Strul med BRF och parkeringsplatser

Presto

Trådstartare
Jag äger en lägenhet i ett hus med c:a 20 lägenheter, vi har en egen förening. Det finns ett 20-tal parkeringsplatser och 3-4 garageplatser (kommer inte ihåg). Ingen av parkeringsplatserna eller garageplatserna är knutna till en lägenhet, utan dessa hyrs separat. Det har aldrig varit något bekymmer då aldrig alla parkeringsplatser varit upptagna.

När jag flyttade in fick jag en parkeringsplats tilldelad mig, och det var totalt två lediga. Då valde jag att hyra en till parkeringsplats som kompisar kunde stå på osv. Senare hyrdes även den sista platsen ut, så alla platser är upptagna.

Igår kom en och ville ha en parkeringsplats, han hade ingen sen innan. Då blir jag uppringd av den i styrelsen som tagit på sig ansvaret om parkeringsplatserna. Han säger att jag ska ge ifrån mig min ena. Jag ifrågasätter det och får till svar att jag inte har något "legitimt skäl" att ha två platser. Enligt honom då såklart.

Hur ställer ni er till det?

Vad jag vet finns det inga bestämmelser om parkeringsplatserna, då det aldrig varit något problem.

Iaf, behöver jag ge upp min plats? Det hade varit en sak om man hade frågat om jag hade lust att ge upp den, då hade jag övervägt det. Men att få detta slängt i ansiktet tycker jag inte är okej. Vem är han i styrelsen att kolla upp folks personliga förhållande och hur många bilar man har för att sen bestämma vem som behöver platsen bäst? Om jag skaffar sambo eller inneboende, har jag då ett legitimt skäl att ha en till p-plats?

Kan dessutom tillägga att det finns lägenheter som inte har några p-platser och dom som har mer än två. En t.ex. har en parkeringsplats för att hemtjänsten ska ha någonstans att ställa sig (kommer 1-2ggr/dag tror jag). Hen får behålla sin plats, trots att vi har besöksparkeringar. Det är helt upp till vad denne personen (som ringde mig) tycker. Jag ska prata med ordförande i föreningen imorgon tänkte jag, men vill ha lite kött på benen innan. Som det ser ut idag är min plats redan bortlovad från nästa kalendermånad.




Sen en till fråga, jag flyttade in i mars, och jag tyckte det var kallt i min lägenhet. Så ska bli spännande och se hur det blir i vinter. På en annan våning ÄR det kallt, och dom har tydligen blivit lovade nya element. Då det tillhör stammarna som ägs gemensamt så tas det från vår gemensamma renoveringsfond. Jag vill också ha nya element (dels med tanke på värdeökningen på lgh:en) har jag rätt till det? Jag har inte blivit informerad (bara hört ryktesvägen) om att dom på den andra våningen ska få nya element. Är inte det en angelägenhet för mig att veta det (men tanke på den gemensamma kassan)? Kan jag också kräva nya element? Borde dom inte byta allas på alla våningar? Vi har god ekonomi i föreningen, så det är inte bekymret.
 
Personligen hade jag aldrig haft två platser (en helt onödig) medan någon annan går utan. En viss skillnad för den som har hemhjälp.

Angående elementet för du väl prata med styrelsen.
 
Bodde jag i det huset skulle jag bli duktigt sur om jag inte fick hyra en p-plats medan du hade två, varav en skulle gå till dina kompisar.

Att någon som har hemtjänst går före dina kompisar tycker jag är självklart, om de inte har något allmänt p-tillstånd som gör att de får stå utanför p-området.

Och att styrelsen bestämmer över p-platserna är en ännu större självklarhet. En god vän som är ordförande i sin BRF berättar ibland om strul kring p-platserna. Häromdagen berättade han om hur de skulle ta tillbaka p-platsen för en medlem som inte längre hade bil, hennes dotter använde p-platsen typ en gång i månaden när hon var på besök. Självklart kan styrelsen säga upp p-platsen för en medlem och hyra ut den till nästa person i kön.
 
@Presto Men skojar du? En snubbe som bor i huset vill ha en p-plats men du surar för du vill kunna fortsätta låna ut till kompisar? På riktigt? Och du jämför detta med någon som har färdtjänst? På fullaste allvar alltså?
 
Tycker också att han har "rätt" att ta din ena. Jag skulle bli sur om ngn hade en som inte tycks användas medans jag inte hade ngn.
 
I vår förening hyr man ordagrant uppställningsplats för bil. Ställer man ingen bil på platsen, dvs om man inte har behov av den, så kan man bli av med den. Jag vet inte hur ofta dina vänner kommer och hälsar på men förmodligen inte så ofta att du bedöms behöva en egen ruta just för det. Hade du/ditt hushåll haft två bilar hade det givetvis varit en annan sak.

Angående element. Det första du ska göra är att anmäla till styrelsen att du har kallt (enklast att göra när det faktiskt är kallt, så att det går att verifiera). Om det är för kallt (finns bestämmelser för vad som är acceptabelt) så får styrelsen vidta åtgärder. Mest troligt måste du kunna visa att det är orimligt kallt innan det händer något, om inte föreningen redan planerat att byta ut dina element. Man byter inte utrustning i lägenheterna bara för att någon kommer och säger att något inte var bra för ett halvår sedan.
 
Fast vi har inget kösystem! Jag delar min extra p-plats men en annan lägenhet och den används flera dagar i veckan. Samtidigt finns det andra som inte ens äger en bil och deras platser står tomma veckor i sträck.

Självklart tycker jag att killen ska ha en p-plats, tro inget annat! Det jag frågar är om man har rätt att ta min plats bara för att? Jag kommer som sagt inte ha kvar den efter månadsskiftet och jag kommer absolut inte försöka sätta käppar i hjulet för honom.

Besöksparkeringarna är ofta upptagna och därför vill inte föreningen att man står där för mycket. Därför tyckte jag det var lättare att ha en extra.

Sjukt onödig tråd känner jag så här i efterhand. Men det jag stör mig på är att min p-plats används så mycket mer än många andras och nån bara kommer och säger med 1veckas varsel att jag ska bli av med den. Det är alltså inte det faktum att jag ska lämna ifrån mig min extraplats för en som har en bil och är i behov av en plats som jag vill diskutera

Ville nog mest skriva av mig, men det känns som jag missuppfattas. Om det hade funnits argument till varför jag skulle bli av med min så hade jag köpt det direkt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 517
Senast: Lobelia
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 146
Senast: Korven
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp