Strul med hyresgäster under uppsägningstiden

Det som är fult av hyresgästerna är ju att komma med kravet om kortare uppsägningstid under uppsägningstiden. Det hade ju varit lämpligt att ta det redan vid själva uppsägningen.
Över huvud taget så tycker jag illa om "fulspel".
Raka rör och alla kort på bordet så kan man lösa det mesta. Men om någon försöker att lura mig så blir det strikt enligt lagen och domstol om det behövs. Jag har faktiskt ingen lust att trassla mera.

Jag håller också med att det är bäst att lägga alla korten på bordet och vara ärlig. Men när hyresgästerna gjorde det blev det ju bråk från hyresvärdens sida, hot om att bli uthängda och sprida dåligt rykte om hyresgästerna, och hyresgästernas saker i förrådet blev inlåsta, så att hyresgästerna skulle tvingas möta hyresvärdarna för att fortsätta bråket, för att få sina saker.
Med en sån hyresvärd som inte riktigt går att prata med på ett lugnt och professionellt sätt med skulle jag försökte bara ta mina saker och gå vidare, om jag nu hade laglig rätt att göra det.
 
Kan tillägga att jag har ingått avtal jag från början vetat inte håller vid en rättslig prövning. Få stallplatsavtal håller sig inom lagens råmärken t ex. Det har jag inte dividerat om vid undertecknandet utan bara kallt konstaterat att ska jag säga upp mig, kommer det inte att hålla att försöka utkräva mig på fler månadshyror än x.

Vill en hålla på med business får en också ta ansvar för sin del av avtalet. I det här fallet är ju hyresvärden den starkare parten, och som ovan påtalats - den som varit aggressiv, professionell och hotfull.
 
Kan tillägga att jag har ingått avtal jag från början vetat inte håller vid en rättslig prövning. Få stallplatsavtal håller sig inom lagens råmärken t ex. Det har jag inte dividerat om vid undertecknandet utan bara kallt konstaterat att ska jag säga upp mig, kommer det inte att hålla att försöka utkräva mig på fler månadshyror än x.

Vill en hålla på med business får en också ta ansvar för sin del av avtalet. I det här fallet är ju hyresvärden den starkare parten, och som ovan påtalats - den som varit aggressiv, professionell och hotfull.
Aggressiv? Det är först efter de brutit avtalet och vägrat betala hyran som jag blev arg, dvs dagen då hyran skulle in. Jag har varit saklig och tydlig och kollat upp vad som gäller innan jag pratat med dom. Ringt jurist innan osv.

Det jag hade önskat var att de hade varit tydliga vid uppsägningen. Vi kommer endast betala en hyra, punkt. Då hade vi haft en chans att ha en hyresgäst redo att flytta in efter en månad. Nu tjafsade dom först, gav sig och sa att dom skulle betala hyran för en månad sen. Bad om ursäkt för att dom betett sig illa. Därefter kommer dom dagen innan hyras ska betalas och säger att dom ska vägra betala. Vi har alltså inte en chans att göra något åt situationen, då vi redan har skrivit på med en hyresgäst som ska flytta in efter 3 månaders uppsägningstid.
 
Aggressiv? Det är först efter de brutit avtalet och vägrat betala hyran som jag blev arg, dvs dagen då hyran skulle in. Jag har varit saklig och tydlig och kollat upp vad som gäller innan jag pratat med dom. Ringt jurist innan osv.

Det jag hade önskat var att de hade varit tydliga vid uppsägningen. Vi kommer endast betala en hyra, punkt. Då hade vi haft en chans att ha en hyresgäst redo att flytta in efter en månad. Nu tjafsade dom först, gav sig och sa att dom skulle betala hyran för en månad sen. Bad om ursäkt för att dom betett sig illa. Därefter kommer dom dagen innan hyras ska betalas och säger att dom ska vägra betala. Vi har alltså inte en chans att göra något åt situationen, då vi redan har skrivit på med en hyresgäst som ska flytta in efter 3 månaders uppsägningstid.

I grund och botten är ni ju väldigt osäkra på om ni har ett giltigt avtal. Det hade väl bara varit att släppa det från er sida från första början - släppa dem med en månad eftersom det var vad de ville. Då hade ni haft den kontroll på situationen ni nu lämnade till vad du själv beskriver som opålitliga hyresgäster. Verkar jättedumt.

Allt detta om att de skulle lämna sitt eget golv till er, funderingar kring hur mycket ta betalt för hål i väggen, låsa in deras grejor, trasha på sociala medier, ringa föräldrar - hur tycker du själv att det ser ut rent affärsmässigt? Fundera på hur ni framstår som hyresvärdar, objektivt sett.
 
I grund och botten är ni ju väldigt osäkra på om ni har ett giltigt avtal. Det hade väl bara varit att släppa det från er sida från första början - släppa dem med en månad eftersom det var vad de ville. Då hade ni haft den kontroll på situationen ni nu lämnade till vad du själv beskriver som opålitliga hyresgäster. Verkar jättedumt.

Allt detta om att de skulle lämna sitt eget golv till er, funderingar kring hur mycket ta betalt för hål i väggen, låsa in deras grejor, trasha på sociala medier, ringa föräldrar - hur tycker du själv att det ser ut rent affärsmässigt? Fundera på hur ni framstår som hyresvärdar, objektivt sett.
Jag var helt säker, tills för någon dag sen. Ringde en jurist direkt som sa att det var hyreslagen som gällde. Ringde en till jurist häromdagen som sa att den inte gjorde det. När till och med juristerna tolkar lagen olika så är det inte helt enkelt.

Angående golvet så sa vi att de fick ta golvet, men åtgärda alla skador de gjort på befintligt golv/vägg. Detta efter vi pratat med en jurist om vad som gällde.

Jag tror att vi framstår som bra hyresvärdar. Vi har låtit hyresgästerna använda bastu gratis hur ofta de velat, haft massor av fordon och släpar på gården, haft fester på "vår" del av gården, fått göra om precis som dom velat och betalat allt material. Lånat ut grejer osv osv. Vaktat deras katt i veckor.

Att vi blir sura, då de bryter mot ett kontrakt de skrivit på och ett löfte de muntligt gett, det tycker jag inte är ett dugg orimligt. För deras skull har vi försökt hitta en hyresgäst som kan flytta in så fort som möjligt, så de skulle få slippa åtminstone en uppsägningsmånad.

Hade de bara följt vad de lovat så hade jag inte ens brytt mig om skadan på ytterdörren, för jag tänkte vara lite shyst 🤷
 
Skit samma, jag blir bara arg så fort jag tänker på det här. Jag ska försöka släppa det och njuta av sommaren och strax ett glas rosé. Hoppas att karma slår till och dom får en stor vattenskada eller något :laugh:

Tack för alla tips och råd, jag undanbeder mig mer kritik, jag har förstått att vissa av er tycker att jag är en idiot. 🤷
 
Jag var helt säker, tills för någon dag sen. Ringde en jurist direkt som sa att det var hyreslagen som gällde. Ringde en till jurist häromdagen som sa att den inte gjorde det. När till och med juristerna tolkar lagen olika så är det inte helt enkelt.

Du måste ha en jurist som gör en utredning för din verksamhet, inte överskådligt redogör för förhållandet så som de ser det m e m allmän. Det kostar en slant men är ju nödvändigt för verksamheten. Att kosta ptå en genomgång av kontrakt tycker jag är väldigt basic i en rörelse.
Angående golvet så sa vi att de fick ta golvet, men åtgärda alla skador de gjort på befintligt golv/vägg. Detta efter vi pratat med en jurist om vad som gällde.
Men precis. Ni var först säkra på att golvet var ert, sedan konsulterade ni en jurist och då först ändrade ni er att de fick ta med det som faktiskt var deras redan från början. Återställande är självklart.

Jag tror att vi framstår som bra hyresvärdar. Vi har låtit hyresgästerna använda bastu gratis hur ofta de velat, haft massor av fordon och släpar på gården, haft fester på "vår" del av gården, fått göra om precis som dom velat och betalat allt material. Lånat ut grejer osv osv. Vaktat deras katt i veckor.
Snällthet i affärsrelationer ska brukas med försiktighet, särskilt om du förväntar dig något tillbaka. Gör du det som image - visst, men du kan inte räkna hem det med att andra ska ge av sig privat för att din verksamhet ska fungera bra/bättre. Skilj på privat och business.

Att vi blir sura, då de bryter mot ett kontrakt de skrivit på och ett löfte de muntligt gett, det tycker jag inte är ett dugg orimligt.

Ett kontrakt de inte är bundna till och ett löfte de givit under påtryckning eftersom det blev obehagligt. Jo, jag tycker det är orimligt att bli sur för att någon inte vill stötta din affärsrörelse med sin privatekonomi. Trots att det råder så stor oklarhet kring kontraktet.

Det är läropengar. Gör om, gör rätt. Börja med ett vettigt kontrakt som håller så alla vet vad som gäller.
 
Ni skall hävda att det är näringsverksamhet.
Skall ni hyra ut igen så är det klockrent.

https://www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/bostadsratt/hyra-ut-egen-bostad/
Önskar att jag kunnat hänvisa till det när min sista hyresgäst flyttade (ja, kommer nog aldrig mer att hyra ut...)
Hade under ca 10 års tid hyrt ut ett hus på min gård, allt inom min näringsverksamhet. Hyresgästen säger upp, och försvinner över en natt:confused:
Hänvisade till hyresnämnden och när jag kontaktade dem sa de att hen hade rätt... Iom att jag inte hade minst tre fastighete
Ni skall hävda att det är näringsverksamhet.
Skall ni hyra ut igen så är det klockrent.

https://www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/bostadsratt/hyra-ut-egen-bostad/
Fast det hjälpte inte mig....
Hyrde ut ett hus på gården i ca 15 års tid, de sista10 åren inom näringsverksamheten, dvs företaget.
Fick problem med sista hyresgästen som bara drog, och hyresnämnden gav hen rätt, då det inte räknades som näringsverksamhet då det var färre än tre boenden som hyrdes ut :cautious:

Kommer troligen aldrig mer att hyra ut, har varit mer trassel än det är värt...
 
Önskar att jag kunnat hänvisa till det när min sista hyresgäst flyttade (ja, kommer nog aldrig mer att hyra ut...)
Hade under ca 10 års tid hyrt ut ett hus på min gård, allt inom min näringsverksamhet. Hyresgästen säger upp, och försvinner över en natt:confused:
Hänvisade till hyresnämnden och när jag kontaktade dem sa de att hen hade rätt... Iom att jag inte hade minst tre fastighete

Fast det hjälpte inte mig....
Hyrde ut ett hus på gården i ca 15 års tid, de sista10 åren inom näringsverksamheten, dvs företaget.
Fick problem med sista hyresgästen som bara drog, och hyresnämnden gav hen rätt, då det inte räknades som näringsverksamhet då det var färre än tre boenden som hyrdes ut :cautious:

Kommer troligen aldrig mer att hyra ut, har varit mer trassel än det är värt...
Så tråkigt att höra! Jag tycker att det är mycket positivt att hyra ut stugan vi har. Dels för pengarna såklart. Men även för att det känns bättre att den används än står tom. Det finns mer folk på gården, vilket gör att risken för inbrott minskar. Och de få gånger vi själva åker bort så brukar vi kunna be hyresgästen om hjälp med att se till hönsen eller vattna någon blomma.

Man får helt enkelt vara beredd på att folk har olika syn på hur man beter sig. 🤷 Jag skulle aldrig någonsin försöka smita undan något. Jag har haft det knapert i perioder och inte klarat av att betala vissa räkningar. Det har jag tex löst med att dela upp/skjuta upp betalning efter samtal med den som skulle ha pengarna. Det finns inte i min värld att jag skulle försöka smita undan något, bara för att jag kunde.
 
De kanske blivit medvetna först efter uppsägningen att hyresvärden kör fulspel.
Jag tycker nog att vi inte säkert kan veta det.
Om det är Jordabalken som gäller så är det ju inget fulspel.
Näringsverksamhet skall vara affärsmässig och långsiktig.
Huset har varit uthyrt i många år och det är tänkt att fortsätta vara uthyrt under överskådlig framtid.
I min värld så kvalar det in som näringsverksamhet.
Hyresgästen har haft lång tid på sig att bestrida uppsägningstiden. Hela hyrestiden faktiskt.
 
Vill en hålla på med business får en också ta ansvar för sin del av avtalet. I det här fallet är ju hyresvärden den starkare parten, och som ovan påtalats - den som varit aggressiv, professionell och hotfull.
Ja man måste ju hålla reda på vad som gäller.
Och när man har fel så får man be om ursäkt och rätta upp sig.
De gånger som man tror att man har rätt så uppför man sig korrekt och tar det hela i Domstol.
Det är faktiskt inte tillåtet att ta saken i egna händer och låsa in saker och hota om offentlig uthängning.

Jag har då verkligen haft min beskärda del av eländiga hyresgäster och tålamod är den egenskap man mest behöver.
 
Du måste ha en jurist som gör en utredning för din verksamhet, inte överskådligt redogör för förhållandet så som de ser det m e m allmän. Det kostar en slant men är ju nödvändigt för verksamheten. Att kosta ptå en genomgång av kontrakt tycker jag är väldigt basic i en rörelse.
Det räcker inte för att vara säker.
Säker blir man först efter prövning i Domstol, vilket en seriös jurist upplyser om.
Så när man väl har kommit i konflikt är det billigast, enklast och tydligast att pröva kontraktet i Hyresnämnden.
Där så får man ett svar som gäller.
 
Fick problem med sista hyresgästen som bara drog, och hyresnämnden gav hen rätt, då det inte räknades som näringsverksamhet då det var färre än tre boenden som hyrdes ut :cautious:
Så märkligt.
Det skulle ju betyda att varje upplåtelse i rad räknas som en första upplåtelse.
Men en bra sak är ju då att den som hyr ut alltid kan bli av med sin hyresgäst på 3 månaders varsel. Det hade ju jag haft nytta av. För mig kunde det gärna vara på dagen i vissa fall.

Prövades det i Hyresnämnden eller frågade du bara?
 
Så tråkigt att höra! Jag tycker att det är mycket positivt att hyra ut stugan vi har. Dels för pengarna såklart. Men även för att det känns bättre att den används än står tom. Det finns mer folk på gården, vilket gör att risken för inbrott minskar. Och de få gånger vi själva åker bort så brukar vi kunna be hyresgästen om hjälp med att se till hönsen eller vattna någon blomma.

Man får helt enkelt vara beredd på att folk har olika syn på hur man beter sig. 🤷 Jag skulle aldrig någonsin försöka smita undan något. Jag har haft det knapert i perioder och inte klarat av att betala vissa räkningar. Det har jag tex löst med att dela upp/skjuta upp betalning efter samtal med den som skulle ha pengarna. Det finns inte i min värld att jag skulle försöka smita undan något, bara för att jag kunde.
Fast ur en hyresgästs synvinkel har du försökt smita undan en lag som inte går att avtala bort. De tänker nog också att de hädanefter får vara beredda på att en hyresvärd beter sig ”olika”, dvs hotfullt och oprofessionellt 🤷🏻‍♀️
 
Kan tillägga att jag har ingått avtal jag från början vetat inte håller vid en rättslig prövning. Få stallplatsavtal håller sig inom lagens råmärken t ex. Det har jag inte dividerat om vid undertecknandet utan bara kallt konstaterat att ska jag säga upp mig, kommer det inte att hålla att försöka utkräva mig på fler månadshyror än x.

Vill en hålla på med business får en också ta ansvar för sin del av avtalet. I det här fallet är ju hyresvärden den starkare parten, och som ovan påtalats - den som varit aggressiv, professionell och hotfull.
Jag har också skrivit på ett sådant avtal, en bostad där kontraktet angav att jag avsade mig dispositionsrätten. Den går inte att avtala bort (inte i det aktuella fallet iaf). Men jag skrev på, hade enbart för avsikt att bo där ett år och var nöjd med det. Hade jag påpekat att det inte gick att avtala bort hade de nog valt en annan hyresgäst och jag ville ändå bo där.
 
Som jurist så känner jag mig trygg med att säkert säga att de hade rätt till bara en månads uppsägningstid. Du ska uppmana dem, mejl är bra, att snarast avhämta sin egendom. Du har rätt att få ersättning för kostnader, även kostnad om du behövt flytta egendomen för att kunna använda utrymmet. Du har även (ett visst) ansvar för att egendomen de lämnat inte förstörs eller försvinner (stjäls). Du behöver (ska!) inte lämna över egendomen innan de betalat dig för ev kostnader du haft för förvaringen. När tre månader gått efter din skriftliga uppmaning att hämta prylarna så är dom dina! Är egendomen helt värdelös (dokumentera med foton isåfall!) så kan du utan vidare köra den till tippen första dagen och skicka dem räkningen för detta. Det rekommenderar jag dock inte. För fordon gäller lite andra regler. Även kvarlämnade saker utomhus blir dina 3 månader efter din anmodan. (Inte efter avflyttning elleruppsägninsdag). Hundgnag på dörr är inte normalt slitage, de ska ersätta. Återställande av väggar efter limmade lister osv ska de göra innan de lämnar bostaden. Ni kan komma överens om att de gör det efter men då är du snäll. Du kan ju hyra ut till någon annan men inte om de samtidigt ska ha tillträde till bostaden! Hålen i väggarna kan jag inget säga om. Du bör om du inte redan gjort det anmoda dem att avhämta sina saker, ordna offert på återställande av dörren och fråga dem hur de har tänkt om golvet och även när de har tänkt sig att göra detta. Du har inte rätt att hålla deras saker inlåsta tills de betalat för dörren men väl tills de betalat för förvaringen sv sakerna. Jag förstår att du är besviken på hur de gjort när du varit snäll. Hoppas ni kommer överens och önskar dig lycka till! Det bästa är att komma överens.
 

Liknande trådar

Relationer En vän har råkat skaffa sig en religiös fanatiker som inneboende, redan samma dag som hon flyttade in så uppstod problemen och nu har...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
27 602
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 492
Senast: nickan1
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 146
Senast: Korven
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 386
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp