Strul med hyresgäster under uppsägningstiden

vill inte behöva vara i vare sig hyresnämnd eller tingsrätt.
Det är verkligen inget som man vill lägga sin tid på.
Men om man gillar advokat-serier på TV så går det dock att se ett visst underhålllningsvärde i det med litet god vilja.
Privatuthyrningslagen är jag inte så insatt i då den inte gäller för mig.

All verksamhet har sina baksidor.
Jag lider av sviterna efter några dåliga beslut som jag tog i en stressad tid.
Med en mer nogrann beslutsgång så blir det inte så illa.
 
Jag har skrivit lite om detta innan, men nu behövs det en egen tråd.

Dom sa upp kontraktet några dagar före juli. Har tre kalendermånaders uppsägningstid enligt kontraktet, alltså från 1 oktober.

De flyttade ut ett par dagar senare och kommer alltså inte bo i stugan under uppsägningstiden, korkat av dom, men inte mitt problem.

1. Dom la in ett nytt golv, ovanpå befintlig plastmatta efter att ha frågat om dom fick det. Nu vill dom ta med sig golvet och jag sa nej. Då ringde dom till Hyresgästföreningen dom sa att dom fick det. Låter orimligt, ska ringa själv. Eller så vill dom ha 2000kr för golvet. Det är dock så dåligt inlagt att vi vägrar betala för det.
Den här punkten kan jag släppa, jag skrev igår att vi hade tänkt strunta i att hennes hund gnagt sönder ytterdörren (väldigt speciella dubbeldörrar), men att vi nu ska ha ersättning för det. Det finns en risk att dom måste måla om väggarna också, men det kan jag berätta för dom senare.

2. Dom försöker smita undan från två hyror. Dom påstår att man alltid har en månad uppsägningstid om man hyr privat. Jag blev rejält förbannad och sa att hon får uppfylla kontraktet.

Jag vet inte om ni kan hjälpa mig, jag är mest förbannad. Jag har bytt lås på förrådet så de inte kommer åt sina grejer för ett antal tusen. Man får helt säkert inte göra så, men bring it on.

Visa bifogad fil 53626
Som sagt, väldigt speciella ytterdörrar
Hyr du ut flera hus eller är det här det enda? Hyr du ut det privat eller via ett fastighetsbolag/annat företag?
 
Golvet har de en SKYLDIGHET att ta med sig. Och återställa underliggande.

I fråga om hyra har de rätt om du hyr ut som privatperson och inte företagare. Normalt slitage (hål i väggar efter tavlor, visst slitage på golv etc) får en räkna med.

Dörrarna ska återställas.
 
Först och främst, tack för alla svar!

Varför får de inte ta med golvet som de har bekostat och lagt?

Och rent krasst spelar det ingen roll att de redan flyttat ut.
Dom har inte flyttat ut klart, det var mest en del av historien. Vi är mest oroliga för hur golvet under ser ut osv. Själva golvet är rätt dåligt, så det struntar vi egentligen i.
Mycket vackra dörrar.

Jag kan hjälpa dig.
Kontraktet för uppsägningstiden gäller.
Det går inte att smita undan.

Normal förslitning får man ta.
Men i fristående hus kan man avtala bort rätten att göra hål i väggarna, måla om eller lägga eget golv och liknande.

Hyresgästens åtgärder måste vara fackmannamässigt gjorda. Dåligt lagt golv kan hyresgästen tvingas ta bort och återställa efter sig alternativt betala ersättning för minskat värde.

Fråga om du undrar något.
Jag har varit i Hyresnämnden 13 gånger och Tingsrätten en gång.
Det var lärorikt.
Tack :heart

Jag har kontaktat fastighetsägarnas jurister och skickade detta till hyresgästen:

"Jag har pratat med fastighetsägarna och i och med att det är ett gårdshus vi hyr ut så gäller 3 månaders uppsägningstid.

Angående golvet, om ni tar bort det och därmed flyttar socklar/lister så ska väggen återställas om det är limrester/saknas färg. Även hål i väggarna efter hyllor och liknande ska rättas till med spackling och målning. Angående dörren får vi kontakta någon som vet hur den ska återställas och få ett kostnadsförslag."

Jag pratade med en dörrtillverkare hur man skulle göra med dörrarna och det låter som att man måste slipa ner dörren och olja/behandla den. Och helt enkelt räkna på timpris. Han uppskattade att det skulle kosta några tusen.

Med golvet är problemet att alla lister/socklar tydligen är fastlimmade och skruvade i väggen säger sambon. Detta har alltså hyresgästen gjort. Om golvet försvinner ska listerna lägre ner och då misstänker jag att det kommer bli rester av lim på väggarna som måste slipas ner och därmed målas.

Angående hål i väggarna så är det ganska många och stora hål. Och det är dessutom skadat färg på flera ställen. När dom flyttade in så betalade vi färg och dom målade, så väggarna var alltså "perfekta" innan dom flyttade in. (Hålen kan jag dock släppa, jag skrev bara det för att förtydliga att dom kommer få en del jobb).

Så i dom bara lämnat golvet blir det betydligt mindre jobb för dom, men det är helt upp till dom. Men ska dom tjafsa om hyran så ska jag tjafsa om allt annat.

Jag har för övrigt varit snäll och skyndat mig att leta ny hyresgäst och sagt att dom får flytta in så fort dom har möjlighet osv för att vara snäll, så att dom inte ska behöva stå med dubbla hyror. Och så får man bara skit tillbaka.

Om dom inte hade börjat tjafsa om golv och hyra så hade jag tänkt ignorera både väggar och dörr, jag tänkte vara snäll. Nu känner jag mig inte lika sugen på att vara snäll i onödan.
 
Först och främst, tack för alla svar!


Dom har inte flyttat ut klart, det var mest en del av historien. Vi är mest oroliga för hur golvet under ser ut osv. Själva golvet är rätt dåligt, så det struntar vi egentligen i.

Tack :heart

Jag har kontaktat fastighetsägarnas jurister och skickade detta till hyresgästen:

"Jag har pratat med fastighetsägarna och i och med att det är ett gårdshus vi hyr ut så gäller 3 månaders uppsägningstid.

Angående golvet, om ni tar bort det och därmed flyttar socklar/lister så ska väggen återställas om det är limrester/saknas färg. Även hål i väggarna efter hyllor och liknande ska rättas till med spackling och målning. Angående dörren får vi kontakta någon som vet hur den ska återställas och få ett kostnadsförslag."

Jag pratade med en dörrtillverkare hur man skulle göra med dörrarna och det låter som att man måste slipa ner dörren och olja/behandla den. Och helt enkelt räkna på timpris. Han uppskattade att det skulle kosta några tusen.

Med golvet är problemet att alla lister/socklar tydligen är fastlimmade och skruvade i väggen säger sambon. Detta har alltså hyresgästen gjort. Om golvet försvinner ska listerna lägre ner och då misstänker jag att det kommer bli rester av lim på väggarna som måste slipas ner och därmed målas.

Angående hål i väggarna så är det ganska många och stora hål. Och det är dessutom skadat färg på flera ställen. När dom flyttade in så betalade vi färg och dom målade, så väggarna var alltså "perfekta" innan dom flyttade in. (Hålen kan jag dock släppa, jag skrev bara det för att förtydliga att dom kommer få en del jobb).

Så i dom bara lämnat golvet blir det betydligt mindre jobb för dom, men det är helt upp till dom. Men ska dom tjafsa om hyran så ska jag tjafsa om allt annat.

Jag har för övrigt varit snäll och skyndat mig att leta ny hyresgäst och sagt att dom får flytta in så fort dom har möjlighet osv för att vara snäll, så att dom inte ska behöva stå med dubbla hyror. Och så får man bara skit tillbaka.

Om dom inte hade börjat tjafsa om golv och hyra så hade jag tänkt ignorera både väggar och dörr, jag tänkte vara snäll. Nu känner jag mig inte lika sugen på att vara snäll i onödan.

De måste självklart återställa och fixa till det som går utöver normalt slitage vilket jag (med min begränsade erfarenhet och kunskap) anser allt som har med golvet de lagt att göra. Inkl. limmet på väggarna (har aldrig hört talas om limmade lister!) och hela återställningen. Sen kan ju golvet under vara lika slitet som innan plus normalt slitage. Men den åverkan de gjort vid läggning av golvet måste de återställa.
 
Om dom inte hade börjat tjafsa om golv och hyra så hade jag tänkt ignorera både väggar och dörr, jag tänkte vara snäll. Nu känner jag mig inte lika sugen på att vara snäll i onödan.

Vilket underligt resonemang du för. Det är ju affärer. Då handlar det väl inte om snällhet eller känslor ö h t, det handlar om vad som är korrekt. Utan känslor inblandade.
 
Angående hål i väggarna så är det ganska många och stora hål. Och det är dessutom skadat färg på flera ställen. När dom flyttade in så betalade vi färg och dom målade, så väggarna var alltså "perfekta" innan dom flyttade in. (Hålen kan jag dock släppa, jag skrev bara det för att förtydliga att dom kommer få en del jobb).

Då var ju väggarna perfekta FÖR att de flyttade in. De lade in arbetskostnaden själva och bidrog därigenom till skicket. De ska lämna med normalt slitage, oavsett hur ni började.
 
Hur påverkar det menar du?
Ingår uthyrningen i verksamhet?
Det lät som på juristen att om vi hyrde ut privat i vår egen bostad så gällde andra regler, men när det är en fristående stuga så gäller tre månader. Vi hyr alltså ut privat.
Då var ju väggarna perfekta FÖR att de flyttade in. De lade in arbetskostnaden själva och bidrog därigenom till skicket. De ska lämna med normalt slitage, oavsett hur ni började.
Nä, jag får ju skylla mig själv för att jag har tänkt vara snäll och bjuda på vissa saker. Det är förutom många, en del ganska stora hål även borta färg helt på vissa ställen. Men att spackla och laga mindre hål har vi ändå räknat med. Men jag ville veta vad som gäller, då vi aldrig brytt oss tidigare.

Vi är som sagt rädda för att det är åverkan på golvet under, vilket är omöjligt att kontrollera innan det tas bort. Men att ta bort golvet kommer innebära åverkan på väggarna, det är vi ganska säkra på.
 
Det lät som på juristen att om vi hyrde ut privat i vår egen bostad så gällde andra regler, men när det är en fristående stuga så gäller tre månader. Vi hyr alltså ut privat.
Jag tror att texten i den här länken kan hjälpa dig.
https://lawline.se/answers/nar-galler-privatuthyrningslagen-framfor-hyreslagen

Du kan ju välja att uthyrningen skall vara affärsmässig och inte privat.
Har du själv bott i huset före hyresgästerna?
Har huset varit uthyrt innan?
Nästa uthyrning av samma hus kommer inte att räknas som privatuthyrning.
 
Jag tror att texten i den här länken kan hjälpa dig.
https://lawline.se/answers/nar-galler-privatuthyrningslagen-framfor-hyreslagen

Du kan ju välja att uthyrningen skall vara affärsmässig och inte privat.
Har du själv bott i huset före hyresgästerna?
Har huset varit uthyrt innan?
Nästa uthyrning av samma hus kommer inte att räknas som privatuthyrning.
Jag ska läsa länken när jag har tid.
Vi hyrde stugan innan vi köpte gården (och flyttade omgående in i "stora huset" )och har hyrt ut den sen dess. Detta är tredje hyresgästen på fyra år.
 
Privatuthyrningslagen gäller bara för första hyresgästen efter att ni har flyttat ut.
Sedan så gäller den vanliga hyreslagen.
Alltså TACK, tack, tack! :love: just nu sommarjobbar jag, men annars är jag student, så hyran är viktig för vår ekonomi. Jag har varit riktigt stressad över det här och det känns så skönt att veta att vi har rätt till hyran.

Dom andra punkterna är faktiskt mindre viktiga.
 
Alltså TACK, tack, tack! :love: just nu sommarjobbar jag, men annars är jag student, så hyran är viktig för vår ekonomi. Jag har varit riktigt stressad över det här och det känns så skönt att veta att vi har rätt till hyran.

Dom andra punkterna är faktiskt mindre viktiga.
Om uthyrningen är avsedd att vara varaktig och affärsmässig så är det aldrig privatuthyrningslagen som gäller.
 
Buke är bäst!

Tack vare det ni har berättat för mig, som jag vidarebefordrat så ringde hyresgästens sambo till min sambo och bad om ursäkt och skulle självklart betala alla hyror och lämna golvet.

Och jag kommer återgå till att vara dumsnäll och ignorera skadorna på dörren :angel:

:heartheart:heart åter igen, TACK för hjälpen!
 
Och jag kommer återgå till att vara dumsnäll och ignorera skadorna på dörren :angel:
Det är skönast för det personliga välbefinnandet att kunna göra så.

Jag har ju gått igenom själva helvetet med hyresgäster och kommit fram till att jag mår bäst själv om jag är snäll i så stor utsträckning som det är möjligt.
Börjar det att trassla så har jag så fort som möjligt tagit till lagföring av olika slag. För då är det liksom för sent för att försöka ha en vänlig relation.
 
2. Dom försöker smita undan från två hyror. Dom påstår att man alltid har en månad uppsägningstid om man hyr privat. Jag blev rejält förbannad och sa att hon får uppfylla kontraktet.
Jag hade 3 månaders uppsägningstid när jag hyrde privat, vilket jag var tacksam över när de sa upp mig för sonen skulle ha huset och jag i panik var tvungen att försöka hitta en bostad mitt i bostadskrisen som var då.
 
Jag tror att texten i den här länken kan hjälpa dig.
https://lawline.se/answers/nar-galler-privatuthyrningslagen-framfor-hyreslagen

Du kan ju välja att uthyrningen skall vara affärsmässig och inte privat.
Har du själv bott i huset före hyresgästerna?
Har huset varit uthyrt innan?
Nästa uthyrning av samma hus kommer inte att räknas som privatuthyrning.
Ursäkta, nu snor jag den här tråden lite - uppfattar jag saken rätt att om man hyr ut något privat så är det alltid en månads uppsägningstid som gäller trots att man skrivit in tre månader i kontraktet?
 

Liknande trådar

Relationer En vän har råkat skaffa sig en religiös fanatiker som inneboende, redan samma dag som hon flyttade in så uppstod problemen och nu har...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
27 716
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 516
Senast: nickan1
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 225
Senast: Korven
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 416
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp