Strul med hyresgäster under uppsägningstiden

Alternativt om tredje part gått i god för hyresgästerna, då tycker jag nog man kan låta dem veta (sakligt) att det inte fungerat. Hade jag gått i god för någon och denne inte skött sig hade jag faktiskt velat få veta det (även om jag inser att det finns två versioner av vad som hänt).

Jag är rädd om mitt eget rykte och vill vara säker på de jag går i god för.

Då är de inte en oberoende tredje part tycker jag. Jag skulle också vilja veta, det vore hemskt om man gick i god en gång till för nån som inte sköter sig för att man inte fått veta. Men om jag inte har med saken att göra vill jag inte veta och tycker det är fult att berätta. Då kan man lika gärna berätta för nån random person i utlandet som har exakt lika mycket ansvar för beteendet dvs noll.
 
Alternativt om tredje part gått i god för hyresgästerna, då tycker jag nog man kan låta dem veta (sakligt) att det inte fungerat. Hade jag gått i god för någon och denne inte skött sig hade jag faktiskt velat få veta det (även om jag inser att det finns två versioner av vad som hänt).

Jag är rädd om mitt eget rykte och vill vara säker på de jag går i god för.
Det är en vän till oss, som via hennes mamma tipsade oss. Så det är ju egentligen hennes mamma som gått i god för henne :angel: men vi kollade upp henne lite mer noga innan vi hyrde ut, självklart. Eventuellt med tidigare hyresvärd? Jag kommer inte längre ihåg. Jag är i alla fall ganska noga med sånt här 🤷

Och svarar flera:
Fastighetsägarna sa att det var hyreslagen som gällde när jag förklarade situationen.

Pratade sen med lawline som sa att den inte gällde.

Så jag trodde att jag hade lagen på min sida tills igår, då jag faktiskt trodde att fastighetsägarna visste vad dom pratade om, när jag ringde dom för rådgivning.
 
Och varför skulle just lawline ha rätt?
Hur motiverades det?
Att vi endast hyr ut en "lägenhet". Då gäller inte hyreslagen. Det är först om man hyr ut två stycken. Vad jag har läst mig till så verkar det stämma 🤷

Fastighetsägarna sa dock att iom att vi hyrt ut den flera gånger så gäller hyreslagen. Det är bara vid första uthyrningen privatuthyrningslagen gäller, det har jag dock inte hittat lagstöd för, men jag har inte sökt så noga.
 
Att vi endast hyr ut en "lägenhet". Då gäller inte hyreslagen. Det är först om man hyr ut två stycken. Vad jag har läst mig till så verkar det stämma 🤷

Fastighetsägarna sa dock att iom att vi hyrt ut den flera gånger så gäller hyreslagen. Det är bara vid första uthyrningen privatuthyrningslagen gäller, det har jag dock inte hittat lagstöd för, men jag har inte sökt så noga.

Så snårigt!

Oavsett kan de inte strunta i att betala för dörrens reparation/ersättning.
 
Sociala media skulle jag skippa helt där har din sambo rätt. Det kan snabbt bli mycket smutsigt och saker sägas som sedan inte kan as tillbaka och som screenshotas och finnas kvar för evigt. Vet inte hur gamla din fd hyresgäster är, men att ringa deras föräldrar och klaga känns inte heller konstruktivt. Vad ska föräldrarna göra? Betala åt sina barn eller säga åt dem att betala?

Har för mig att du redan har nya på ingång och vet inte hur attraktivt ditt läge är, men om du bor på en mindre ort kan även ryktet om att du och din sambo är gnälliga och ogina och man ska akta sig för att hyra av er också spridas snabbt och skapa problem med framtida hyresgäster. Jobbigt att de vägrar betala men om de håller sig inom lagen så finns det inte så mycket du kan göra, förutom dörren som de ska betala, än att bita igen. Gissar att de också tagit hjälp av en jurist som givit dem samma info som du fått av din och det är därför de nu vägrar betala mer.
 
Sociala media skulle jag skippa helt där har din sambo rätt. Det kan snabbt bli mycket smutsigt och saker sägas som sedan inte kan as tillbaka och som screenshotas och finnas kvar för evigt. Vet inte hur gamla din fd hyresgäster är, men att ringa deras föräldrar och klaga känns inte heller konstruktivt. Vad ska föräldrarna göra? Betala åt sina barn eller säga åt dem att betala?

Har för mig att du redan har nya på ingång och vet inte hur attraktivt ditt läge är, men om du bor på en mindre ort kan även ryktet om att du och din sambo är gnälliga och ogina och man ska akta sig för att hyra av er också spridas snabbt och skapa problem med framtida hyresgäster. Jobbigt att de vägrar betala men om de håller sig inom lagen så finns det inte så mycket du kan göra, förutom dörren som de ska betala, än att bita igen. Gissar att de också tagit hjälp av en jurist som givit dem samma info som du fått av din och det är därför de nu vägrar betala mer.
Det är ett väldigt attraktivt läge och vi kommer inte ha några svårigheter att hitta hyresgäst. Vi har haft många intresserade och kunde välja den vi tycker kändes bäst.

Jag kommer nog aldrig få en krona, men jag har lite svårt med att dom ska få bete sig som skit och inte få någon konsekvens av det hela. Men som sagt, kommer inte använda sociala medier. Det har jag lagt ner helt. Dels för att min sambo inte vill och dels för att jag lyssnar på buke.
 
Usch vilken tråkig situation. Jag förstår att du är frustrerad. Samtidigt som jag själv aldrig hade betalat hyror som jag inte varit tvungen till, så anser jag att de kunnat sköta det snyggare - faktiskt.

Tänker inte skriva en lång rad om hur du bör undvika sociala medier och diverse, för jag förstår att du skrev det där i ren frustration. Jag hoppas det löser sig för dig/er och att det inte påverkar er ekonomiskt allt för mycket. :heart
 
Det skall du inte vara för säker på.
Jag tycker faktiskt att du skall prova saken i domstol.
Börja med att se om Hyresnämnden tar upp ärendet.
Det är kostnadsfritt och principiellt intressant för dem att klarlägga om andra uthyrningen av samna bostad är privatuthyrningslagen.
Helt ärligt, det orkar jag inte. Jag hoppas att våra nya hyresgäster kan flytta in så fort som möjligt, så jag slipper bråka mer med de före detta hyresgästerna. 🤷

Usch vilken tråkig situation. Jag förstår att du är frustrerad. Samtidigt som jag själv aldrig hade betalat hyror som jag inte varit tvungen till, så anser jag att de kunnat sköta det snyggare - faktiskt.

Tänker inte skriva en lång rad om hur du bör undvika sociala medier och diverse, för jag förstår att du skrev det där i ren frustration. Jag hoppas det löser sig för dig/er och att det inte påverkar er ekonomiskt allt för mycket. :heart
Så du skulle skriva på att du ska betala 3 månaders uppsägningstid och muntligt säga att du ska betala dessa och sen inte göra det? Oj.
 
Så du skulle skriva på att du ska betala 3 månaders uppsägningstid och muntligt säga att du ska betala dessa och sen inte göra det? Oj.

Det kan ju vara så att de inte hade koll när de skrev på det och sen när de upptäckte att ni inte har rätt att kräva det (trots kontrakt) så ville de inte betala så mycket pengar i onödan (ur deras synvinkel). Det kan vara dyrt att flytta och att då ligga och betala två hyror mer än vad man egentligen måste kan ju kännas väldigt surt.
 
Helt ärligt, det orkar jag inte. Jag hoppas att våra nya hyresgäster kan flytta in så fort som möjligt, så jag slipper bråka mer med de före detta hyresgästerna. 🤷


Så du skulle skriva på att du ska betala 3 månaders uppsägningstid och muntligt säga att du ska betala dessa och sen inte göra det? Oj.

Som jag skrev - "de hade kunnat sköta det snyggare". Som hyresgäst hade jag kollat upp vad som gällde redan innan jag skrev på kontraktet. Där får de skylla sig själva lite, anser jag. Nu har de ju dock (vad det verkar?) lagen på sin sida och då förstår jag också att de inte vill betala. Jag själv hade som sagt aldrig betalat, men(!) jag hade dock, som sagt, kollat upp vad som gällde innan jag skrev på kontraktet så det blev rätt från början.

Jag står dock fast vid och jag anser det är ruttet av dem att komma dagen innan och inte betala fast de sagt annat.
 
Ta tillfället i akt att kolla upp exakt vad som gäller nu för din typ av uthyrning, så du inte hamnar i samma sits igen.
 
Som hyresgäst hade jag kollat upp vad som gällde redan innan jag skrev på kontraktet. Där får de skylla sig själva lite, anser jag. Nu har de ju dock (vad det verkar?) lagen på sin sida och då förstår jag också att de inte vill betala. Jag själv hade som sagt aldrig betalat, men(!) jag hade dock, som sagt, kollat upp vad som gällde innan jag skrev på kontraktet så det blev rätt från början.
Som hyresVÄRD hade jag velat ha stenkoll på att mitt kontrakt höll sig inom vad lagen säger och att det kontrakt jag själv upprättar är korrekt i alla avseenden.
 
Jag har både hyrt och hyrt ut en lägenhet, och tycker ändå det är hyresvärden som bör vara stensäker på vad som gäller. Som hyresgäst kan man ju skriva på, och sedan göra såhär om lagen säger så.
Jag håller med. Men det är inte helt enkelt när man frågar "proffs" om råd och får två helt skilda svar. 🤷 Jag var säker, men hade tydligen fel ändå.

Generellt:
Jag skulle personligen självklart betala. Jag står för vad jag säger och vad jag skriver under. Men det framgår tydligt i tråden att inte alla gör det. 🤷
 
Jag har både hyrt och hyrt ut en lägenhet, och tycker ändå det är hyresvärden som bör vara stensäker på vad som gäller. Som hyresgäst kan man ju skriva på, och sedan göra såhär om lagen säger så.

Som sagt. Jag skrev hur jag hade gjort. Det är det enda jag kan utgå från. Jag påpekade att de har lagen på sin sida och man förstår att de inte vill betala hyror de inte behöver. Jag däremot hade kollat upp vad som gäller när jag skriver på kontrakt. Oavsett vad det gäller. Även om man förlitar sig på att den som hyr ut har koll så är det inte alltid så. Speciellt inte om man hyr av en privatperson. Då vill man ju vara noga med att allt blir rätt för sin egen del både under tiden man bor där samt när man ska flytta ut.
 

Liknande trådar

Relationer En vän har råkat skaffa sig en religiös fanatiker som inneboende, redan samma dag som hon flyttade in så uppstod problemen och nu har...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
27 605
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 492
Senast: nickan1
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 146
Senast: Korven
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 387
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp