Stryka reservation

Tussemaja

Trådstartare
Häst med lös benbit i kota. Varit halt av detta men nu efter behandling ohalt och ska sättas igång så får vi se hur det går. Hästen är över 4 år och inte försäkrad hela tiden från föl, därför betalar inte försäkringsbolaget ersättning för eventuell op. Och nu har det satts en reservation som - antar jag- omfattar alla hältor oavsett ben. Är det nån som varit i samma situation och där det blivit möjligt att senare , efter operation, ta bort reservationen? Det är ju tungt att dras med en hält-reservation resten av hästen liv (är bara 6) Vad kostar en operation på ett ungefär idag?
 
Sv: Stryka reservation

.. lägger till ett par frågor: Om man får reservation på ett ben till följd av lös benbit, Kommer då reservationen att omfatta alla benen, och alla sorters hältor? Gäller reservationen även tex fång - som ju inte har ett dugg med lös benbit att göra?
 
Sv: Stryka reservation

Det borde den inte göra utan reservationen brukar gälla problem orsakade av den aktuella skadan/benbiten etc. Kan även gälla alla problem med hältor på just det specifika benet lite beroende på vad det är för skada det handlar om. Dock finns det försäkringsbolag som "fular" sig när dom sätter reservationer och försöker få det till mycket mer än att bara gälla den aktuella skadan. I sådana fall ska man ringa och bråka och/eller byta bolag.
 
Sv: Stryka reservation

Känner inte till något kring TS specifika frågor.

Men kan tänka mig att det blir reservation för hältor på fler ben.
Tänkt situation: hästen har lös benbit vf som gett problem vid ett tillfälle.
Hästen kanske inte är riktigt 100% fräsch i vf utan avlastar. Belastar därmed hb lite extra och får sedan problem där.
hb alltså en sekundär hälta pga känt fel vf.
Vill försäkringsbolager ersätta? Antagligen inte.
 
Sv: Stryka reservation

Många bolag sätter reservation på alla benen, eftersom en snedbelastning (avlastning onda benet) påverkar övriga ben och faktiskt hela kroppen.

Generellt brukar det vara svårt att häva en reservation om grundorsaken är som denna, det är nog tyvärr att räkna med reservation för resten av livet.
 
Sv: Stryka reservation

gäller det även om man väljer att operera ? (inte aktuellt i nuläget men kan ju bli...). Då är ju sas själva orsaken till reservationen borta...
 
Sv: Stryka reservation

ja jag vet ju att dom gärna gör det. Men om man kan leda i bevis att den nya hältan inte är orsakad av grundfelet.... Säkert svårt eller varför inte omöjligt rentav, om det rör sig om någon form av belastningsskada eller inflammation.. :-( Men tex fång kan dom ju aldrig härleda till en lös benbit... Eller en skada orsakad av yttre trauma, tex spark...
 
Sv: Stryka reservation

Blir väldigt förbryllad av hur ni tänkt med hästen. Om hästen har en benbit som orsakat hälta så hjälper det ju inte hur mkt ni än behandlar och vilar hästen så länge benbiten finns kvar den kommer ju att orsaka ny hälta så snart ni börjar belasta hästen igen om det är den som orsakat första hältan.
Har aldrig någonsin genom alla år varit med om att man låter en benbit som utlöst hälta sitta kvar utan då är det raka spåret in på op som gäller annars kommer ju benbiten bara fortsätta att göra skada. Får du en slipfåra i en led av en benbit då är det kört det går aldrig att reparera även om du plockar bort biten därav plockar man alltid bort bitarna man inte upptäckt innan så fort hästen visar minsta lilla symtom från biten. Definitivt gör man det direkt om biten utlöser hälta.

Naturligtvis kan du inte få bort en reservation för en benbit som dessutom inte ens är bortplockad och som dessutom redan har utlöst hälta.
 
Sv: Stryka reservation

Vi hade reservation på vår förra häst pga hovbroskförbening. Han var halt o behandlades till o från flera gånger men försäkringsbolaget tog det varje gång, enligt vet var det upp till bolaget att bevisa att det var hovbrosket som ställde till det o det är inte lätt.. Sen när jag avlivade hästen så skulle jag inte få ut livförsäkringen utan att göra en större utredning som bevisade att det inte var hovbrosket o det var det inte värt. Så det är inte alls säkert att det gäller alla hältor, ring o prata med dom o kolla hur dom tänker
 
Sv: Stryka reservation

Min häst är opererad för lös benbit i kotleden hf, blev försäkrad som 4 åring, benbiten upptäckt som 6 åring o opererad då. Försäkringen har inte täckt någonting alls och satt en reservation för kotledsproblem. Hon är fortfarande A1 försäkrad i samma bolag, och vi planerar att försöka få bort reservationen till hösten (det har gått 2 år sedan op) Om vi inte får ta bort reservationen kommer vi byta till en A2 försäkring för att få det betydligt billigare och i princip samma försäkringsskydd som nu.

Kostnaderna för operationen blev 16000kr på en stor känd klinik i Mellansverige. Det var kostnaden för op, någon kompletterande röntgenbild och behandling av leden. Sedan tillkom själva hältutredningen + röntgen på hemmaplan då benbiten upptäcktes, ca 5000kr. 3 månader efter op behandlades hon i leden igen, ca 2000kr.
Efter det har vi varit på 2 uppföljande kontroller med böjprov o ridprov då hon inte varit 100 fräsch, men vi har inte behandlat något mer då det inte finns några böjprovsreaktioner. 1000/gång har dessa kostat. Nu ska hon besiktas till hösten för att se om vi får ta bort reservationen, ca 2000kr kommer det att kosta.

Vi har alltså betalt 25000kr fram till nu, det hela kommer att landa på 27000kr. Förutsatt att hon är fräsch vid besiktningen då hon inte är kollad på 1 år nu.

Lycka till med din häst
 
Sv: Stryka reservation

Blir väldigt förbryllad av hur ni tänkt med hästen. Om hästen har en benbit som orsakat hälta så hjälper det ju inte hur mkt ni än behandlar och vilar hästen så länge benbiten finns kvar den kommer ju att orsaka ny hälta så snart ni börjar belasta hästen igen om det är den som orsakat första hältan.
Har aldrig någonsin genom alla år varit med om att man låter en benbit som utlöst hälta sitta kvar utan då är det raka spåret in på op som gäller annars kommer ju benbiten bara fortsätta att göra skada. Får du en slipfåra i en led av en benbit då är det kört det går aldrig att reparera även om du plockar bort biten därav plockar man alltid bort bitarna man inte upptäckt innan så fort hästen visar minsta lilla symtom från biten. Definitivt gör man det direkt om biten utlöser hälta.

Naturligtvis kan du inte få bort en reservation för en benbit som dessutom inte ens är bortplockad och som dessutom redan har utlöst hälta.

Ursäkta, men jag har inte sagt att det är säkerställt att det är benbiten som orsakat hältan. Kan lika väl vara en vrickning. Detta är första hältan på hästen öht. Och min frågeställning var följande: Är det nån som varit i samma situation och där det blivit möjligt att senare , efter operation, ta bort reservationen? Hur vi tänker med hästen behöver du inte förbryllas över. Det är vår ensak, men du kan vara övertygad att vi är mera angelägna än du, om att hästen ska bli bra, och ha det bra...
 
Sv: Stryka reservation

Ursäkta, men jag har inte sagt att det är säkerställt att det är benbiten som orsakat hältan. Kan lika väl vara en vrickning. Detta är första hältan på hästen öht. Och min frågeställning var följande: Är det nån som varit i samma situation och där det blivit möjligt att senare , efter operation, ta bort reservationen? Hur vi tänker med hästen behöver du inte förbryllas över. Det är vår ensak, men du kan vara övertygad att vi är mera angelägna än du, om att hästen ska bli bra, och ha det bra...

Nej det är du uppenbarligen inte för då hade den redan varit opererad så snart benbiten konstaterades............. Man gamblar inte med benbitar om man är rädd om hästen varje minut den sitter där och skadar leden kan vara en minut för mkt och innebära att hästen blir obrukbar för all framtid.

För övrigt skriver du själv i första inlägget

"Häst med lös benbit i kota. Varit halt av detta men nu efter behandling ohalt och ska sättas igång "
 
Sv: Stryka reservation

... inser nu att jag faktiskt skrev det. Freudiansk felsägning kanske... Det är jag själv som misstänker att det KAN bero på benbiten. Veterinärerna är inte alls säkra på det... Med sättas igång menar jag givetvis skritt 10 minuter om dan och med den stegring som veterinär förordar. OM hästen blir halt igen då, är det upp till ägarna att bedöma om den ska opereras eller tas bort.
Jag tycker i övrigt att jag fått tillräckligt med svar så jag bryter tråden här för min del. Hästen är inte ens min, men har engagerat mig i honom. Han är oerhört väl omhändertagen och har två engagerade veterinärer. Ägarna - och även jag - litar på dom. Om dom säger att det inte är läge för panikoperation och att vi bör avvakta och se vad som händer när han "sätts igång", jag då är det så vi kommer att agera.
 
Sv: Stryka reservation

Jag har opererat bort en benbit i kotan på min häst (upptäcktes vid röntgen inför köp, har aldrig varit halt pga den). Det kostade allt som allt 11 000kr. Eftersom hon försäkrades i samband med att jag köpte henne och benbiten då var känd, finns en reservation för hältor på det benet. Vilka ben hon fått reservation på om hon inte opererats vet jag inte.

Genom att visa röntgenbilder på den opererade kotan minst 8 mån efter op kan jag häva reservationen, förutsatt att allt ser bra ut.

Värt att tänka på är att försäkringen ersätter om något skulle hända i samband med op, tex dö under narkos eller skada i uppvaket då det ses som en olycka. Dock får man själv stå för alla komplikationer som kan härledas till benbiten.
 
Sv: Stryka reservation

Någon som har koll på detta?
Jag köpte en häst för 8 månader sedan som blev skadad så fort han reds igång. Nu är han röntgad och har en lös benbit i en glidled i hasen på ett bakben, den ställer dock inte till med några problem ÄNNU utan upptäcktes på spattröntgen. Jag tog en ny försäkring i samband med köpet och som jag förstått det då så täcker inte försäkringen ifall denna benbit har uppkommit i broskförbeningen när han var föl. Men hur påvisar man när benbiten har lossnat då de kan ligga länge innan de orsakar problem.

Vill häva köpet på hästen men är osäker om risken för att benbiten orsakar problem räcker som grund? Ligger inom alla tidsramar vid ev tvist men syns orsaken till benbiten på röntgen? För jag måste ju kunna bevisa att den fanns där. Ska givetvis kolla med vet. Men ville ha lite mer kött på benen först.
 
Sv: Stryka reservation

Inte alls med benbitar att göra men min häst fick en reservation som blivande 3-åring på en hov pga en skada i hagen (fläkte upp ca 1/3 del av hovväggen ända upp i kronranden - just kronrandsskadan skulle kunna påverka längre fram). Det var inga problem att ta bort den vid en vanlig vetkoll några år senare eftersom tillväxten aldrig blev skadligt rubbad. Om man kikar riktigt noga kan det ibland synas ett "spår", tror jag, men inte mer än så. Gissningsvis behöver hästen vara helt fri från symptom som kan tänkas bottna i reservationen en längre tid för att det ska gå att ta bort den?
 
Sv: Stryka reservation

Någon som har koll på detta?
Jag köpte en häst för 8 månader sedan som blev skadad så fort han reds igång. Nu är han röntgad och har en lös benbit i en glidled i hasen på ett bakben, den ställer dock inte till med några problem ÄNNU utan upptäcktes på spattröntgen. Jag tog en ny försäkring i samband med köpet och som jag förstått det då så täcker inte försäkringen ifall denna benbit har uppkommit i broskförbeningen när han var föl. Men hur påvisar man när benbiten har lossnat då de kan ligga länge innan de orsakar problem.

Vill häva köpet på hästen men är osäker om risken för att benbiten orsakar problem räcker som grund? Ligger inom alla tidsramar vid ev tvist men syns orsaken till benbiten på röntgen? För jag måste ju kunna bevisa att den fanns där. Ska givetvis kolla med vet. Men ville ha lite mer kött på benen först.

Är det inte lika bra att använda samma nick varje gång du skriver om samma situation?
Troligen räcker inte benbiten eftersom du inte spattröntgade i samband med köpet utan röntgen utfördes i samband med en hälta.
Om du valt att spattröntga inför köp och benbiten fanns då, anses du ju ha godtagit detta och då kan du inte reklamera av denna anledning.
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 224
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 520
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag är spekulant på ett föl (nsv) som jag hemskt gärna vill köpa. Problemet är att fölet inte varit försäkrat sedan...
2
Svar
20
· Visningar
2 854
Senast: Sockerbit
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 103
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp