Strypkoppel- laglit eller olagligt?

B

blondi3958

Har en dust här hemma om det är lagligt att använda strypkoppel eller ej.

Jag vet att det är "elakt" att använda det, men jag vill veta om det är lagligt eller ej :crazy:
 
Lagligt är det. Om det är elakt eller ej vet jag inte.

1. Om hunden inte drar så spelar det väl ingen roll om det är stryp eller ej?

2. Om hunden är stark så blir jag glad om ägarna verkligen har stryp på hunden så att de orkar hålla i den när de träffar andra. När stora hundar kommer farandes med ägare som inte orkar hålla i de så är iaf jag jäkligt arg över att de inte har stryp på sina hundar.
 
Det är lagligt att använda "vanligt" strypkoppel.

Däremot finns det en sort som har metallpiggar in mot halsen, och den får man inte använda. Vet i o f s inte om det är direkt olagligt, men den säljs inte och man får inte ha den på tävlingar och sådant.
 
Vi har en granne med en liten svart dragig sak.
När dom fick hunden(som valp) så använde dom strypkoppel på engång.
Hunden är ca. 40 cm i mkh( :D)

Hunden får komma ut ca. 2ggr/ dag och den turan tar ca. 3 minuter.
Det är det ända hunden får vara ute :mad:

Och varje dag ser man gubben går med hunden som vill leka och springa (får aldrig sprina eller leka av sig).

Hunden har jämt strypkoppel och dom har inte uppfostrat den alls.

Det låter som om hunden skall strypas villken sekund som hällst.

Vad kan jag göra åt detta?

Ägarna är både halta och döva och gammla.

Jag mår så dåligt av att se den lilla hunden.
 
Tipsa dem om en Halti. Ser ut ungefär som en grimma till en häst och funkar bra på dragiga hundar. Det är inte en bättre lösning än mer dressyr, men bättre än att den går och hänger så där.
 
Jag har strypkoppel på min rottistik av två anledningar; dels biter hon sönder vanliga icke-metall halsband och jag har inte lyckats hitta något annat än helstryp i hennes storlek i metall (tar gärna emot tips!), dels så kryper hon ur vanliga halsband när hon är med ute och det är mycket folk och hon blir alldeles till sig och börjar dra (hon bor på landet och är inte van vid mycket folk). När hon drar så låter hon mycket också men det gör hon ju även om hon drar i ett vanligt halsband. När vi är ute och går i koppel hemma har jag kopplet i den andra ringen för då behövs inte strypfunktionen. Tycker inte att det är speciellt plågsamt i sig med strypkoppel, i detta fall låter det som det plågsamma är brist på motion/sysselsättning.
mvh Maria
 
Instämmer!
Hur man kan ens kan diskuttera huruvida det skulle
vara olagligt har jag enormt svårt att förstå :confused:
Då skulle väl ungefär hälften av storhundägare vara
illa ute..
 
Jag som har stryp på min lilla Bulldogg då :crazy: jag är väl jätteolaglig :angel:
 
jag har jobbat på djurbutik och sett det mesta innom hur hundar är,många köper stryp till hundarna för dom har ingen koll alls på dom,typ uppfostrat dom för sent.
det finnes andra metoder som sätter bättre fart på hunden till att fatta att den inte får dra,det heter dressyrsele
och dressyr stryp.selen är laglig och bättre enn stryp,behövs bara en vecka på att träna.
dom som använder stryp kommer sällan använda annat.
det finnes dock ett stryp som är olagligt,men säljs rätt många ställen,ett inåtvändt tagg stryp.det gör skada på hunden och sätter halsband s ärr så det skriker om det.
dom som ser ett sådant,riv det av hunden oansätt vad ägaren säger,det är olagligt :mad:
 
Jag skall anmäla dig..jag vet vad ditt hus bor :devil:
Djurplågare :mad: hmmm *tittar på Dessies halsband och inser att det är stryp :o* jag skall nog låta bli :crazy: :p :D
 
Halti är INTE bra på hunden som hon talar om, för om hunden går och segdrar hela tiden får den sår i armhålorna. Det är tänkt som en korttidslösning för att lära hunden, inte för sega pensionärer!
Och om de, hemska tanke, rycker till i kopplet blir det riktigt smärtsamt med en halti.
Sryp är mycket mildare. I halsen har hunden muskler som spänns så att den inte stryper sig själv, i armhålorna har den bara känsligt skinn.
 
Det som är otrevlig är att se folk gå och rycka i stryphalsbandet, tycker jag.
Ser helt klart bättre ut att ha ett vanligt halsband, fast jag kan förstå att man ibland har stryphalsband.
 
Man kan inte gå omkring och anpassa sig efter vad det ser ut i andra folks ögon. Kan man t.ex inte hålla hunden så får man vidta åtgärd, så är det bara.
 
Tränar man hunden på att gå i koppel utan och dra redan innan könsmognaden brukar man få ett i alla fall någorlunda fungerande resultat.
När jag skriver att det ser illa ut menar jag att man helt enkelt ser väldigt okunnig ut.
 
En Halti ger inte skavsår i armhålorna eftersom den sitter i ansiktet, som en grimma. Men den kan ändå användas fel. När jag köpte en sån till min hund sa de i affären att man inte får rycka i den (kommer inte ihåg varför men det är väl inte bra för nacken kan jag tänka mig...).

M.
 
Stackel är olagligt, de med taggar inåt.

Stryp använder jag på båda mina, eller snarare retriverkoppel, största anledningen är att det är jä*ligt praktiskt för sådana som mig som jämnt slarvar bort koppel och halsband (någon mer som har spöken som äter hundkoppel :confused:)

Dessutom har jag varit så pass duktig att jag har lärt vovvarna att gå fint i snöret, så inte lider de av att ha stryp, de har nästan aldrig koppel ändå...

Allt liknande halti och gå-fint sele är som med hjälptyglar på häst, kan bli väldigt farligt beroende på vem som håller i snöret...

//E (som sett både det ena och det andra inom koppelvärlden)
 
Gå-fint-sele är absolut inte bra. Det sitter på helt fel ställe och skadar hunden.
Jadzia vet mer om just vad för något, jag har helt glömt bort just nu :o

Stackel har jag för mig att man får använda om man är utbildad eller om det enbart var något som hade med jakt att göra? Eller så var det så förut, och jag helt enkelt inte hinner med längre :crazy: Det jag vet i alla fall är att vet man hur ett stackel fungerar så blir det varken sår eller smärta för hunden, likaså med elhalsband.
 

Liknande trådar

Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 618
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
436
Senast: Wille
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 126
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp