl förra ägarna hade hon bara lastats ett par gånger och åkt kortare sträckor..
Vi lastar på och det går bra, tvekar bara lite. Inne i transporten sätts hon fast i transportgrimskaft och har tillgång på hö.
Hon sparkar och vill inte stå still men vi kör i ca 10 meter DÅ blir ett himla liv. Hon har lyckats ta sig över bommen!!!! Fort så får vi ut henne och hon står relativt lugn utanför och kikar när vi grejar iordning det som gått sönder.
Ägarna de förra tycker vi ska låta henne stå utan bommar och mellanvägg, sagt och gjort. Hästen går på transporten igen inga problem. Vi binder hon i grimskaftet i öglan under fönstret. Åker iväg 100 meter senare sparkas det och vi ut o kikar. Han har slitit sig och står bak o fram just då o käkar hö.. Kolugn.. Vi beslutar med förra ägarna att hon kan åka så. Resten av resan går lugnt till hon rör på sig emellan åt men inget spark och så.
Min fråga är hur lär vi henne sitta fastbunden i transporten???
Inga problem i stallet.... Men jag hittar inget annat än att det var att hon satt fast i transporten..Tips o råd tack
 
Sv: Strul i transporten....

Träna i lugn och ro hemma. Gör det till något positivt att stå i transporten genom att ge mat ( först när hon är helt uppe dock) och klappa. Jag kör heller aldrig unga hästar själva utan alltid tillsammans med en lugn och trygg äldre hästkompis i början. De första turerna gör jag alltid korta. Dvs 1) träna utan att åka så att din häst gillar att stå i transporten och är helt lugn och trygg med detta 2) Ta med en lugn och erfaren hästkompis om möjligt 3) Gör flera små övningsturer då du har gott om tid och hästen inte behöver vara med om ngt stressande utan får åka en runda och komma direkt hem! 4) Gör lite längre turer till t ex ett ridhus, lasta av och rid en liten stund och åk sedan hem i lugn och ro 5) Sedan är din häst förhoppningsvid färdig för längre turer till t ex tävlingar mm.
Även släpet kan spela roll. Ett ljust och luftigt släp med två axlar ( boggie) gillar de flesta hästar bättre än ett mörkt och /eller enaxlat.
 
Sv: Strul i transporten....

Visst kan man göra så.
TS:
Men jag gillar att inte krångla till saker så mycket. Utan nästa gång ni ändå ska ut och åka med henne så knyter ni henne kortare och höjer bommen så hon inte kan skutta över.
Och långa resor är bättre än korta. Får hästen åka länge så slappnar den av på slutet, och kommer att minnas resan som nåt helt okey.
Värre är ju om man bara åker en bit, och lastar ur en häst som tänker "jäklar vad läskigt".
 
Sv: Strul i transporten....

Precis min erfarenhet. Längre sträckor så de lär sig hur man balanserar, vad som händer (inte mycket), de slappnar av (kroppen orkar inte spänna sig hur länge som helst) och man har skapat en positiv upplevelse.

Viktigt är också att inte lasta av förrän hästen är lugn. Lastar man ur för att/om hästen lever rövare, lär man den att det går fortare att komma av om man rockar loss.
 
Sv: Strul i transporten....

När jag lasttränade min fyraåring (som också hoppade över bommen första gången) så hade vi bommen fram, men ingen mellanvägg.

Vi band fast henne i bommen och hon stod som ett ljus :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 265
Senast: Thera
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 202
Senast: Mia_R
·
Hästvård ❌ De är en människa i mitt stall som har en nordsvensk som är !!!27!!! År. Veterinären har rekommenderat att ta bort hästen INNAN...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 859
Hästhantering Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp