Struligt år i år?

D

Donauschwalbe

Är det fler än jag som inte får mitt sto dräktigt (trots toppensperma)? På min station sa de att det till och med är svårt att få kossorna dräktiga i år!
Kanske pga det skitväder som aldrig vill släppa greppet och ge plats för sol och värme...:(
 
Sv: Struligt år i år?

Här fungerar det nog bättre än någonsin. Jag tror inte vädret spelar nån roll, faktiskt.
Fast vädret är bra att skylla på när det krånglar.:angel: Varje år hör man att det är vädrets fel att det är:
*korta brunster
*långa brunster
*dödfödslar
*dåligt dräktighetsresultat
*många resorberingar
*kvarstående gulkroppar
*osv.

Jag tror mer på slumpen...
 
Sv: Struligt år i år?

På den stationen jag har varit så har ovanligt många ston först inte kommit i brunst och när de sedan väl har gjort det har de varit brunstiga ovanligt länge. De som har seminerats har dock haft en "normal" dräktighetsprocent. Mitt eget sto fick till slut sprutas igång, nu är hon färdigseminerad, så jag hoppas att det har tagit sig.
 
Sv: Struligt år i år?

Donauschwalbe skrev:
Är det fler än jag som inte får mitt sto dräktigt (trots toppensperma)? På min station sa de att det till och med är svårt att få kossorna dräktiga i år!
Kanske pga det skitväder som aldrig vill släppa greppet och ge plats för sol och värme...:(
:confused: Då gick hon om igen då ? Eller ?

Helle
 
Sv: Struligt år i år?

Hon har inte ovulerat och semineras igen i morgon. De började seminera i förra veckan!:eek:
 
Sv: Struligt år i år?

Två av våra ston har bara fått ett språng och har ej visat någon brunst efter det. Så här fungerar det iaf.
 
Sv: Struligt år i år?

Donauschwalbe skrev:
Hon har inte ovulerat och semineras igen i morgon. De började seminera i förra veckan!:eek:
Det där ordnar sig ska du se, så ta det lugnt ! ;) Hon tar sig nog så småningom...Alla förutsättningar finns ju. Och på våren försommaren kan brunsterna vara lite långa...

Helen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Struligt år i år?

Visst blir brunsterna kortare när det är sommarvarmt och stannar upp när det blir kallt och ruskväder, så mycket har jag hållit på betäckningar att jag vet att det finns ett samband
 
Sv: Struligt år i år?

Jag tror inte det har med vädret att göra, det har man skyllt på i alla tider tycker jag, nä det är nog slumpen helt enkelt! Betäckte två ston förra året, ingen blev dräktig så jag gav upp och sålde dem! De har funkat bra innan och enligt sem stationen såg de bra ut invändigt och hade inga infektioner. Ibland vill det sig helt enketl inte! Men det är ju långt kvar på säsongen så lycka till!
 
Sv: Struligt år i år?

Helt klart är det problem lite här och var i landet, enligt flera olika veterinärer. Stona går över i dräktigheten, en del brunstar, men har inga ägg.
Kanske inte beror på vädret i sig för alla, utan jag tror det har med ljuset att göra.
Ser en skillnad på hästar som gått ute till sena kvällen under vintern, mot de som kommit in tidigare och fått stå i ljusets sken, ett par timmar innan läggdags.
Jag tänkte efter lite, och kom då på att mitt sto alltid genom åren, kommit in på eftermiddagarna, och har alltid varit som en klocka vad gäller brunsterna.
I vintras fick hon gå ute till sent, och för första gången har det varit krångel. Fällningen blev sen (fast hon gått m täcke). När hon skulle betäckas gick hon i brunst, men slutade aldrig stå för hingsten, och blev ej heller dräktig, utan brunstade om. Inte heller då blev hon dräktig, men vid ultraljud konstaterades att hon inte hade kommit i gång än.
Nu är hon dock kollad igen, och vet sa att det är bara att betäcka när hon kommer i brunst :D
Ett gammalt spörsmål är ju att man inte ska betäcka förrän dom fällt av ordentligt, och det kanske ligger något i det? Vad säger ni andra?
 
Sv: Struligt år i år?

Håller med Burra, ha dock inga problem i år, inga omlöp på någon av hingstarna ännu. Min stationsveterinär som har flera stora halvblod/trav och galoppstuterier var här i går och dräktighetsundersökte och tyckte precis som jag att det var ett helt okey år.
 
Sv: Struligt år i år?

kan inte klaga, har 100% dräktigt. Så vädret spelar inte någon roll hos oss i varjefall.
Winter
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag tänkte att jag skulle försöka använda mina smycken mer. Både armband , halsband och alternera örhängen oftare.:D Nu ligger det bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 173
Senast: Avalbane
·
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 734
Senast: Wille
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 422
Senast: Ramona
·
Hemmet Jag misstänker att min Google Nest wifi-router har problem. Wifit går av och på hela tiden random långa stunder. Än så länge verkar...
Svar
4
· Visningar
509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp