Bukefalos 28 år!

Strykkappor/Senskydd

MalanMjöl

Trådstartare
Insåg igår att sköthästen behöver benskydd. Hela insidan av skenorna är fulla av små "sår" och överbenen kommer som ett brev på posten.
Behöver tips på inte alltför dyra senskydd fram och höga strykkappor bak. Behövs ju egentligen bara strykkappor fram med, men tänkte att om man ändå ska köpa kan man lika gärna ta ett par senskydd..

De måste vara mjuka annars kommer hon få skav direkt! (Klent fullblod... :angel: ) Dessutom har hon ett rejält överben på ena benet så skydden får inte skava på det..

Hade varit skönt att slippa linda varje gång och oroa sig över att dom ska gå upp. *lat* :angel: (är en galoppör och man vill inte att de ska kasa när man cantrar... :crazy: )

Gärna som sagt några som inte kostar skjortan!! :crazy:
 
Sv: Strykkappor/Senskydd

*putt*

Vet ju de vanliga som eskadron osv, men hur mjuka är de egentligen? Är väl dessutom egentligen ute efter något billigare. Höga bakstrykkappor har jag inte heller sett så många..
 
Sv: Strykkappor/Senskydd

jag skulle rrekommendera damasker/stykkappor . dom skyddar hela benet och har som en gummifillt underst.
default.aspy

eskadron mkt bättre men dyrare, eqi guard, billigare. (?);)
 
Sv: Strykkappor/Senskydd

Kan tyvärr inte se bilden, är det h**ks strykkappor?

Tänkte också på något sådant bak, men finns det mjuka senskydd eller man ska satsa på strykkappor/damasker fram med?? :crazy:
 
Sv: Strykkappor/Senskydd

H**ks har ett par för 185kr. Tror att det är Equigard. Det är höga strykkappor som är lite "perforerade" så att hästen inte blir svettig under. Helt suveräna. :bow:
 
Sv: Strykkappor/Senskydd

Vf inte helt vanliga globusstrykkappor. Har jag haft till bägge mina hästar, billiga och duger till lite "skittridning"
 
Sv: Strykkappor/Senskydd

Jo de har jag funderat på för de är iaf garanterat mjuka! :p

Tänkte bara att man kunde tänka på att skydda senan med när man ändå ska köpa skydd.. :angel: Fast det är kanske onödigt! :confused:
 
Sv: Strykkappor/Senskydd

Då tycker jag PRO rider är bra. Whitiker har likadana men dem kostar ungefär 1000 kr mer. Dessa säljs både bak och fram för ca: 500 mkr. Mjuka, snygga och jättebra kvalite! Såna har jag oxå till min häst:p Annars är väll eskadronskydden rätt mjuka, men rätt dyra.
 
Sv: Strykkappor/Senskydd

Ok, men de är väl låga bak, fast man kanske kan hitta dem enbart fram.

Är dock lite orolig över att senskydd ska sitta dålig och skava på hennes överben, för det är ganska stort.. Ska se om jag kan fota det imorgon..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag överväger att köpa nya benskydd till min häst. De ska skydda bra mot slag, vara bekvämt även fast att hon har ett jättestort överben...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 140
Senast: kurakosz
·
Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Liten
·
Utrustning Jag är verkligen urusel på benskydd. Jag har aldrig haft behovet riktigt, men har skaffat senskydd att ha till travaren nu när vi börjat...
Svar
2
· Visningar
1 135
Senast: purity_666
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 162
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp