Strul med hyresgäster under uppsägningstiden

Vi är ganska säkra på att de skurit i mattan under + att de har limmat fast golvlisterna, så det skulle innebära att vi behöver slipa väggar och lister för att få bort lim + måla om väggarna där listerna har suttit, så det blir ett alldeles för stort jobb.

Varför ni? Det finns firmor som gör sånt. Snabbt, snyggt och professionellt :)

Men jag blir förvirrad av tråden. Var det DET golvet du I början av tråden ville de skulle lämna kvar??
 
Tillägg. Sen kan det naturligtvis vara så att golvet under är så gammalt så åldersavdraget gör att ni måste betala stor del ändå. Men har de förstört golvet får ni ju debitera dem kostnaden minus åldersavdraget. Så förstår inte det här med att "ni måste göra". Ni måste bara ta in en offert, räkna lite och skriva en faktura och bevaka den.
 
Varför ni? Det finns firmor som gör sånt. Snabbt, snyggt och professionellt :)

Men jag blir förvirrad av tråden. Var det DET golvet du I början av tråden ville de skulle lämna kvar??
Tillägg. Sen kan det naturligtvis vara så att golvet under är så gammalt så åldersavdraget gör att ni måste betala stor del ändå. Men har de förstört golvet får ni ju debitera dem kostnaden minus åldersavdraget. Så förstår inte det här med att "ni måste göra". Ni måste bara ta in en offert, räkna lite och skriva en faktura och bevaka den.
Ja, samma golv. Av den anledningen att vi är rätt säkra på att dom inte skulle återställa golvet under. Golvet under är absolut äldre. Dock oerhört ordentligt gjort. De hade definitivt inte betalar för att lägga nytt golv av samma kvalité i hela stugan och inte vi heller, då mattan hade fungerat i många år till, utan problem. Uppskattningsvis lätt i tio år till.

Sen vill jag faktiskt inte bråka mer nu. Det skulle bli en stor och dyr faktura och dom skulle mest troligt inte vilja betala den. Så vi rättar till golvet så det fungerar och räknar med att vi får lägga nytt golv från grunden om några år. Iom att vi byter värmesystem och totalrenoverar tvättstugan i vårt hus i år så har vi inte lust att lägga ut några större pengar på stugan i år. Det som skaver är att vi egentligen inte har tid. Men golvet och väggen måste ordnas i augusti, då de nya kommer första september. :)

Jag är osäker på att de kommer betala för dörren, men om det blir någon tusenlapp så känns det hanterbart.
 
Tillägg. Sen kan det naturligtvis vara så att golvet under är så gammalt så åldersavdraget gör att ni måste betala stor del ändå. Men har de förstört golvet får ni ju debitera dem kostnaden minus åldersavdraget. Så förstår inte det här med att "ni måste göra". Ni måste bara ta in en offert, räkna lite och skriva en faktura och bevaka den.
Tillägg. Du tolkar mig rätt när vi varken vill göra jobbet, eller betala för det. Det är så, i år. Vi kommer behöva lägga typ 150-200 på vår renovering och har fortfarande inte kopplat in systemet. Nu är semestern slut och vi ska försöka hinna med det på bara kvällar och helger

Så både ekonomiskt och tidsmässigt blev det väldigt dålig timing på hela situationen. Inför förra inflyttningen så kaklade vi köket bland annat. Vi har köpt material till en ny altan och betalat färg osv. Vi är varken "snåla eller lata" och vill gärna lägga pengar på stugan. Men man kan inte göra allt på en gång, även om man gärna vill!

Det optimala hade såklart varit att lägga om golvet från grunden, men vi får "fuska" lite och hoppas att det fungerar något år till.
 
Ja, samma golv. Av den anledningen att vi är rätt säkra på att dom inte skulle återställa golvet under. Golvet under är absolut äldre. Dock oerhört ordentligt gjort. De hade definitivt inte betalar för att lägga nytt golv av samma kvalité i hela stugan och inte vi heller, då mattan hade fungerat i många år till, utan problem. Uppskattningsvis lätt i tio år till.

Sen vill jag faktiskt inte bråka mer nu. Det skulle bli en stor och dyr faktura och dom skulle mest troligt inte vilja betala den. Så vi rättar till golvet så det fungerar och räknar med att vi får lägga nytt golv från grunden om några år. Iom att vi byter värmesystem och totalrenoverar tvättstugan i vårt hus i år så har vi inte lust att lägga ut några större pengar på stugan i år. Det som skaver är att vi egentligen inte har tid. Men golvet och väggen måste ordnas i augusti, då de nya kommer första september. :)

Jag är osäker på att de kommer betala för dörren, men om det blir någon tusenlapp så känns det hanterbart.
Men låt det vara då? Är det verkligen i hela världen om golvet är lite buckligt?
 
Men låt det vara då? Är det verkligen i hela världen om golvet är lite buckligt?
Nej, men det är JÄTTEbuckligt. Över en rätt stor yta som man går över ofta. Och om man låter det vara så kommer det vara trasigt inom kort. Så det är dels för att det ser/känns hemskt och dels för att det förhoppningsvis kan hålla något år. Blir det kvar någon mindre buckla så kommer vi tycka att det får duga.
 
Nej, men det är JÄTTEbuckligt. Över en rätt stor yta som man går över ofta. Och om man låter det vara så kommer det vara trasigt inom kort. Så det är dels för att det ser/känns hemskt och dels för att det förhoppningsvis kan hålla något år. Blir det kvar någon mindre buckla så kommer vi tycka att det får duga.

De kanske inte skurit I mattan under, så det inte blir så illa som ni tror.
 
Störningsärenden är svåra.
Har ni provat Hyresnämnden?
Jag har haft kontakt med dem och fått hem blankett för begäran om åtgärdsföreläggande men tvekar eftersom jag då måste skicka in en massa dokumentation som jag inte har så bra ordning på (har dessutom inte fungerande skrivare) plus gå upp i domstolen, det känns läskigt. :crazy:
 

Liknande trådar

Relationer En vän har råkat skaffa sig en religiös fanatiker som inneboende, redan samma dag som hon flyttade in så uppstod problemen och nu har...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
27 602
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 492
Senast: nickan1
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 146
Senast: Korven
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 386
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp