Strul med ett internetköp från privatperson

Sorbe

Trådstartare
Jag behöver lite råd i hur jag ska lösa ett köp jag gjort via en FB-sida där det verkar som att säljaren vägrar ge tillbaka några pengar för det jag köpt och sen skickat tillbaka som denne ville.

Hela historien:
Jag är med i en grupp på FB som säljer blommor. En person utger sig ha sticklingar (alltså små skott från en större planta) som jag vill ha. Inget framkommer om att de inte har rötter och med tanke på priset förväntade jag mig att de hade rötter och var klara att plantera som vanligt.
Jag betalar 45 kr för ena och 35 kr för andra, förväntar mig att det är normalstora skott som ska komma.
Jag betalar via Swish söndagen den 1/5 och förväntar mig att säljaren ska skicka den 2/5, absolut senast 3/5.
Inget paket kommer hela den veckan och måndagen veckan därpå (den 9 maj) hör jag av mig och frågar om hon har skickat dem och fick då till svars att hon håller på och packar in dem då och ska skicka dem senare den dagen. De dyker upp dagen efter, den 10 maj.
Jag öppnar paketet och det är sååå små plantor som jag möts av i paketet. Inte en enda rot i sikte och det är tydligt att hon klippt liknande sidoskott av en blomma (det är pelargoner det handlar om) och packat ner.
Jag hör av mig till säljaren och skriver att jag är besviken och vill ha mina pengar tillbaka.
Hon börjar skriva att hon aldrig haft någon annan som varit missnöjd och att hon minsann skrivit att det var "orotade" hon sålde.
Även om jag vetat att det var såna utan rötter hade jag aldrig gått med att betala så mycket pengar för så små plantor.
Säljaren vill att jag skickar tillbaka dem och jag meddelar att jag inte har möjlighet att göra det närmaste dagarna (för det andra så lär de knappast klara sig eftersom de inte har rötter och att skickas hit och dit i paket hela tiden...).
Säljaren skriver "får jag inte tillbaka dem får du inga pengar".
Jag åter igen skriver att jag inte har tid närmsta dagarna att skicka tillbaka dem och att jag tycker det är dålig service av henne att tro att någon blir nöjd att betala så mycket pengar för såna små plantor. Hade hon varit en seriös säljare hade hon utan problem erbjudit sig att betala tillbaka hälften kan jag tycka.
Så idag har jag skickat tillbaka dem. Tog kort på hur de såg ut innan jag planterade dem samt filmade paketet när jag stoppade in den i brevlådan och skickade till säljaren.
Får till svar "Men herregud, du har ju haft dem sen i tisdags! Du får inga pengar förrän jag ser att de är i samma skick som de var när JAG skickade dem till dig" - Det är ju klart att de inte är i samma skick! De är skickade med post TVÅ gånger och det är en vecka mellan gångerna för ett par blommor utan rötter som inte kan ta upp vatten på rätt sätt.

Hur går jag vidare med detta? Jag har ju informerat att jag inte kan skicka tillbaka dem direkt och hon ville bara ha tillbaka dem för att få tillbaka pengarna och nu när jag väl har skickat dem kommer ännu fler krav.

Kan man polisanmäla henne om jag inte får pengarna tillbaka? Det handlar inte om en stor summa alls, men jag kan tänka mig att hon lurat andra och jag vill bara ha tillbaka mina pengar helt enkelt.
 
I ditt fall hade jag tagit hela processen som en lärdom om att ta reda på mer om saker innan jag köper dem och gått vidare med mitt liv. Jag är inte så insatt i blomvärlden men den största grejen här är ju att du hade förväntningar och kanske borde kollat upp varan bättre?

Förstår att det är irriterande när det inte blir som en tänkt men hade aldrig orkat polisanmäla någon för 80 kronor. Men klart du kan göra det om du vill.
 
I ditt fall hade jag tagit hela processen som en lärdom om att ta reda på mer om saker innan jag köper dem och gått vidare med mitt liv. Jag är inte så insatt i blomvärlden men den största grejen här är ju att du hade andra förväntningar än det du tagit reda på om det du köpte?

Förstår att det är irriterande när det inte blir som en tänkt men hade aldrig orkat polisanmäla någon för 80 kronor. Men klart du kan göra det om du vill.

Ja absolut! I fortsättningen kommer jag inte köpa något öht eller i värsta fall be om en bild på just plantan jag köper. ;)

Nä, det kommer jag inte lägga energi på, det är mer är det möjligt att göra så man kan hinta lite om att jag tänker göra det om hon inte swishar tillbaka pengarna?
 
Nä, det kommer jag inte lägga energi på, det är mer är det möjligt att göra så man kan hinta lite om att jag tänker göra det om hon inte swishar tillbaka pengarna?

Ja klart du kan kontaka polisen om saken. Det kan man väl göra med vad som helst tänker jag. Sen om det blir något av det hela är ju en annan sak. Plus att jag kan tycka det är väldigt onödigt att belasta polisen med något sånt här.

Jag hade ärligt talat blivit skitsur som säljare i det där läget. Som sagt vet jag inte vad kutymen är i blomvärlden men jag hade nog tyckt att det låg på köparen att fråga om hen har specifika krav på det jag säljer. Och sen skicka allt kors och tvärs för att hen inte blev nöjd och dessutom betala tillbaka alla pengar för annars skulle jag bli polisanmäld.
 
Spontant så känner jag att du köpt sticklingar för normalpris. Att börja bråka för att de inte var rotade som du hade tänkt dig känns märkligt. Du fick ju de växter du beställde?

Pelargoner är ju bara att stoppa ner, trä en plastpåse över och de rotar sig rätt omedelbart. Själv hade jag nog tagit mer betalt för rotade sticklingar.

Hade du varit min kund hade jag nog blivit lika sur som säljaren.
 
Ja klart du kan kontaka polisen om saken. Det kan man väl göra med vad som helst tänker jag. Sen om det blir något av det hela är ju en annan sak. Plus att jag kan tycka det är väldigt onödigt att belasta polisen med något sånt här.

Jag hade ärligt talat blivit skitsur som säljare i det där läget. Som sagt vet jag inte vad kutymen är i blomvärlden men jag hade nog tyckt att det låg på köparen att fråga om hen har specifika krav på det jag säljer. Och sen skicka allt kors och tvärs för att hen inte blev nöjd och dessutom betala tillbaka alla pengar för annars skulle jag bli polisanmäld.

Nej, jag vill inte belasta polisen med strunt heller. Som sagt kommer jag inte göra det, mer att jag vill ha nått att gå på för att få tillbaka pengarna.

Varför då? Hon har ju varit bristande i sin information om att det var orotade sticklingar hon sålde. Hon la upp en bild på stora plantor som exempel på det hon sålde. Det är väl som gjort för att man som säljare kommer bli besviken när man får paket med plantor som motsvarar i storlek 1/3 av hur stor en normal stickling brukar vara.
Självklart visste jag att det var sticklingar jag köpte och inte stora plantor men som sagt, det framgick ju inte att de var så små och orotade. :)
 
Jag behöver lite råd i hur jag ska lösa ett köp jag gjort via en FB-sida där det verkar som att säljaren vägrar ge tillbaka några pengar för det jag köpt och sen skickat tillbaka som denne ville.

Hela historien:
Jag är med i en grupp på FB som säljer blommor. En person utger sig ha sticklingar (alltså små skott från en större planta) som jag vill ha. Inget framkommer om att de inte har rötter och med tanke på priset förväntade jag mig att de hade rötter och var klara att plantera som vanligt.
Jag betalar 45 kr för ena och 35 kr för andra, förväntar mig att det är normalstora skott som ska komma.
Jag betalar via Swish söndagen den 1/5 och förväntar mig att säljaren ska skicka den 2/5, absolut senast 3/5.
Inget paket kommer hela den veckan och måndagen veckan därpå (den 9 maj) hör jag av mig och frågar om hon har skickat dem och fick då till svars att hon håller på och packar in dem då och ska skicka dem senare den dagen. De dyker upp dagen efter, den 10 maj.
Jag öppnar paketet och det är sååå små plantor som jag möts av i paketet. Inte en enda rot i sikte och det är tydligt att hon klippt liknande sidoskott av en blomma (det är pelargoner det handlar om) och packat ner.
Jag hör av mig till säljaren och skriver att jag är besviken och vill ha mina pengar tillbaka.
Hon börjar skriva att hon aldrig haft någon annan som varit missnöjd och att hon minsann skrivit att det var "orotade" hon sålde.
Även om jag vetat att det var såna utan rötter hade jag aldrig gått med att betala så mycket pengar för så små plantor.
Säljaren vill att jag skickar tillbaka dem och jag meddelar att jag inte har möjlighet att göra det närmaste dagarna (för det andra så lär de knappast klara sig eftersom de inte har rötter och att skickas hit och dit i paket hela tiden...).
Säljaren skriver "får jag inte tillbaka dem får du inga pengar".
Jag åter igen skriver att jag inte har tid närmsta dagarna att skicka tillbaka dem och att jag tycker det är dålig service av henne att tro att någon blir nöjd att betala så mycket pengar för såna små plantor. Hade hon varit en seriös säljare hade hon utan problem erbjudit sig att betala tillbaka hälften kan jag tycka.
Så idag har jag skickat tillbaka dem. Tog kort på hur de såg ut innan jag planterade dem samt filmade paketet när jag stoppade in den i brevlådan och skickade till säljaren.
Får till svar "Men herregud, du har ju haft dem sen i tisdags! Du får inga pengar förrän jag ser att de är i samma skick som de var när JAG skickade dem till dig" - Det är ju klart att de inte är i samma skick! De är skickade med post TVÅ gånger och det är en vecka mellan gångerna för ett par blommor utan rötter som inte kan ta upp vatten på rätt sätt.

Hur går jag vidare med detta? Jag har ju informerat att jag inte kan skicka tillbaka dem direkt och hon ville bara ha tillbaka dem för att få tillbaka pengarna och nu när jag väl har skickat dem kommer ännu fler krav.

Kan man polisanmäla henne om jag inte får pengarna tillbaka? Det handlar inte om en stor summa alls, men jag kan tänka mig att hon lurat andra och jag vill bara ha tillbaka mina pengar helt enkelt.

Vad ska du polisanmäla för? Du har efterfrågat en produkt och hon har skickat den till dig?

Ni tvistar om skicket på produkterna, det finns inget brott begånget.

Och om man säger att 80 kr (total omfattning) är för mycket för något och ens överväger polisanmälan så tycker jag man ska glömma det, ta det som en lärdom att fråga lite mer innan man beställer nåt man inte har sett. 80 kr är inte för mycket ens för att skicka en tändsticksask (som kostar 2 kr) hem till någon, om man tänker på jobbet man lägger ned.
 
Jag behöver lite råd i hur jag ska lösa ett köp jag gjort via en FB-sida där det verkar som att säljaren vägrar ge tillbaka några pengar för det jag köpt och sen skickat tillbaka som denne ville.

Hela historien:
Jag är med i en grupp på FB som säljer blommor. En person utger sig ha sticklingar (alltså små skott från en större planta) som jag vill ha. Inget framkommer om att de inte har rötter och med tanke på priset förväntade jag mig att de hade rötter och var klara att plantera som vanligt.
Jag betalar 45 kr för ena och 35 kr för andra, förväntar mig att det är normalstora skott som ska komma.
Jag betalar via Swish söndagen den 1/5 och förväntar mig att säljaren ska skicka den 2/5, absolut senast 3/5.
Inget paket kommer hela den veckan och måndagen veckan därpå (den 9 maj) hör jag av mig och frågar om hon har skickat dem och fick då till svars att hon håller på och packar in dem då och ska skicka dem senare den dagen. De dyker upp dagen efter, den 10 maj.
Jag öppnar paketet och det är sååå små plantor som jag möts av i paketet. Inte en enda rot i sikte och det är tydligt att hon klippt liknande sidoskott av en blomma (det är pelargoner det handlar om) och packat ner.
Jag hör av mig till säljaren och skriver att jag är besviken och vill ha mina pengar tillbaka.
Hon börjar skriva att hon aldrig haft någon annan som varit missnöjd och att hon minsann skrivit att det var "orotade" hon sålde.
Även om jag vetat att det var såna utan rötter hade jag aldrig gått med att betala så mycket pengar för så små plantor.
Säljaren vill att jag skickar tillbaka dem och jag meddelar att jag inte har möjlighet att göra det närmaste dagarna (för det andra så lär de knappast klara sig eftersom de inte har rötter och att skickas hit och dit i paket hela tiden...).
Säljaren skriver "får jag inte tillbaka dem får du inga pengar".
Jag åter igen skriver att jag inte har tid närmsta dagarna att skicka tillbaka dem och att jag tycker det är dålig service av henne att tro att någon blir nöjd att betala så mycket pengar för såna små plantor. Hade hon varit en seriös säljare hade hon utan problem erbjudit sig att betala tillbaka hälften kan jag tycka.
Så idag har jag skickat tillbaka dem. Tog kort på hur de såg ut innan jag planterade dem samt filmade paketet när jag stoppade in den i brevlådan och skickade till säljaren.
Får till svar "Men herregud, du har ju haft dem sen i tisdags! Du får inga pengar förrän jag ser att de är i samma skick som de var när JAG skickade dem till dig" - Det är ju klart att de inte är i samma skick! De är skickade med post TVÅ gånger och det är en vecka mellan gångerna för ett par blommor utan rötter som inte kan ta upp vatten på rätt sätt.

Hur går jag vidare med detta? Jag har ju informerat att jag inte kan skicka tillbaka dem direkt och hon ville bara ha tillbaka dem för att få tillbaka pengarna och nu när jag väl har skickat dem kommer ännu fler krav.

Kan man polisanmäla henne om jag inte får pengarna tillbaka? Det handlar inte om en stor summa alls, men jag kan tänka mig att hon lurat andra och jag vill bara ha tillbaka mina pengar helt enkelt.

Bara att glömma och lära sig.
 
Spontant så känner jag att du köpt sticklingar för normalpris. Att börja bråka för att de inte var rotade som du hade tänkt dig känns märkligt. Du fick ju de växter du beställde?

Pelargoner är ju bara att stoppa ner, trä en plastpåse över och de rotar sig rätt omedelbart. Själv hade jag nog tagit mer betalt för rotade sticklingar.

Hade du varit min kund hade jag nog blivit lika sur som säljaren.

Absolut normalpris för rotade sticklingar i normal storlek. Nu talar vi om sidoskott från en planta på tre cm styck!
 
Om jag ens lyfte luren till polisen för 80 spänn skulle jag känna mig som en idiot.

Polisen har brott att utreda.

Dessutom har du nog förlorat långt över 80 kr på ditt engagemang att lyfta luren och framställa ditt case för polisen, jämfört med att strunta i det och jobba en extra halvtimmes övertid. Det skulle nämligen kunna hända att polisen som tar emot samtalet, tar väldigt låååååång tid på sig att förstå vad det egentliga problemet är och varför du har ringt polisen.
 
Nja, detsamma gäller att du frågade om du kunde hinta om polisanmälan. Jag skulle känna mig som en idiot om jag gjorde det också. Och om någon hotade mig med polisanmälan för 80 spänn så skulle jag mest skratta åt vederbörande.

Varsågod, skratta du. :)
 
Nu kan jag inte bedöma om det var fel på sticklingarna eller inte - men om det var det, kan du inte varna i gruppen?

Det har jag absolut tänkt göra! Men ville höra mig för lite här först hur jag kan gå till väga, om det är möjligt på något sätt att "skrämma" personen eftersom jag nu gjort allt hon bett om och hon verkar ju vägra ge tillbaka pengarna.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 811
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 654
Senast: Jeps
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: IngelaH
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 848
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp