Strul med hyresgäster under uppsägningstiden

Några jag känner som skulle flytta in i en hyresrätt som var dåligt städad av förra hyresgästen fick alternativet (kommunal hyresvärd) att antingen kan hyresvärden anlita en städfirma som städar eller så kan de göra det själva och får då ett rejält avdrag på första hyran.
En sån gång ger man den avflyttande hyresgästen två alternativ, städa bättre eller betala vad det kostar att ta in en firma som gör det.
 
En sån gång ger man den avflyttande hyresgästen två alternativ, städa bättre eller betala vad det kostar att ta in en firma som gör det.
Nej det är för sent för det.
Du kan inte ha gamla hyresgästen springande i nya hyresgästens hem.
Gamla hyresgästen får betala för kalaset.
Det ser man till att ha inskrivet i kontraktet.

Jag har en punkt om att det vid avflytt skall städas enligt allmänyttans praxis. Den gav mig 10 000:- i Tingsrätten.
 
Det kostar er väl pengar oavsett om ni anlitar någon eller om ni ger avdrag på hyran till nya?

Jag tycker förövrigt att det är lite fräckt att ens ställa frågan. Inte så professionellt.
Vi tänkte fråga hur nya hyresgästen vill ha det. Om dom vill måla väggen grå så kan vi ge de möjligheten. Eller kanske sätta upp en tapet? Jag tycker att erbjudandet om att de kan få hyresavdrag och möjligheten att påverka hur det ska se ut inte känns direkt fräckt?
Inte alls orimligt.
Men ganska så osannolikt att det kommer att hända.

Vad gör du om förra hyresgästen bara struntar i alltihopa?
Det är nämligen det troligaste scenariot.
Sant 🤷
Varför då?
Har ni frågat om de kan tänka sig att ha det så där?
Vissa rycker att det är skönt med en vägg som redan är trasig så att de slipper vara rädd om den.
Kan absolut ställa frågan. Men att delar av väggen typ kommer rasa (i sprickan och kanske lite överdrivet uttryckt) kan jag inte tänka mig att de vill ha. Övriga väggar som är "normalfula" kommer vi inte åtgärda.
 
Vi tänkte fråga hur nya hyresgästen vill ha det. Om dom vill måla väggen grå så kan vi ge de möjligheten. Eller kanske sätta upp en tapet? Jag tycker att erbjudandet om att de kan få hyresavdrag och möjligheten att påverka hur det ska se ut inte känns direkt fräckt?

Sant 🤷

Kan absolut ställa frågan. Men att delar av väggen typ kommer rasa (i sprickan och kanske lite överdrivet uttryckt) kan jag inte tänka mig att de vill ha. Övriga väggar som är "normalfula" kommer vi inte åtgärda.
Absolut att ni kan fråga om de har önskemål när ni ändå ska åtgärda. Det är dock inte samma sak som att fråga om de vill göra jobbet själva.
 
Ojojoj, hoppas att det sved i någons plånbok,:devil:
Det gjorde det med garanti.
Men det räckte ju inte på långa vägar till att ersätta för all skada som jag åsamkats. Jag hade begärt det dubbla då det var maximalt vad som räknas som småmål men det var nog skador och röjningsarbete för uppåt 50 000:-.
Men.
Det är bättre att få 10 000:- än att inte få något alls. Jag hade ju inte varit hjälpt av att ge dem en stor skuld hos Kronofogden.
 
Kan kan man väl.
Men om inte den före hyresgästen vill betala så bestrider den bara. Och att dra det genom Tingsrätten kostar mer än en ny garderob. Och inte tror jag att det går att vinna den tvisten heller.

Jag skreva att att dem borde få ersättning för brännmärket i taket då det inte räknas som normalt slitage.
Men garderoben tror jag det räknas som normalt slitage och det får dem nog ingen ersättning för ;)
 
Men alltså va?! Det där ser ju inte alls farligt ut.

Jag känner att du agerar i affekt och ärligt talat skulle jag aldrig hyra av dig för du ger intryck av att vara en hyresvärd som kan bli riktigt jobbig.

Släpp och gå vidare. Du får bara dåligt rykte av att hålla på sådär

Brännmärken i taket och en sönder gnagen dörr är inte normalt slitage, så där borde TS absolut ha rätt att kräva ersättning.
 
Jag skreva att att dem borde få ersättning för brännmärket i taket då det inte räknas som normalt slitage.
Jag kan nog garantera att det inte går att driva igenom ersättning för dessa brännmärken i taket.
Orsaker till det.
Taket är äldre än 10 år.
Hyresvärden kan inte peka på någon ekonomisk skada.
Nästa hyresgäst kommer att flytta in ändå och brännmärkena riskerar inte takets funktion.

Jag tror dessutom inte att Hyresvärden kan bevisa att skadan inte fanns där när Hyresgästen flyttade in.
 
Jag kan nog garantera att det inte går att driva igenom ersättning för dessa brännmärken i taket.
Orsaker till det.
Taket är äldre än 10 år.
Hyresvärden kan inte peka på någon ekonomisk skada.
Nästa hyresgäst kommer att flytta in ändå och brännmärkena riskerar inte takets funktion.

Jag tror dessutom inte att Hyresvärden kan bevisa att skadan inte fanns där när Hyresgästen flyttade in.

Jag vet inget om regler ang ålder på taket eller liknande. Bara att det inte borde klassas som normalt slitage.
Om hyresvärden hade valt att åtgärda skadan så borde fd hyresgästen blivit ersättningsskyldig. Men om hyresvärden väljer att lämna det som det är och låta nästa hyresgäst flytta in (vilket det låter som är planen) så kan ju inte hyresvärden få ersättning för det nej.

Man gör väl besiktning innan inflyt och efter utflytt för att kunna se vilka skador som tillkommit?
 
Jag har fått hyresfri månad 2 gånger mot att jag städade lägenheten själv när jag tog över dem. 1 gång kommunalt, 1 gång bostadsrättsförening (fick hyra bostadsrätt) annars hade 2 äldre damer i föreningen fått städa. De hade väldigt dålig ekonomi just då, ingen ville köpa där. Fick lite senare erbjudande att köpa för 10000 kr, men då hade jag en gård på g att hyra. Synd jag inte köpte, 1-2 år senare såldes lägenheterna för 100-150 tusen.
 
Så märkligt.
Det skulle ju betyda att varje upplåtelse i rad räknas som en första upplåtelse.
Men en bra sak är ju då att den som hyr ut alltid kan bli av med sin hyresgäst på 3 månaders varsel. Det hade ju jag haft nytta av. För mig kunde det gärna vara på dagen i vissa fall.

Prövades det i Hyresnämnden eller frågade du bara?
Nej, orkade inte dra det vidare då min son dog i samma veva...
Kommer aldrig mer att hyra ut, nu bor sonen där och med tiden kommer han att ta över gården.
 

Liknande trådar

Relationer En vän har råkat skaffa sig en religiös fanatiker som inneboende, redan samma dag som hon flyttade in så uppstod problemen och nu har...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
27 716
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 516
Senast: nickan1
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 225
Senast: Korven
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 416
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp