Stryker sig med bakhovarna

P

puckis

Min häst stryker sig med bakhovarna mot varandra. Vad gör man åt det? Det spelar ju ingen roll om man har bakkappor eler inte, det går ju inte att sätta skyddpå hovarna, eller??!
Min hovis säger att det beror på att jag driver för lite men det har jag svårt att tro eftersom jag tränar honom i fälttävlan och detta problem även finns när jag kantrar honom...
Vad tror ni?

Z

zana

min häst brukar göra det när det börjar närma sig nästa skoning (när hon får långa fötter) då åker bootsen på bak, det funkar.

P

pixiegnomen

Kan ju testa med en gummiring på ena hoven. Den sätter du nedanför kotan , den tar slagen på hoven istället för kotan som strykkappor gör.

ah. upptäckte ett sår på min häst alldeles ovanför hoven på hans ena bakben. och det är ju inte alls omöjligt att det är för att han har för långa hovar ( han har aldrig fått det förrut) .
och hovslagaren skadade sig så han kunde inte sko när han skulle. så det är lite för längesen han skoddes.
så kolla upp det..är mycket möjligt det är där problemet ligger för dig också. :p
//nanna

P

puckis

Det låter logiskt att hovarna blir för långa. Man skulle kanske korta intervallerna på skoningen. Nu är det så att jag inte haft den här hästen speciellt länge så jag vet inte om det är pga min hovslagare (som har visat sig vara duktig annars) eller långa perioder. Jag får prova mig fram med ringar kanske. boots funkar inte alls - det blir bara skav.

B

b4nugget

Be hovslagaren att rikta lite trångt på insidorna. Lägg ut skon lite extra på utsidan. Kolla om det går att verka en aning mer på insidan också. Misstänker att det skulle vara positivt även m en lite kortare tå bak.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
22 463
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 491
  • Artikel
Dagbok Jag tänker mycket, vilket är ett problem. Problem säger du, det är väl bara bra att tänka? Och du kanske har rätt, om det ur tanken föds...
Svar
13
· Visningar
772
Senast: bettysmatte
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
3 246
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar