Strulande bil - åka hem eller lämna in i annan stad?

cherie

Trådstartare
Idag när jag åkte på motorvägen mellan Norrköping och Stockholm började plötsligt motorlampan i bilen lysa och bilen började gå dåligt. När vi stannade på en mack så vibrerade/skakade bilen på tomgång. Vi hittade en bilmeck bara några minuter bort, så vi åkte dit och kollade felkoden som tydligen varnade för typ tändspole, tändkasett el tändstift. Bilmekanikern sa också att det var ett ganska vanligt fel att någon kabel till tändspolen glappade på vår bilmodell (Opel Astra). Han släckte lampan och strax därefter började bilen gå ungefär som vanligt (svårt att avgöra när man är lite på spänn och känner av hela tiden). Den gick så de 6-7 mil som var kvar till Sthlm. Lampan lyser fortfarande inte igen.

Nu är jag lite i valet och kvalet om jag ska försöka köra hem bilen ca 20 mil igen och lämna in den i hemstaden, eller om jag ska lämna in bilen här i Sthlm och att mina föräldrar få ta hand om den tills jag kommer nästa gång. Hur skulle ni göra? Jag kan inte mycket om bilar och vet inte om jag är överdrivet harig som lutar åt att ta tåget hem och lämna in bilen här.
 
Om bilmekanikern inte sa att det kunde få allvarliga konsekvenser (typ att motorn tar skada) så hade jag åkt med bilen.
Har du motorförsäkring på bilen?
 
@Sofie.S Vi försökte fråga bilmekanikern om risk för större skada om vi åkte vidare långt, men vi fick inte nåt riktigt svar. Det var lite svårt med språket. Vi har ingen motorförsäkring.

@Flixon Vad för problem var samma menar du? Vad handlade det om då?
 
Minns inte om det var tändspole eller kassett, men den gick knackigt och lät lite knepigt. Fick tid en ellee två veckor senare på verkstad och kördesom vanligt tills dess, inget problem!
 
Min bil rasade 10 mil hemifrån, jag fick ta tåget hem. På min var det generatorn.
Men om det är generatorn slutar den ladda. Skadar inte bilen väl. Fixad generator och den funkar som förut?

Krångel med tändningen ger knackig gång. Spontant känns det mindre farligt eller dyrt.
Dessutom så är ju lampan släckt!
Helt fräckt så anser jag att om inga lampor lyser så är bilen frisk. ;)

/tanten som haft många bilar och därmed tröskat igenom många olika typer av fel :D
 
@WBanna Ja. Har den motorförsäkring då?

@tanten Jag råkade googla igår och läste nåt att om bilen går på tex tre av fyra cylindrar (och det har väl nåt med tändstift/tändspolar etc att göra?) och man körde vidare långt så kunde man tex paja katalysatorn. Vet ej om det stämmer.
 
@WBanna Ja. Har den motorförsäkring då?

@tanten Jag råkade googla igår och läste nåt att om bilen går på tex tre av fyra cylindrar (och det har väl nåt med tändstift/tändspolar etc att göra?) och man körde vidare långt så kunde man tex paja katalysatorn. Vet ej om det stämmer.

Ja, då har du maskinskadeförsäkring. Sen beror det på hur gammal din bil och hur långt den har rullat. Har för mig att gränsen går vid 8000 mil och 8 år.

Testa att byta stiften först, på många bilar är det både enkelt och billigt. Har råkat ut för samma sak själv ett par gånger; första gången hade ett stift pajat och andra gången var det tändspolen.
 
@WBanna Ja. Har den motorförsäkring då?

@tanten Jag råkade googla igår och läste nåt att om bilen går på tex tre av fyra cylindrar (och det har väl nåt med tändstift/tändspolar etc att göra?) och man körde vidare långt så kunde man tex paja katalysatorn. Vet ej om det stämmer.
En bil som går på tre cylindrar och inga varningslampor lyser? Låter otänkbart.

Plus att man knappast kan köra en bil som går på tre cylindrar och tro att den funkar som vanligt - vilket TS bil verkar göra. Tro mig, man märker om den gör det.
 
Tack hörni. Kanske ska prova att åka hem med bilen ändå. Kommer dock vara lite på spänn hela resan om den kommer börja gå dåligt igen. Hur dåligt måste bilen gå för att ni inte ska fortsätta köra med den? Jag tänker om den börjar gå dåligt efter säg 10 mil och det är lika långt kvar hem.
 
@tanten Alltså bilmecken släckte ju av varningslampan, men om det vore ordentligt fel borde den väl börjat lysa de 6 milen jag åkte sen?
 
@tanten Alltså bilmecken släckte ju av varningslampan, men om det vore ordentligt fel borde den väl börjat lysa de 6 milen jag åkte sen?
Alltså - jag är inte bilmekaniker.
Men min logik säger att om lampan släcktes så borde den börja lysa igen om fel uppstår igen.

I mitt huvud är lampor nåt som börjar lysa är det blir fel. Sedan lyser de tills felet försvinner eller lampan släcks.
Det är inte så att lampans funktion släcks. Varningslampor tänds för att det finns något att varna för. Finns en varning så tänds lampan igen.

Jag har haft en envis lampa om motorfel som lyste. Det var ett bränslefilter som var igenkleggat. Jag köde ändå eftersom bilen funkade som vanligt. Lampan släcktes när det var varmare ute. Verkstaden bytte filter och allt var bra sen.

En enkel åtgärd - om du är väldigt orolig - vore väl att åka in på en mack och byta tändstift?
 
Tack hörni. Kanske ska prova att åka hem med bilen ändå. Kommer dock vara lite på spänn hela resan om den kommer börja gå dåligt igen. Hur dåligt måste bilen gå för att ni inte ska fortsätta köra med den? Jag tänker om den börjar gå dåligt efter säg 10 mil och det är lika långt kvar hem.

Personligen hade jag kört (och håller fö med @tanten). Det enda jag ser som kritiskt och akut är om oljelampan börjar lysa. Jag har kört min gamla Saab med motorlampan tänd i några år :D

Sedan är det inte hela världen om det skulle bli så illa att det blir en bärgning. Det är sådant som händer.

Edit: Nu är jag iofs rätt obrydd när det gäller knackiga bilar... jag har kört för många rishögar för att hetsa upp mig :angel:
 
Personligen hade jag kört (och håller fö med @tanten). Det enda jag ser som kritiskt och akut är om oljelampan börjar lysa. Jag har kört min gamla Saab med motorlampan tänd i några år :D
[...]

Skönt att läsa - det är inte bara jag!:D På min förra bil (VW Golf 2002) lyste motorlampan de sista typ fyra åren jag hade den. Släckte den varje år till besiktningen, bilen gick igenom och efter viss tid tändes lampan igen. Jag hade bilen på verkstad då och då, men det blev aldrig helt klarlagt vad det var för fel. Min bilmek sa att eftersom bilen gick och gick bra + aldrig hade några problem på besiktningen så skippade han att felsöka vidare när han kollat de vanligaste orsakerna.

Bilen gick även ojämt på tomgång ibland, men den var otroligt trogen och driftsäker. Startade alltid. :love:

@cherie - som jag misstänker framgår hade jag kört. Och inte oroat mig. Om oljelampan lyser däremot...
 
Jag hade en bil som blev knäpp i Gimo varje gång jag körde mot kusten, på vägen hem blev bilen bra i Gimo. Tydligen nån klimatzon där. Det visade sig att jag hade en pytteliten spricka i fördelardosan så det kom in fukt där. Lätt fixat och bilen blev OK
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp