strup pipning

B

biven

Hej
Jag känner mig hemsk.
Har nu varit orolig över varför min häst beter sig som hon gör. hon bockar och lever loppan när man ska korta henne i galoppen, åkte tillbaka till veterinären med henne då hon hade problem med bakbenen och stora inflammationer.
han sa att hon var hur bra som helst vilket gjorde mig jätteglad. Jag bad honom kolla i luftrören då jag undrade varför hon alltid hostar till precis när jag börjar rida? då visade sig att ena hennes klaff i luftröret är förlamat, som då kallas för struppipning!!! här rider jag på min stackars häst, och så kan hon inte andas när jag försöker samla henne! hur hemsk känner man sig inte!!
det värsta är att jag inte kan sluta träna henne, för hon måste sätta muskler i bakbenen för att bli bättre i sina knän, så hon inte får tillbaka inflammationerna! men jag vill ju inte rida hårt för då kan hon inte andas, och fortsättning följer.
Hur ska jag göra? veterinären från tyskland som ska göra operationen kommer inte förrän i slutet på maj, och då ska hästen så i liten rasthage i en månad! och då är det ju dags för sommarbete!! ska jag göra operationen innan, eller nästa gång han kommer som är i september??
för i augusti vill jag ju inte göra det då det är rötmånad, ska jag låta henne gå så länge med detta? och hur länge ska man tro att hon har haft det!!
FÅR MAGSÅR!!!
 
Det finns väl fler än en veterinär. Jag körde upp min till Mälarkliniken, och nu är han snart ihopläkt, och förhoppningsvis kvitt problemen.
 
Jag har för mig att ATg,Kalmar opererade en ridskolehäst för många år sen,utan komplikationer.Kolla med de,det är ju inte så långt från Växjö.
 
Det är bara det att det har varit mycket diskussioner om fast protes och rörlig(elastisk) protes
och tysken är den enda i sverige som gör den operationen med en elastisk protes.
och jag tror på det.... men nu har jag fått tid redan den 7/4, så då tar jag den, för då kan hon ju gå på sommarbete, om hon står inne april och maj månad..
det blir bra(hoppas jag)
ska även höra om dom kan passa på att operera hennes lösa benbit i knäleden...

USCH!! jag mår illa
 
Enligt den beskrivningen jag fick om struppipning och när jag fick titta ner i min hästs luftstrupe, så var det som en klaff som skulle åka upp och ner för att hästen ska få in luft och även slutas tät när hon äter så hon inte får mat i luftstrupen. En av klaffarna är förlamad och därav struppipningen. En tysk veterinär kommer och sätter in en elastisk protes (en klaff) som får hjälp av den andra klaffen att öppnas och slutas när hon andas, så hon får in luft och även sluter klaffen när hon äter så hon som sagt var inte får in mat i luftstrupen.
en fast protes skulle sätta upp klaffen så hon får luft, men den sluter inte när hon ska äta.
Så det är skillnad där.
Har däremot inte fått höra så mycket om fast protes.

Det är vad jag har fått förklarat för mig.
Hepp!
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
718
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 818
Senast: Piaff
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 279
Senast: AbCdE
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 992
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp