Struppipning

Wysiwyg

Trådstartare
Vad är era erfarenheter kring struppipning? Operation? Försäkringsbolag? Väderberoende? Vad klarar hästen för träning etc? Förstår att det är lite olika beroende på grad. Kan struppipning förvärras så att det är milt först och sen kräver operation?

Finns några speciella omvårdnadsstrategier eller sådant man ska tänka på med struppipande häst?
 
Min valack som jag tränade och tävlade msv dressyr med hade struppipning. Han var utbildad upp till svår dressyr men såldes relativt billigt pga struppipningen. Han var då opererad för den men under den första tiden hos mig lossnade ett eller båda banden som de hade opererat fast. Vad jag förstår så är det tydligen inte helt ovanligt. Han började då låta så som struppipare gör men enbart när vi galopperade. Eftersom att han hade reservation för halsproblem, vi inte har någon klinik närmare än 80 mil som opererar och att han funkade rätt bra ändå så gjorde jag ingenting åt det. Dock så anpassade jag träningen lite och vi tränade alltid mycket i skritt. Sedan fick han aldrig vila någon löngre period eftersom att det då skulle bli svårt att kunna bygga upp en bra kondition igen. Men i stort sett red jag som vanligt förutom att han inte kunde galoppera lika länge som en häst utan struppipning. Han var stor, 176 i mkh och en regäl kille. Jag tyckte att hans problem blev lite värre på hösten när det var fuktigt och dimmigt ute. Men han var pigg och glad och orkade utan problem ett vanligt ridpass.
Sålde honom och hos nya ägaren fick han problem med bakbenen och blev därmed ståendes en del. Fick tillbaka honom två år senare när han avslutat sin tävlingskarriär och jag skulle ha honom som skogsmulle häst. Men då hade han fått kraftigt försämrad kondition och det var svårt att bygga upp den igen pga struppipningen.
Har haft en annan häst som jag misstänkte struppipning på men inte hade det konstaterat. Hon lät bara ibland och främst när hon var stressad så jag kopplade mest ihop den andningen med stress. Men hos den andra ägaren efter att jag sålt henne så opererades hon för struppipning och då försvann tydligen en del av den stress hon ibland byggde upp.
 
@Kristall10 Tack för bra beskrivning! Får jag fråga var du bor någonstans? Bor själv i Västerbotten efter kusten. Är väl en av anledningarna till att jag är tveksam till att köpa en struppipande häst även om den är lindrig, verkar inte vara någon klinik i närheten som utför operationen.. Och vad jag förstår kan det ju förvärras.
 
@Kristall10 Tack för bra beskrivning! Får jag fråga var du bor någonstans? Bor själv i Västerbotten efter kusten. Är väl en av anledningarna till att jag är tveksam till att köpa en struppipande häst även om den är lindrig, verkar inte vara någon klinik i närheten som utför operationen.. Och vad jag förstår kan det ju förvärras.
Bor strax utanför Skellefteå 😊
Jag skulle inte köpa en struppipare igen om jag inte hade tid och ekonomi att låta operera den söderut.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 163
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 948
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 186
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 056

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Förskoletid som timvik
  • Vad läser du just nu?
  • Slipa ner ett IKEA bord

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp