Strul med hyresgäster under uppsägningstiden

Ursäkta, nu snor jag den här tråden lite - uppfattar jag saken rätt att om man hyr ut något privat så är det alltid en månads uppsägningstid som gäller trots att man skrivit in tre månader i kontraktet?

Ja, om uthyrningen verkligen är att betrakta som en privatuthyrning. @Inte_Ung har lämnat en länk som beskriver att det inte är självklart även om man inte har ett företag som motpart.
 
Ursäkta, nu snor jag den här tråden lite - uppfattar jag saken rätt att om man hyr ut något privat så är det alltid en månads uppsägningstid som gäller trots att man skrivit in tre månader i kontraktet?
En månad gäller bara om det är en uthyrning enligt Lagen om uthyrning av egen bostad.
Uthyrningen kan vara privat och ändå Lyda under hyreslagens 3 månader.
Men det är krångligare än så.
Uppsägningstiden beror även av hyrestidens längd.
 
En månad gäller bara om det är en uthyrning enligt Lagen om uthyrning av egen bostad.
Uthyrningen kan vara privat och ändå Lyda under hyreslagens 3 månader.
Men det är krångligare än så.
Uppsägningstiden beror även av hyrestidens längd.
Ah, och i mitt fall så är det lite tveksamt att det skulle räknas som egen bostad etc etc... Men om de säger 3 månader så blir det nog så, skulle bara vara krångligt att ändra sig i efterhand och så kan jag utmana tillbaka etc..
Tack :up:
 
Ah, och i mitt fall så är det lite tveksamt att det skulle räknas som egen bostad etc etc... Men om de säger 3 månader så blir det nog så, skulle bara vara krångligt att ändra sig i efterhand och så kan jag utmana tillbaka etc..
Tack :up:
Jag tänker såhär: läs kontraktet och följ vad som står på det. Enkelt och blir inget tjafs, som när min hyresgäst försöker förhandla bort/slippa uppsägningstiden i efterhand. Onödigt, hjälper inte och slutar med att man blir irriterad.
 
Jag tänker såhär: läs kontraktet och följ vad som står på det. Enkelt och blir inget tjafs, som när min hyresgäst försöker förhandla bort/slippa uppsägningstiden i efterhand. Onödigt, hjälper inte och slutar med att man blir irriterad.
Vissa av mina hyresgäster har inte tänkt så.
De har kört med "går det så går det".
Konflikterna när jag har sagt nej har blivit helt galna.
Det är inget som någon vill uppleva.
Inte ens Hyresgästerna själva var inte beredda på hur hemskt det kan bli.
De ångrade sig nog ibland när det var som värst.
Men gemensamt för dessa värsta är att de har/hade mycket svårt att få någon annan bostad p.g.a. skulder och betalningsanmärkningar.
Om man som hyresgäst enkelt kan flytta om det blir otrevligt så är det ju på ett annat sätt. Enklare för båda parter. Då så går man ju skilda vägar om man inte kommer överens.
 
Ah, och i mitt fall så är det lite tveksamt att det skulle räknas som egen bostad etc etc... Men om de säger 3 månader så blir det nog så, skulle bara vara krångligt att ändra sig i efterhand och så kan jag utmana tillbaka etc..
Tack :up:
Om du vill flytta med en månads uppsägningstid så kan du ju hävda att det är vad det är när de påstår att de hyr ut enligt Privatuthyrningslagen. Det är inte bara en nackdel.

Det kan ju inte vara båda lagarna samtidigt när det gäller just uppsägningstiden och besittningsrätten.
 
Om du vill flytta med en månads uppsägningstid så kan du ju hävda att det är vad det är när de påstår att de hyr ut enligt Privatuthyrningslagen. Det är inte bara en nackdel.

Det kan ju inte vara båda lagarna samtidigt när det gäller just uppsägningstiden och besittningsrätten.
Jag har insett att jag kanske missförstått något med uppsägningstiden. Jag trodde att det gällde åt båda hållen, dvs om hyresvärden vill kicka ut mig så måste de låta mig bo kvar i tre månader, dvs uppsägningstiden.
Men nu kanske jag har missuppfattat det helt och hållet? :o:confused:
 
Jag har insett att jag kanske missförstått något med uppsägningstiden. Jag trodde att det gällde åt båda hållen, dvs om hyresvärden vill kicka ut mig så måste de låta mig bo kvar i tre månader, dvs uppsägningstiden.
Men nu kanske jag har missuppfattat det helt och hållet? :o:confused:
Ja, det är tre månaders uppsägningstid ifall hyresvärden säger upp kontraktet :)
 
Jag har insett att jag kanske missförstått något med uppsägningstiden. Jag trodde att det gällde åt båda hållen, dvs om hyresvärden vill kicka ut mig så måste de låta mig bo kvar i tre månader, dvs uppsägningstiden.
Men nu kanske jag har missuppfattat det helt och hållet? :o:confused:
Det kan vara olika. Tex 3 mån om hyresvärden säger upp dig, 1 mån om du säger upp.
 
Uppdatering såhär när uppsägningsmånad 2/3 ska betalas.

Dom tänker inte betala.

Jag ringde en jurist och de har sagt fel till mig tidigare, det kommer vara privatuthyrningslagen som gäller, alltså har de lagligt en månad, så jag kommer inte kunna "driva det vidare".

Men jag är fullständigt vansinnig. Vem skriver på ett kontrakt och försöker sen bryta det? Dom sa dessutom förra månaden att hyrorna skulle betalas.

Jag ska dock begära en offert från en snickare på ytterdörren.

Sen har jag "hotat" med att berätta det för alla jag känner. Staden är inte så stor, så det kommer vara folk som vet vem dessa personer är. Hotade även med att skriva det på sociala medier, men där tyckte sambon att jag skulle låta bli, så får acceptera det.

Sambon känner dessutom bägge deras föräldrar via jobbet och kommer eventuellt ringa och uttrycka sin besvikelse den vägen.

Jag känner mig så illa behandlad, då vi har varit extremt shysta i flera år. De har parkerat fyra bilar samtidigt, släpar, skotrar, vattenskotrar, husvagnar och en lastbil på gården. De har fått låna våran bastu gratis när de velat och så vidare. Och så har jag släppt in/ut deras katt massor med gånger och varit kattvakt i flera veckor.

Det jag vill komma till är väl att om vi hade varit nitiska och otrevliga så hade jag förstått det hela lite bättre.

Det jag vill med det här inlägget är nog mest att gnälla av mig. 🤷 Men råkar någon ha en riktigt smart idé så är ni väl välkomna.
 
Uppdatering såhär när uppsägningsmånad 2/3 ska betalas.

Dom tänker inte betala.

Jag ringde en jurist och de har sagt fel till mig tidigare, det kommer vara privatuthyrningslagen som gäller, alltså har de lagligt en månad, så jag kommer inte kunna "driva det vidare".

Men jag är fullständigt vansinnig. Vem skriver på ett kontrakt och försöker sen bryta det? Dom sa dessutom förra månaden att hyrorna skulle betalas.

Jag ska dock begära en offert från en snickare på ytterdörren.

Sen har jag "hotat" med att berätta det för alla jag känner. Staden är inte så stor, så det kommer vara folk som vet vem dessa personer är. Hotade även med att skriva det på sociala medier, men där tyckte sambon att jag skulle låta bli, så får acceptera det.

Sambon känner dessutom bägge deras föräldrar via jobbet och kommer eventuellt ringa och uttrycka sin besvikelse den vägen.

Jag känner mig så illa behandlad, då vi har varit extremt shysta i flera år. De har parkerat fyra bilar samtidigt, släpar, skotrar, vattenskotrar, husvagnar och en lastbil på gården. De har fått låna våran bastu gratis när de velat och så vidare. Och så har jag släppt in/ut deras katt massor med gånger och varit kattvakt i flera veckor.

Det jag vill komma till är väl att om vi hade varit nitiska och otrevliga så hade jag förstått det hela lite bättre.

Det jag vill med det här inlägget är nog mest att gnälla av mig. 🤷 Men råkar någon ha en riktigt smart idé så är ni väl välkomna.

Så tråkigt att det blivit så här!
 
Tråkig sits men jag förstår inte riktigt. Om de har lagen på sin sida, inte ska ni väl hota med sociala medier, ringa deras föräldrar, dra in offert från snickare, osv. Släpp det bara.
Fast offert från snickare har vi vår fulla rätt till, har kollat det med två olika jurister.

Om det vore så enkelt att "släppa det" skulle jag det. Jag har haft hög puls, så att jag i princip skakar, i två dygn. Jag är fullständigt VANSINNIG. Jag tycker inte att man beter sig såhär ostraffat. Nu kommer inget skrivas på sociala medier, sambon ville inte det.
 
Tråkig sits men jag förstår inte riktigt. Om de har lagen på sin sida, inte ska ni väl hota med sociala medier, ringa deras föräldrar, dra in offert från snickare, osv. Släpp det bara.
Jag håller helt med om sociala medier och ringa föräldrar. Jag håller inte med om snickare. De har förstört dörren så för mig är det obegripligt att man ens tänker tanken att de inte ska få stå för att åtgärda den
 
Uppdatering såhär när uppsägningsmånad 2/3 ska betalas.

Dom tänker inte betala.

Jag ringde en jurist och de har sagt fel till mig tidigare, det kommer vara privatuthyrningslagen som gäller, alltså har de lagligt en månad, så jag kommer inte kunna "driva det vidare".

Men jag är fullständigt vansinnig. Vem skriver på ett kontrakt och försöker sen bryta det? Dom sa dessutom förra månaden att hyrorna skulle betalas.

Jag ska dock begära en offert från en snickare på ytterdörren.

Sen har jag "hotat" med att berätta det för alla jag känner. Staden är inte så stor, så det kommer vara folk som vet vem dessa personer är. Hotade även med att skriva det på sociala medier, men där tyckte sambon att jag skulle låta bli, så får acceptera det.

Sambon känner dessutom bägge deras föräldrar via jobbet och kommer eventuellt ringa och uttrycka sin besvikelse den vägen.

Jag känner mig så illa behandlad, då vi har varit extremt shysta i flera år. De har parkerat fyra bilar samtidigt, släpar, skotrar, vattenskotrar, husvagnar och en lastbil på gården. De har fått låna våran bastu gratis när de velat och så vidare. Och så har jag släppt in/ut deras katt massor med gånger och varit kattvakt i flera veckor.

Det jag vill komma till är väl att om vi hade varit nitiska och otrevliga så hade jag förstått det hela lite bättre.

Det jag vill med det här inlägget är nog mest att gnälla av mig. 🤷 Men råkar någon ha en riktigt smart idé så är ni väl välkomna.

Kräv att de åtgärdar/betalar för varenda grej som inte faller inom normalt slitage.

Men kör inget på sociala medier, det åker du dit på.
 

Liknande trådar

Relationer En vän har råkat skaffa sig en religiös fanatiker som inneboende, redan samma dag som hon flyttade in så uppstod problemen och nu har...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
27 721
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 516
Senast: nickan1
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 225
Senast: Korven
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 416
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp