Strul med hyresgäster under uppsägningstiden

Unafraid

Trådstartare
Jag har skrivit lite om detta innan, men nu behövs det en egen tråd.

Dom sa upp kontraktet några dagar före juli. Har tre kalendermånaders uppsägningstid enligt kontraktet, alltså från 1 oktober.

De flyttade ut ett par dagar senare och kommer alltså inte bo i stugan under uppsägningstiden, korkat av dom, men inte mitt problem.

1. Dom la in ett nytt golv, ovanpå befintlig plastmatta efter att ha frågat om dom fick det. Nu vill dom ta med sig golvet och jag sa nej. Då ringde dom till Hyresgästföreningen dom sa att dom fick det. Låter orimligt, ska ringa själv. Eller så vill dom ha 2000kr för golvet. Det är dock så dåligt inlagt att vi vägrar betala för det.
Den här punkten kan jag släppa, jag skrev igår att vi hade tänkt strunta i att hennes hund gnagt sönder ytterdörren (väldigt speciella dubbeldörrar), men att vi nu ska ha ersättning för det. Det finns en risk att dom måste måla om väggarna också, men det kan jag berätta för dom senare.

2. Dom försöker smita undan från två hyror. Dom påstår att man alltid har en månad uppsägningstid om man hyr privat. Jag blev rejält förbannad och sa att hon får uppfylla kontraktet.

Jag vet inte om ni kan hjälpa mig, jag är mest förbannad. Jag har bytt lås på förrådet så de inte kommer åt sina grejer för ett antal tusen. Man får helt säkert inte göra så, men bring it on.

IMG_20200630_181035.jpg

Som sagt, väldigt speciella ytterdörrar
 
Fråga: hur räknar jag ut hur mycket dom ska ersätta? Det är ett gäng skruvhål, kan man ta 400kr/hålet? Vad är rimligt?

Och ytterdörren, hur ska jag veta vad det kommer kosta?
 
Har inga råd att ge men fy sjutton för att behöva hålla på så. Tar så mycket energi och tid.

Finns det inte någonstans man kan kolla vad t.ex skruvhål mm kostar. Kontakta t.ex HSB och se vad de tar.

Ytterdörren får du nog ta in offert från snickeri för att ordna
 
Jag har skrivit lite om detta innan, men nu behövs det en egen tråd.

Dom sa upp kontraktet några dagar före juli. Har tre kalendermånaders uppsägningstid enligt kontraktet, alltså från 1 oktober.

De flyttade ut ett par dagar senare och kommer alltså inte bo i stugan under uppsägningstiden, korkat av dom, men inte mitt problem.

1. Dom la in ett nytt golv, ovanpå befintlig plastmatta efter att ha frågat om dom fick det. Nu vill dom ta med sig golvet och jag sa nej. Då ringde dom till Hyresgästföreningen dom sa att dom fick det. Låter orimligt, ska ringa själv. Eller så vill dom ha 2000kr för golvet. Det är dock så dåligt inlagt att vi vägrar betala för det.
Den här punkten kan jag släppa, jag skrev igår att vi hade tänkt strunta i att hennes hund gnagt sönder ytterdörren (väldigt speciella dubbeldörrar), men att vi nu ska ha ersättning för det. Det finns en risk att dom måste måla om väggarna också, men det kan jag berätta för dom senare.

2. Dom försöker smita undan från två hyror. Dom påstår att man alltid har en månad uppsägningstid om man hyr privat. Jag blev rejält förbannad och sa att hon får uppfylla kontraktet.

Jag vet inte om ni kan hjälpa mig, jag är mest förbannad. Jag har bytt lås på förrådet så de inte kommer åt sina grejer för ett antal tusen. Man får helt säkert inte göra så, men bring it on.

Visa bifogad fil 53626
Som sagt, väldigt speciella ytterdörrar
Oj, vilka vackra dörrar :heart ! Håller med@diabetikern om att du nog måste ta in offert från hantverkare för att få koll på kostnaden för att laga. Och du bör nog ta in offert från några stycken för att det ska bli "rätt"......
 
1. Dom la in ett nytt golv, ovanpå befintlig plastmatta efter att ha frågat om dom fick det. Nu vill dom ta med sig golvet och jag sa nej. Då ringde dom till Hyresgästföreningen dom sa att dom fick det. Låter orimligt, ska ringa själv. Eller så vill dom ha 2000kr för golvet. Det är dock så dåligt inlagt att vi vägrar betala för det.

GISSAR att de får ta med sig golvet så länge de ser till att golvet under är i samma skick som det var innan de lade in golvet.
 
GISSAR att de får ta med sig golvet så länge de ser till att golvet under är i samma skick som det var innan de lade in golvet.

Det är min gissning också. Att hyresvärden inte kan hindra dem från att ta med golvet men kan fakturera för skador på det underliggande golvet. Eller kräva att de återställer golvet under till det skick det var innan de på sitt golv.
 
Jag har bott hela livet i hyresrätter och det hyresvärden vill att vi gör med skruv- och plugghål i väggarna är att spackla igen dem. Inget annat. Självklart har vi fått hänga upp tavlor och annat på väggen.

Förutom på ett ställe (studentboende) men då blev man informerad om det och där fanns en list precis under taket där krokar där man kunde hänga upp sina tavlor.
 
Det kan vara så att de även har rätt gälla de uppsägningstiden, vill minnas att det inte går att avtala bort (eller att det var så när jag hyrde ut min lgh i andra hand för ett gäng år sedan). Så värt att kolla upp det noggrannare med :)
 
Min erfarenhet som hyresgäst, båda av företag och privat.

1. Har de betalat golvet själva så är det deras, men de ska återställa det tidigare golvet som det var vid inflyttning. Vi har tex installerat en diskmaskin, och ska återställa samma skåp om hyresvärden begär det vid utflyttning även om en diskmaskin är till fördel för huset.
2. Skriftligt kontrakt gäller enligt den info jag fick när jag kollade upp information om vårt kontrakt. Vi hyr också privat.
3. Visst antal skruvhål räknas som normalt slitage, och du bör ta ut offerter för dörren.

Varför behöver de måla om väggarna? Gjorde ni tillsammans en besiktning vid inflyttning, så både du och hyresgästen kan styrka vilken åverkan de gjort? Har de lämnat in nycklarna?
 
Om det i avtalet står tre månader så gäller tre månader, om det är ett företag i bakgrunden. Är det ren privatperson som hyr ut gäller en månad för hyresgästen.

En hyresvärd kan inte ha kortare uppsägningstid än tre månader gentemot hyresgästen oavsett privat/företag på ett tillsvidareavtal

(vet ej om företag är rätta benämningen, men någon form av verksamheten iaf)

Dörrarna ska såklart betalas av dem, golvet kan de ju ta med men som andra säger, golvet undertill måste återställas. Skruvhålen får de väl spackla igen och ingå i det normala slitaget, om de inte gjort schweizerost av väggarna...

(mobilen postar allt innan jag hinner skriva klart:arghh:)
 
Senast ändrad:
Som sagt, väldigt speciella
Mycket vackra dörrar.

Jag kan hjälpa dig.
Kontraktet för uppsägningstiden gäller.
Det går inte att smita undan.

Normal förslitning får man ta.
Men i fristående hus kan man avtala bort rätten att göra hål i väggarna, måla om eller lägga eget golv och liknande.

Hyresgästens åtgärder måste vara fackmannamässigt gjorda. Dåligt lagt golv kan hyresgästen tvingas ta bort och återställa efter sig alternativt betala ersättning för minskat värde.

Fråga om du undrar något.
Jag har varit i Hyresnämnden 13 gånger och Tingsrätten en gång.
Det var lärorikt.
 
Jag tror som @Ceta att hyresgästen har rätt angående en månads uppsägningstid. https://www.hallakonsument.se/tips-...ende/hyra-bostad/uppsagningstid-pa-hyresratt/

Jag tänker att de väl också får ta med sig golvet OM det går att återställa med lister etc och utan märken på underliggande golv. Dörrarna bör de behöva betala ersättning för.
Tre månader gäller vid tillsvidare
Och dt står i kontraktet så de kan inte komma ifrån det.
 
Jag kan hjälpa dig.
Kontraktet för uppsägningstiden gäller.
Det går inte att smita undan.

Undantaget är just om det är uthyrning av privatbostad, då gäller 1 månad för hyresgästen oavsett andra avtal och överenskommelser.

Det är en inte helt lätt värld att få överblick i, jag har aktivt avstått att hyra ut för att slippa denna djungel - och vill inte behöva vara i vare sig hyresnämnd eller tingsrätt. Men det låter som att det finns expertis på forumet, vad som kan hända vid en konflikt!
 

Liknande trådar

Relationer En vän har råkat skaffa sig en religiös fanatiker som inneboende, redan samma dag som hon flyttade in så uppstod problemen och nu har...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
27 603
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 492
Senast: nickan1
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 146
Senast: Korven
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 386
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp